neděle 21. července 2019

RECENZE: Mlčeti zlatá rybka | Annabel Pitcher

Share it Please
autor: Annabel Pitcher
překlad: Barbara Hajná
originální název: Silence is Goldfish (2015)
nakladatelství: Slovart
značka: #BOOKLAB
rok vydání: 2019
počet stran: 352
anotace


Moje zhodnocení:


Když v patnácti náhodou zjistíte, že váš táta není ten, kdo vás vychoval, ale úplně neznámý cizinec, svět se vám zboří jako domeček z karet. Tess, které se tohle děje, je zprvu šokovaná a chtěla by toho tolik říct - nejlepší kamarádce, rodičům, babičce, spolužákům - ale nějak ji dojdou slova, a upřímně, není se čemu divit. Jejím jediným společníkem je pan Rybka, který Tess pomáhá v pátrání po pravdě a kterému se nestydí cokoliv říct.


Mlčeti zlatá rybka je třetí knihou autorky Annabel Pitcher, kterou vydalo nakladatelství Slovart pod značkou #BOOKLAB. V roce 2015 vyšla kniha s názvem Kečupová mračna (kterou jsem neměla možnost zatím přečíst) a v roce 2017 vyšla druhá autorčina kniha Moje sestra žije na krbové římse (recenze zde).

Hlavní hrdinkou tohoto dívčího románu je patnáctiletá Tess, která se jednoho dne čirou náhodou dozví, že její táta Jack není jejím biologickým otcem. Dost to s ní zamává, a to i z toho důvodu, že se o sobě dozví ne zrovna lichotivé věci. Tess neví, jak se s nově vzniklou situací vypořádat a nepomůže tomu ani rozepře s Jackem, po níž přestane mluvit úplně. Spolužáci ji kvůli jejímu vzhledu šikanují a Tess dokonce vlastní vinou ztratí i svou nejlepší kamarádku. Na problémy, s kterými se bude muset vypořádat, však nebude sama, protože na cestě za pravdou ji bude doprovázet pan Rybka, který svými vtipnými glosami odlehčí téměř každou nepříjemně vzniklou situaci.

Kniha, ač je primárně určena pro mladší čtenáře, se už od prvních stránek četla velmi lehce a téměř sama. Na 350 stranách se odvíjí příběh mladé dívky Tess, která jednoho dne ztratí všechny jistoty, které tvořily její život. Upne se na myšlenku, že jejím skutečným tátou by mohl být její učitel matematiky, který dle ní splňuje všechny předpoklady, zejména co se týče vzhledu. Při honbě za pravdou se dostane do několika nepříjemných situací, z nichž jí pomůže vybruslit pan Rybka, imaginární přítel, který s ní rozmlouvá a jako jediný jí plně rozumí. Nebýt pana Rybky, celý příběh by neměl tu správnou jiskru a něco by mu chybělo. Tahle imaginární postava vás bude hodně bavit.


Autorka se snažila poukázat na nelehký život dospívající a tak trochu oplácanější dívky. Tess je každý školní den vystavována šikaně spolužáků, zejména oblíbené dívky Anny, jež se Tess snaží shodit za každé situace. Tess se tak musí vypořádat nejen s faktem, že Jack není její biologický otec, ale také s každodenní šikanou a ztrátou nejlepší kamarádky. Ne vždy jsem s chováním Tess souhlasila a prakticky jsem se s její postavou neztotožnila, ale dokázala jsem se aspoň na okamžik vcítit do její obtížné situace, z níž se zdá, není úniku, a netroufala jsem si odhadnout, jaký konec autorka zvolí.

Zápletka sice nebyla nijak originální (za to postava pana Rybky ano!), ale autorka se s ní vypořádala velmi obstojně. Musím pochválit závěrečné vyústění, které v podstatě uzavřelo celou rodinnou i školní situaci, neboť bylo jediné správné a pohladilo mě na duši.

Stejně jako předchozí autorčiny knihy se i tato může pochlubit nádherně graficky zpracovanou ořízkou, na níž si můžete všimnout (a jistě na první pohled všimnete) malých rybek.

Mlčeti zlatá rybka je dle mého názoru dosud nevyvedenější knihou autorky a já jsem už nyní zvědavá, s čím přijde příště.

Knihu doporučuji spíše mladším čtenářům, kterým předá poselství v ní obsažené, ale zaujme i dospělé čtenáře, kterým nevadí vážnější témata vyprávěná z pohledu dospívající dívky.


✰✰✰✰


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Janě Kaizrové z nakladatelství Slovart. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.

6 komentářů:

  1. Moc pěkná recenze. :) Kniha vypadá opravdu krásně a to nejen z pohledu obálky. Je viděť, že autorka cílila na určitou věkovou skupinu a tak dala do knihy určité problémy. Pan Rybka je určitě zajímavou a zpestřující postavou. :) Hned bych do knihy nahlédla.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu :-) Cením si ji :-) Tahle knížka se mi hodně líbila, i když nejsem cílový čtenář. Přesto mi "něco" dala.

      Vymazat
  2. Moc díky za recenzi. Kniha vypadá fakt zajímavě, uložim si jí do záložky a snad brzo seženu do čtečky. Moc děkuji🙂. Už teď vím, že mi hlavní postava nesedne jako tobě, ale to mě nezastaví😁.

    Verča ze Ztracena v Praze I KNIŽNÍ SÉRIE NEŽ JSEM TĚ POZNALA I RECENZE

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nemáš zač. Spíše já děkuji za přečtení a komentář :-) Ve čtečce asi ještě není, po pravdě ani netuším, jestli Booklab mívá eknihy :D Poslední dobou jsem si také spíše oblíbila čtečku, hlavně po večerech do postele :D

      Vymazat
  3. Kniha zní zajímavě, ale já ji asi vynechám (už tak toho mám dost na čtení :D). Své čtenáře si určitě najde a tvá recenze na ni naláká ;) Vážně moc pěkně to máš napsané :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nedivím se ti :D Taky se snažím filtrovat, které knihy za to stojí a které si ujít nechám, aby bylo více na jiné :D
      A děkuji, pochvala mě vždycky potěší :-)

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.