pátek 18. května 2018

RECENZE: Někdo cizí v domě | Shari Lapena

Share it Please
autor: Shari Lapena
překlad: Jana Kunová
originální název: A Stranger in the House
nakladatelství: Knižní klub
rok vydání: 2018
počet stran: 272
anotace


Moje zhodnocení:


Karen a Tom Kruppovi jsou mladí a šťastní manželé, kteří bydlí na jednom zámožném předměstí na severu státu New York a na první pohled jim nic nechybí. Tom se jednoho večera vrací z práce a nachází odemčený dům, ve kterém jako by se zastavil život. V domě se svítí, v kuchyni je téměř připravená večeře, ale Karen není doma. Dům opustila zjevně rychle a nečekaně - nevzala si s sebou kabelku ani mobil. Tom ještě toho večera ohlásí na polici, že pohřešuje svou manželku. Ale záhy se dozvídá strašnou událost. Jeho manželka měla vážnou autonehodu a utrpěla silný otřes mozku. Navíc si na události z toho dne vůbec nevzpomíná. Po pár dnech v nemocnici je propuštěna domů, ale už není nic jak bývalo. Oba se snaží na nepěknou událost zapomenout a vrátit svůj život do starých kolejí. Jenže se zdá, že se doma cosi změnilo. Něco není v pořádku. Někdo tam byl. Někdo cizí.


Někdo cizí v domě je druhým thrillerem, který napsala kanadská spisovatelka Shari Lapena, jež si získala mnoho čtenářů svou prvotinou s názvem Manželé odvedle, kterou vydal Knižní klub loňského roku.




Na autorčin nejnovější počin jsem byla upřímně zvědavá. Manželé odvedle jsem četla krátce po vydání a recenzi na tuto knihu si můžete přečíst zde. Připomenu, že mě Manželé odvedle dost zklamali, ale po vydání autorčiny novinky jsem na ni četla mnoho kladných ohlasů, a proto jsem se rozhodla jít i do této novinky. Zda kniha splnila má očekávání nebo dokonce předčila Manželé odvedle, se dočtete na řádcích níže.

Shari Lapena má svůj nezaměnitelný styl - píše v přítomném čase, což může být pro některé čtenáře dosti nezvyklé. Její styl je však jednoduchý, nepoužívá sáhodlouhá souvětí, ve kterých byste se mohli snadno ztratit. Toliko ke kladům knihy.




Někdo cizí v domě velmi nápadně připomíná knihu Manželé odvedle. Možná nabudete dojmu, že autorka vzala nesympatické postavy z předchozí knihy a zasadila je do tohoto příběhu. Já to aspoň tak cítila. Postavy jsou ploché, žádná vám nepřiroste k srdci, navíc se po celou dobu chovají dost nelogicky a hloupě. Při čtení vám vyvstává jeden otazník za druhým a vše působí dost neuvěřitelně. 

Nemohu knize upřít čtivost. Stránky ubíhají velice rychle, plusem je i menší rozsah co do počtu stran, a tak celou knihu slupnete za pár hodin. Mně to tedy trvalo trochu déle, ale kvůli jiným povinnostem. I přes svižné tempo jsem se však při čtení občas přistihla, že mi myšlenky utíkají jinam a moc se na příběh nesoustředím. 

Kniha naprosto postrádá jakékoliv napětí, které byste v thrilleru očekávali, neboť napětí je právě ten důvod, proč například já thrillery vůbec čtu. Do sté stránky se v podstatě nic neděje, pak přichází malý zvrat, který mě teda donutil číst dále, ale poté mě už nic nepřekvapilo. Až tedy na závěr. Už z autorčiny předchozí knihy čtenáři mohli očekávat, že velký zvrat - ba dokonce obrat o 360 stupňů - přijde na samotném konci. V tom autorka nezklamala. Ale při čtení závěru jsem nabyla pocitu, že autorka si závěrem neuměla moc poradit a napsala první věc, která ji napadla. Nebýt závěru, dala bych o hvězdičku víc.




Za mě tato kniha ne. Ale věřím, že se najde spousta čtenářů, kterým tento jednoduchý styl a zápletka sedne a autorku si oblíbí. Mně osobně dvě knihy od Shari Lapena stačily a další nejspíš ani číst nebudu.

Knihu doporučuji spíše nenáročným čtenářům, kterým nebude vadit jednoduchý styl vyprávění a minimum napětí. Pokud se vám Manželé odvedle líbili, myslím, že vás nezklame ani tato kniha. Je psána v podobném duchu a hodně vám autorčinu prvotinu bude připomínat.


✰✰


Líbila se vám autorčina novinka?
Předčila knihu Manželé odvedle, pokud jste četli obě?
Budu zvědavá na vaše komentáře.

4 komentáře:

  1. Ta anotace vypadá pěkně, ale nevím, jak bych se začetla do knihy, která je psaná v přítomném čase:D.
    Windy pink style

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na ten přítomný čas se dá zvyknout, ale je to fakt nezvyklé, asi to nesedne každému. Autorka se chce asi odlišovat :D

      Vymazat
  2. Mě ten přítomný čas vůbec nevadil. Vlastně to nebylo nic, čeho bych si vyloženě všimla. Takže jsem to brala tak jak to je.
    Ostatně já celkově hodnotím knihu víceméně kladně, takže nesdílím tvé zklamání. Ale tak nějak ho u tebe i chápu - čekala jsem to. Vím, že už prvotina, nebyl tvůj šálek kávy. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně strašně vadil, nevím proč. Bylo to pro mě hodně nezvyklé, málokdo takhle píše, v thrillerech a detektivkách si nikoho jiného ani nevybavím. Já už to pak taky brala, ale trvalo mi, než jsem to přijala :D
      Čekala jsem, že autorka přijde s něčím lepším, ale bohužel. Opravdu to není můj šálek kávy. Aspoň vím, že další knížky od autorky už zkoušet ani nebudu :-)

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.