úterý 23. července 2019

RECENZE: Zlatá klec | Camilla Läckberg

Share it Please
autor: Camilla Läckberg
překlad: Martin Severýn
originální název: En bur av guld (2019)
nakladatelství: Grada
značka: Metafora
rok vydání: 2019
počet stran: 432
anotace


Moje zhodnocení:


Faye a Jack jsou dokonalý pár snů. Jsou obklopeni luxusem a bohatstvím. Společně vybudovali firmu, která jim otevřela dveře mezi stockholmskou smetánku. Narození dcery Julienne završilo jejich štěstí.
Jack začne trávit více času v práci a s Faye se vzdalují. Později Faye přistihne Jacka doma v posteli s jeho krásnou a mladší kolegyní. Poté, co ji Jack zradí a připraví o veškerý majetek, se Fayein život rozpadne na kusy. Najednou nemá nic. Nemá kde bydlet, nemá práci a ani peníze. Navíc se nemá kde postarat o svou dceru. Faye se však rozhodne postavit na vlastní nohy a přinutit Jacka, aby zaplatil za všechno její příkoří. Zosnuje pomstu...


Zlatá klec je novinkou úspěšné švédské autorky detektivek Camilly Läckberg, kterou letos vydalo nakladatelství Metafora. Psychothrillery miluji, takže jsem si nenechala ujít příležitost přečíst si tuto knihu. Jak se mi líbila a zda splnila má očekávání, se dozvíte v recenzi níže.

Hlavní hrdinkou a zároveň vypravěčkou ve třetí osobě je Faye, manželka Jacka Adelheima, úspěšného obchodníka a spolumajitele investiční společnosti Compare, která jim zajistila život v luxusu a bohatství. Faye se na budování firmy významně podílela, přesto se zcela poddala manželskému životu a svému muži. Snaží se mu splnit každé jeho přání, nadbíhá mu a tak nějak zapomněla, že kdysi také byla úspěšná a ambiciózní žena.


To, jak se Faye prezentuje, bylo prvním kamenem úrazu, díky němuž mi děj až tak úplně nesedl a nemohla jsem se v žádném případě s hlavní hrdinkou ztotožnit, a to ani v maličkostech. Ženy tohoto druhu nechápu a nikdy nepochopím. Faye se Jackovi ve všem podřizovala, což byla sice její póza, ale to ji neomlouvá. Za situace, kdy nachytá manžela doma v posteli s jinou ženou, přičemž se zároveň v tu chvíli dozví, že jejich manželství končí, si klekne a začne s prominutím žebrat o odpuštění?! Ona?! Pak provede ještě několik dalších ponižujících scén a když zjistí, že je jí to k ničemu, rozhodne se pro pomstu. A jako zázrakem se promění.

Tímto samozřejmě nezpochybňuji autorčin vypravěčský um, který má řemeslně zvládnutý do sebemenšího detailu. Navíc se chytře prolíná přítomnost s minulostí, přičemž párkrát dojde dokonce i na budoucnost. Zpočátku vás tedy kniha zaujme, budete chtít vědět, kterým směrem se kniha bude ubírat a jak dojde ke zvratu nebo řekněme spíše přeměně hlavní hrdinky. Co se týče pomsty, konec vám bude jasný téměř od začátku, ale spíše budete sledovat cestu, jak k němu autorka, respektive hlavní hrdinka dojde. 

Šedá, dá se říct až nudná obálka, přesně evokuje i příběh uvnitř. Nedozvíte se nic nového, nic převratného, jen budete sledovat pomstu jedné zhrzené ženy. I přesto, že se jedná o stokrát ohrané téma, tajně jsem doufala, že autorka přijde s něčím novým, s alespoň jedním originálním prvkem, ale bohužel se tak nestalo. Nebavilo mě ani téma točící se okolo ekonomie a burzy, které mi nikdy nebylo blízké.


Spojení dvou prvků, jakými jsou neoriginální zápletka a předvídatelný konec, u mě v tomto žánru nikdy neobstojí. Anotace hovoří o mnoha zápletkách, které vás zvednou ze židle, ale já jsem je neobjevila. Knihu jsem dočítala už jen ze setrvačnosti, abych si ověřila své domněnky, které se ukázaly být správné. 

Věřím však, že hodně čtenářek děj osloví, najdou si v něm to své a minimálně ohodnotí autorčinu zručnost při vyprávění a stavbě děje. Rovněž zaujme čtenářky (ano, kniha je výhradně určená pro ženské publikum), které nejsou psychthrillery tolik políbené a nemají v tomto žánru příliš načteno. V tom případě si myslím, že budou nadšené.


✰✰


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Zlatě Biedermannové z nakladatelství Metafora. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.

14 komentářů:

  1. Tak to je mrzuté. Na tuhle novinku od Camilly jsem sázela, ale asi ji odložím... Její série s Erikou a Patrickem je dobrá a opravdu má skvělý vypravěčský um. Ale teď se obávám, že budu stejně zklamaná jako ty. Ach jo..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale zase jsem široko daleko jediná s tímto negativním názorem, jak tak sleduji. Spoustu lidem se líbila, ale prostě mě autorka nepřesvědčila...

      Vymazat
  2. Knihu jsem nečetla, ale obálka se mi líbí hodně. Děj nevím, jestli by mě bavil, ale je pravda, že téma ekonomie také není nic pro mě... :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Obálka na fotce vypadá stokrát líp :D Třeba by se ti Zlatá klec líbila, ale mě vůbec nezaujala...

      Vymazat
  3. Ve většině případů se stane, že když autor změní žánr nedopadne to dobře. A tohle je zdá se jasný důkaz. :)
    Nebudu s tebou souhlasit, mě se obálka líbí a na první pohled mě zaujala. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tohle se fakt nepovedlo. Ale je to jen můj názor, co tak sleduji kolem, všichni jsou z ní nadšení, tak nevím.
      Obálka vypadá na fotce líp než ve skutečnosti :D ale je dobře, že se líbí, byla by nuda, aby všichni měli stejný názor :-)

      Vymazat
  4. Anotácia znie veľmi dobre (o obálke nehovoriac), ale z tvojho názoru usudzujem, že tá kniha sa len hrá na niečo, čo nie je. Škoda... Sakra, a to som si vravela, že by som ju skúsila...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus ji, určitě tě nechci touhle recenzí odradit :-) Hodně lidem se líbila a chválili si ji. Mně prostě nesedla, a to ani hlavní hrdinka ani téma pomsty :-/

      Vymazat
  5. Ach jo.. A já se na ní tak těšila a teď si nejsem jistá, jestli jí vůbec chci číst a kazit si z této spisovatelky dojem. Její série s Patrikem Headstormem a Erikou je opravdu skvělá! Její detektivky jsou svižné, napínavé a fakt mě baví její přeskakování z minulosti do přítomnosti. Nicméně teď si myslím, že Camilla měla zůstat u žánru, který jí bravůrně sedl..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Na druhou stranu autorku chápu, že chtěla napsat něco jiného a ne zůstat navždy u jedné detektivní série, ale mě to prostě nesedlo. Ale sto lidí, sto chutí, třeba se ti líbit nakonec bude :-)

      Vymazat
  6. Úplně souhlasím s Tvým názorem ohledně Faye. Hrozně mě iritovalo, že ze sebe tato hlavní postava udělala hadr na zem a ve všem se podřizovala Jackovi. To se mi fakt nelíbilo. Když ho přistihla při nevěře, ještě se mu omluvila, což by můj chlap nepřežil :D až na tuto věc se mi kniha fakt líbila, asi jsem divná :P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně to vadilo opravdu hrozně moc, až jsem ji začala za to nesnášet :D Nemohla jsem se pak ani vcítit do té její pomsty, nešlo to. Fakt se divím, že je z té knihy tolik nadšených čtenářů :D :P

      Vymazat
  7. Kniha mě celkem lakala když vyšla, ale teď ti teda nevím. Je mi jasný, že někomu kniha sedne a jinému ne, a že by se mi třeba mohla líbit, ale asi ji zatím odsunu “na někdy příště”....

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tobě by se určitě líbila, tipuju :D Ale odsunem nic nezkazíš :D

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.