úterý 27. srpna 2019

RECENZE: Smrtící řeka | Dervla McTiernan

autor: Dervla McTiernan
překlad: Hana Catalano
originální název: The Rúin (2018)
počet stran: 416

Když Cormac Reilly objevil před dvaceti lety předávkovanou Hilarii Blakeovou, která po sobě zanechala dvě zubožené děti, byl u policie teprve nováčkem. Nyní dostává tento případ k prošetření poté, co je Jack Blake nalezen mrtvý v temných vodách řeky Corrib se závěrem, že se jednalo o sebevraždu. Jackova přítelkyně Aisling se s jeho smrtí těžce vyrovnává, ale aby zapomněla, naplno se ponoří do práce. Brzy se však objeví Jackova sestra Maude, která nevěří v bratrovu sebevraždu. Snaží se policii přimět k prošetření, ale ta je se závěry vyšetřování brzy hotová. Vše se zkomplikuje, když Maude obviní z vraždy...

✽

Debut irské autorky Dervly McTiernan s názvem Smrtící řeka jsem měla v hledáčku ode dne vydání. Když mi knihu nakladatelství Dobrovský s.r.o. nabídlo k recenzi, dlouho jsem neváhala. Na knihu jsem četla jen samou chválu, tak jsem se do ní bezodkladně pustila. Můj názor na ni si můžete přečíst níže.

Hlavním hrdinou je detektiv Cormac Reilly, který se odstěhoval z Dublinu do Galway, osmdesátitisícového města, kde zná každý každého, spolu s přítelkyní Emmou, která zde získala práci. Cormac začíná pracovat na tamním policejním oddělení a pomalu si zvyká na nové kolegy. Zatím však dostává jen podřadnou práci - odložené případy. Jedním z nich je i případ Hilarie Blakeové, která zemřela před dvaceti lety na předávkování heroinem, po níž zůstaly dvě zanedbávané děti. Kdysi shodou okolností Hilariino tělo objevil a nyní dostává její případ k opětovnému prošetření. Dvě zubožené děti, které osiřely po matčině smrti, z paměti nikdy nevymazal. Jedno z dětí - Jack Blake - byl nedávno nalezen mrtvý po pádu do temné řeky Corrib. Po letech se objeví i jeho sestra Maude, která tvrdí, že bratr sebevraždu nespáchal. Snaží se policii donutit k prošetření a nalezení Jackova vraha, protože je přesvědčená, že byl zavražděn. Za nitky však tahá kdosi, kdo nechce, aby se Jackova smrt vyšetřila...

Po mrazivém prologu, který vás navnadí a s očekáváním obracíte další stránky, se ocitnete v domě milujících partnerů, jež zasáhne krutý osud. První stránky jsou napsány opravdu působivě, autorka se se čtenářem nemazlí a jde rovnou na věc. Tyto kapitoly střídají kapitoly sledující Cormaca Reillyho, s nímž se čtenář pomalu seznamuje. Cormac zjišťuje, že na tamním policejním oddělení panuje mezi kolegy nevraživost a on se ji snaží pomalu rozklíčovat a přijít jí na kloub. Cormac s prací není moc spokojený, neboť nedostává žádné velké případy. Jsou mu svěřeny jen tzv. odložené případy. Když po smrti Jacka Blakea dostane na starost dvacet let starý případ podezřelého úmrtí jeho matky, začínají se policejním oddělení šířit podivné manévry, které vyvrcholí podrazem na Cormac Reillyho.

Opět mám problém se zařazením knihy do škatulky "thriller". Podle mého názoru se jedná o detektivku, v níž se setkáváme s několika thrillerovými prvky. Na thriller zde bylo velmi málo napětí a napínavých scén, jichž se čtenář dočká až v samotném závěru knihy při vyvrcholení zápletky.  Po slibném začátku totiž přichází útlum a čtenář se ocitá ve víru vyšetřování, které se podle mého názoru hýbe velice pomalu. V polovině knihy jsem nabyla dojmu, že děj stagnuje a nikam se neposouvá. Cormac Reilly sem tam někoho vyslechne, ale spíše sledujeme zákulisní praktiky tamního policejního oddělení. Naštěstí v druhé polovině  dojde k zajímavému zvratu, po němž se příběh začne velmi rychle posouvat dál.

Na debut se nicméně jedná o velmi povedené dílo, které nabízí originální zápletku i její zpracování. V závěru se dočkáme spádu, který nedovolí knihu ani na okamžik odložit, a to do té doby, než se dozvíme okolnosti případu. Jeho jádro se nachází v minulosti, což žádného čtenáře už v dnešní době nepřekvapí. Autorka skvěle vylíčila atmosféru nejen současného Irska, ale především jeho poměrů v letech devadesátých, kdy tehdejší zákony vůbec nechránily týrané děti před jejich tyranskými rodiči. Největší důraz se kladl na rodinu a rodinné hodnoty a nebralo se v potaz, že by některé děti mohly ve společnosti vlastních rodičů trpět.

Jak jsem již výše uvedla, nebýt dějového útlumu, který byl na druhou stranu důležitým nástinem poměrů a chodu policejního oddělení, jenž bylo pro další vývoj nepostradatelnou součástí děje, avšak následoval po skvělém mrazivém začátku, jednalo by se bezpochyby o strhující debut, který by neměl chybět v žádné knihovně věrného čtenáře detektivek.

✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji e-shopu Knihy Dobrovský, jenž knihu Smrtící řeka vydal pod značkou Vendeta. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.