středa 28. srpna 2019

RECENZE: Nevítaný host | Shari Lapena

Share it Please
autor: Shari Lapena
překlad: Jana Kunová
originální název: An Unwanted Guest (2018)
nakladatelství: Kalibr
edice: Edice světový bestseller
rok vydání: 2019
počet stran: 256
anotace


Moje zhodnocení:


Skupina hostů, mezi nimiž jsou tři páry Ian a Lauren, Matthew a Dana, Beverly a Henry, dvě kamarádky Gwen a Riley, proslulý obhájce trestního práva David a postarší spisovatelka Candice, přijíždí do odlehlého venkovského hotelu, který se snaží navrátit k tradičním hodnotám, takže zde například není žádné připojení k internetu. Chvíli poté, co dorazí, udeří sněhová bouře, která způsobí výpadek elektrického proudu a doslova odřízne všechny obyvatele hotelu od okolního světa. První noc dojde k tragédii - Dana spadne ze schodů, udeří se do hlavy a zabije se. Hosté jsou nálezem Danina těla zdrceni, nejvíce však její snoubenec Matthew. Když se objeví stopy, které naznačují, že Dana nezemřela náhodou, atmosféra hotelu se změní a nedůvěra hostů přechází v paranoiu. Brzy je nalezeno tělo dalšího hosta, které nese jasné známky cizího zavinění...


I když novinka kanadské autorky Shari Lapeny s názvem Nevítaný host vychází dnešním dnem, příznivci elektronických čteček knih si měli možnost přečíst knihu s několikadenním předstihem, neboť v elektronické podobě vyšla tato kniha dříve než v papírové. Já jsem této možnosti využila a ráda vás seznámím s názorem na ni prostřednictvím recenze níže.

Autorka debutovala psychothrillerem Manželé odvedle (recenzi si můžete přečíst zde), který se stal hitem roku. Další autorčina kniha Někdo cizí v domě byla podobně laděným psychothrillerem jako předchozí kniha (recenze zde). Obě knihy jsem hodnotila průměrně, nekonalo se z mé strany žádné velké nadšení, přesto, když jsem si přečetla anotaci na autorčinu novinku Nevítaný host, rozhodla jsem se jí dát ještě šanci, neboť detektivní příběhy odehrávající se na uzavřeném prostoru s omezeným počtem postav jednoduše miluji.


Příběh začíná pátečním příjezdem hostů na hotel. Kvůli hustému sněžení uvízne v příkopě auto s Gwen a Riley. Naštěstí jede okolo Ian s Lauren a dvojici kamarádek přibere a zaveze na hotel. Čtenář se v tu chvíli pomalinku seznamuje s prvními postavami. 

Děj je vyprávěn střídavě z pohledu všech hostů včetně majitele hotelu a jeho syna, kteří zajišťují chod hotelu a starají se o pohodlí a občerstvení hostů. Když dojde ke sněhové bouři, která odřízne hotel a jeho obyvatele od okolního světa, jsou všichni odkázáni jen sami na sebe. Vše komplikuje výpadek elektrického proudu. Hned první noc však dojde k tragédii. Dana, Matthewova snoubenka, je nalezena pod schody mrtvá. Zprvu se zdá, že klopýtla na schodech a tím si přivodila pád a následnou smrt. Brzy však trestní obhájce David odhalí stopy, které ukazují na zavinění jinou osobou. Když je v sobotu odpoledne nalezen další z hostů mrtvý, po prvotním ohledání je jasné, že mezi obyvateli hotelu se skrývá vrah.

Jak jsme u autorky zvyklí, vypráví děj opět v přítomném čase. Ten mi v jejích předchozích knihách příliš neseděl a obecně jej moc nevyhledávám. Tentokrát mi nevadil, neboť jsem byla na autorčin styl už předem připravená. Pokud jste se s její tvorbou již setkali, tak víte, že píše jednoduchým a vcelku přímočarým stylem, bez zbytečných kudrlinek a dějových odboček. Některým její strohý styl nemusí vyhovovat, někteří jej naopak vyhledávají. Obojí je věc vkusu a preferencí.

Oproti dvěma předchozím knihám, které tíhly spíše k jednoduché šabloně současných psychothrillerů, se autorka ve své novince zaměřila na klasickou detektivní zápletku ve stylu Agathy Christie. Děj se totiž odehrává v hotelu odříznutém sněhovou bouří s omezeným počtem hostů. Každý podezřívá každého, atmosféra houstne a nevíte, komu máte věřit.


Charaktery jednotlivých postav byly vykresleny jednoduše, téměř až ploše. S tolika postavami a takovou zápletkou však čtenář nemůže počítat s kdovíjak propracovanými charaktery a rozhodně tento fakt nemůže autorce přičítat k tíži. Když autorčinu knihu porovnáme s Agathou Christie a její Vraždou v Orient-expresu, zjistíme, že také psala spíše kratší detektivky s ne příliš vykreslenými charaktery postav. Její zápletky však byly vždy chytře vymyšlené, a pokud příběh neobsahuje chytrou zápletku, celkově neobstojí.

Nevítaný host se četl velmi lehce a svižně. Autorčin styl je čtivý a její styl psaní těžko odložitelný. Přesto bych vytkla zdlouhavější začátek, který sice přinesl důležité seznámení s postavami, ale než došlo k zlomové scéně, uběhlo podle mého názoru dost stránek. Rovněž nejsem spokojená s atmosférou, která panovala v hotelu a mezi hosty, neboť bych uvítala větší podezřívání a celkovou nevraživost. Mrzelo mě, že jsem vlivem sněhové bouře zuřící za okny hotelu nepocítila žádné mrazení v zádech ani chlad zavrtávající se pod kůži, a to i přesto, že sněhem byl obklopený celý hotel. 

Většího napětí se dočkáme až v samotném závěru knihy, v němž autorka vyústí svou zápletku. Anotace láká na šokující konec, ale já osobně bych volila jiné slovo než "šokující". Překvapivý rozhodně byl, ale naštěstí jiným způsobem než v jejích předchozích knihách, kde mi celkový dojem spíše pokazil.

Připravte se na to, že Nevítaný host se od autorčiných předchozích knih odlišuje, ale pro mě je vítaným překvapením. Kniha není dokonalá a vůbec se nemůže srovnávat s knihami Agathy Christie, ale oceňuji především snahu se k nim alespoň přiblížit.

Knihu doporučuji především fanouškům autorky, ale také čtenářům, kteří tíhnou spíše ke klasickým detektivkám a jejím zápletkám. V takovém případě s touto knihou chybu rozhodně neuděláte.


✰✰✰✰


Chystáte se na autorčinu novinku Nevítaný host?
Máte raději klasické detektivky a jednoduché zápletky nebo si libujete ve složitých příbězích?
Ráda si přečtu vaše názory v komentářích.

6 komentářů:

  1. Výborná recenze, opravdu oceňuju, že se každý aspekt snažíš uchopit z několika perspektiv a zlákat tak, nebo naopak odradit čtenáře na základě jeho preferencí :)
    Samotný námět knihy mě příliš nezaujal, přestože je pro mě čtení o skupině uzavřené na určitém místě dost charismatické, nevěřím, že by na tomto poli bylo možné přijít ještě s něčím extra nápaditým a nikdy se zkrátka neubráním pocitu, že je to nakonec jen "vykrádačka" (ne tak pejorativně, jak to zní) právě klasiků typu Agatha Christie...Nevím no, Lapeně bych ráda dala šanci, protože je to přeci jen docela fenomén, ale její náměty mě moc nelákají...Tak uvidím.
    Měj se krásně

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu :-) Od tebe Hani si ji velmi cením :-)
      Máš pravdu, tak, jak jsi to podala, podobné knihy jsou jen obyčejnými vykrádačkami Agathy a jí podobných autorů. S ničím novým se asi přijít nedá, ale mě tahle opuštěná místa za zamčenými dveřmi s vrahem uvnitř prostě baví :-)
      Děkuji za podnětný komentář :-)
      Měj se hezky :)

      Vymazat
  2. Byla jsem zvědavá na tvůj názor a zda pak dám knize šanci nebo ne. Manželé odvedle mě totiž neuchvátili, a tak jsem pochybovala, že se k autorce ještě vrátím. A jak vidím, tak stylem psaní se moc nezměnila, což mi vadilo asi nejvíc... Nevadí, aspoň jsem o jednu knihu ušetřena :D Jinak moc pěkná recenze ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Píše stejně, ale námět je tentokrát jiný, a to mě zlákalo. Škoda, že její styl psaní nejde více do hloubky, i tentokrát píše dost povrchově, na druhou stranu jsou její knihy svižné a jednoduché. Někomu to sedne a někomu vůbec :-)

      Vymazat
  3. Ani nevím, zda jsem tvoji recenzi četla, myslím že jsem ji jen prolítla očima, abych pak měla volné své myšlenky, pokud jednou budu sepisovat svoji. A to se dnes stalo. Recenze je sepsána, už chybějí jen fotky. Takže jsem pro "pořádek" vyhledala tu tvojí.
    Mile mě překvapilo, že Tě tentokrát autorka mile překvapila. A kdybych stejně neměla knihu v plánu, tak bys mě rozhodně na knihu nalákala. :-)
    Tentokrát i já mám pocit,že jsem si se svojí recenzí víc pohrála - že na mě nepusobí tak stroze, jako většina jiných mých :-) Ale to musejí posoudit čtnáři. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak jsme si dnes psaly - taky nečtu recenze, když se chystám onu knihu číst, nechci být ovlivněna anebo si náhodou přečíst nějaký spoiler :-)
      Děkuji za dodatečný komentář a já si jdu konečně přečíst recenzi tvoji :-)

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.