RECENZE: Illuminae | Amie Kaufman, Jay Kristoff

autor: Amie Kaufman, Jay Kristoff
překlad: Richard Podaný
originální název: Illuminae (2015)
nakladatelství: CooBoo
rok vydání: 2016
počet stran: 599

Společnost BeiTech jednoho dne zaútočí na planetu Kerenza IV, jejíž osídlení není až tak úplně legální. Při útoku zemřou tisíce lidí, ale část je zachráněna na lodích flotily Alexander. Zachrání se i dva mladí lidé - Kady Grantová a Ezra Mason, kteří se toho dne nerozešli zrovna v dobrém. Kady se ocitne na Hypatii a Ezra na Alexandru. BeiTech však vyšle bitevní loď Lincoln, která má jediný úkol - zničit lodní flotilu Alexander a tím zničit stopy o jejich útoku. Na jedné z lodí se objeví zmutovaný virus, který celou situaci značně zkomplikuje. Do toho se navíc zblázní umělá inteligence SPIRO, která místo, aby hlavním hrdinům pomáhala, postaví se proti nim. Kady a Ezra musí i přes počáteční osobní antipatie spojit své síly a zachránit nejen sebe, ale i zbytek přeživších z Kerenzy IV.

Ani mé pozornosti neunikla série Akta Illuminae, kterou má na svědomí dvojice autorů Amie Kaufman a Jay Kristoff. Na knihu, respektive sérii jsem slýchala spoustu kladných ohlasů, ale nikdy mi nepřišlo na mysl, že bych si i já mohla Illuminae přečíst. Až mi ji jednoho dne půjčila Jana alias Pinky v Knihách a já si řekla, proč vlastně ne.

Illuminae je pěkný tlouštík, takže jsem ji chvíli nechala odležet a pustila se do ní až po dvou měsících. Na první pohled vás zaujme grafická úprava knihy, jejíž děj je složen z různých dokumentů, přepisů rozhovorů mezi postavami i jednotlivými loděmi, chatů, přepisů kamerových záznamů, dat ze SPIRA, mapek lodí a jejích útrob atd. Už jen tím se kniha vyznačuje velkou originálností, protože není jednoduché sestavit na základě těchto dokumentů děj tak, aby čtenáře zaujal, ale především, aby děj dával vůbec nějaký smysl. Toho jsem se zprvu hodně bála, že děj nepochopím a vůbec neodtuším, o co vlastně jde.

Spletla jsem se. Zpočátku jsem se sice hůře orientovala, nemohla se do příběhu "začíst", přeskakování z různých dokumentů a hlavně postav mi přišlo nesouvislé a náhodné, spíše abych tak řekla nesmyslné. Zdání klame. Věřte, že jakmile překročíte prvních sto stran, děj vás vtáhne takovým způsobem, že knihu nebudete moci vůbec odložit. Budou vám brnět ruce i nohy z tíhy samotné knihy, ale propracovanost děje a hlavně úžasné a nečekané zvraty vás přikovají k židli a nepustí.

Na zápletce si autoři dali velmi záležet a celý svět včetně postav propracovali do nejmenších detailů. Zpočátku můžete mít pocit, že všem těm technickým záležitostem nebudete nikdy rozumět, ale to se každou další stránkou začne poddávat. Z některých zvratů vám doslova spadne brada a budete si říkat, jak to, že jsem na to nepřišel/la dříve. Někteří čtenáři sice mohou namítat, že co se týče zmutovaného viru, nejedná se v knihách či filmech o nic nového či snad originálního (já sama jsem na toto téma viděla snad všechny filmy), ale zde do příběhu to skvěle zapadá. Navíc musím vyzdvihnout postavu umělé inteligence - SPIRO - která se svou legendární větou "No nejsem milosrdný?" jistě zapíše do malých pomyslných dějin žánru sci-fi. Rozhodně vám na mysli vyvstane otázka, jaké nebezpečí v sobě může skrývat taková umělá inteligence, jejíž chytrost vás převýší stotisícinásobně, pro lidstvo, které ji paradoxně vyvinulo.

Co se týče hlavních hrdinů, tedy Kady a Ezra, obě postavy byly skvěle propracované, i když Kady o něco více, jejich chatování neztrácelo vtip, ale i vážnost situace. Od teď vím, že hacknout se dá snad úplně všechno.

Tento román je multižánrový. Najdete zde nejen žánr, na kterém je kniha stavěna, a sice sci-fi, ale prolíná se zde i thriller (a to místy dosti krvavý), young adult a samozřejmě zde nechybí ani kus romantiky, která je však nenásilná a hlavně na ní nestojí celý děj. Je spíše jen na okraji, ale má velký význam a hlavně pohon pro naše dva hlavní hrdiny.

Těším se, co přinesou další dva díly, tedy Gemina a Obsidio, které už máte mnozí z vás dávno přečtené. Jsem ráda, že jsem se k této sérii dostala až nyní, kdy už jsou vydaná i pokračování a vyhnula jsem se nekonečně dlouhému čekání na druhý, respektive třetí díl.

Knihu doporučím všem čtenářům bez rozdílu věku či pohlaví. Myslím si, že zaujme téměř každého, a to nejen vizuální stránkou, ale také chytrým a promyšleným dějem.

✰✰✰✰✰

Co vy a tato série, resp. kniha? Také vás uhranula stejně jako mě?