RECENZE: Krvavý anděl | Franck Thilliez

autor: Franck Thilliez
překlad: Dana Melanová
originální název: Train d'enfer pour Ange rouge (2003)
nakladatelství: XYZ
počet stran: 336

Franck Sharko zažívá nejhorší období svého života. Před půl rokem mu zmizela manželka Suzanne, kterou dodnes nepřestal hledat. Když je jednoho dne nedaleko Paříže nalezeno ošklivě znetvořené tělo, k případu povolají Francka Sharka, který se do případu zakousne jako pes. Brzy je nalezeno další tělo a zdá se, že oběti budou přibývat. Jednou z nich by mohla být i Sharkova manželka Suzanne...

Když nakladatelství XYZ oznámilo, že vyjde prvotina francouzského autora Francka Thillieze Krvavý anděl, nastražila jsem všechny smysly. Doma v knihovně se mi totiž již delší dobu vyjímaly tři autorovy knihy ze série Franck Sharko, které vyšly dříve. Nejspíše právě z toho důvodu, že kniha Syndrom E je třetí knihou ze série (Smrtící DNA čtvrtou a Atomka pátou), jsem otálela s jejím přečtením. Krvavým andělem celá série s Franckem Sharko započala a mě tak nic nebránilo v tom, se do něj ihned pustit. Jestli tedy kniha splnila má očekávání, se dozvíte v recenzi níže.

Hlavním hrdinou tohoto temného příběhu je Franck Sharko, kterému podle jeho příjmení přezdívají žralok, což sedí i z důvodu jeho "zaujetí" pro každý policejní případ. Nyní si však Franck prochází osobním peklem, neboť mu před šesti měsíci beze stopy zmizela milovaná manželka Suzanne, po které nepřestal pátrat. Nový případ, jehož oběť byla zohavena a velmi dlouho mučena, jak potvrdí pitva, jej zavede do nejtemnějších hlubin lidského chápání. Brzy se ukáže, že vrah je nejen důmyslný, ale velmi vytrvalý s maximální sebekázní. Franckovi při pátrání pomáhá Élisabeth Williamsová, psycholožka zabývající se profilováním vrahů, k níž si postupem času vytvoří zvláštní pouto, které jim pomůže při pátrání po nebezpečném a krutém vrahovi, který nemá s nikým slitování.

Po prvních přečtených stránkách mě trochu překvapil autorův styl psaní, s nímž se na můj vkus vyjadřoval velice květnatě až poeticky a bála jsem se, že budu mít problém se začíst. Po pár stránkách jsem si velmi rychle zvykla a zhluboka se ponořila do příběhu, z něhož sálala temnota a hrůza. Vraždy jsou totiž velmi brutální, a to nejen samotný akt smrti, ale také okolnosti, které jí předcházely. Oběti byly totiž velmi dlouho mučeny a udržovány na životě jen provizorně. Autor se nebál vylíčit vše do sebemenšího detailu, což mi osobně nevadí, ale obávám se, že slabší povahy by to neskously.

Zápletku autor velmi propracoval a při zpětném ohlédnutí musím uznat, že jsem měla být při čtení více pozorná. Všímaví a vnímaví čtenáři vraha odhalí dříve, mně se to tentokrát nepodařilo. Autor čtenáře provede blátem tajných spolků zabývajícími se sadomasochismem a mučením toho nejhoršího druhu. Nebylo mi nejlépe při představě, že se tyto věci na světě doopravdy dějí, na druhou stranu obdivuji autora, že se takového tématu nezalekl a předložil jej čtenáři bez příkras či nějakého zamlčování.

Autor píše velmi čtivě, napětím kolikrát ani nedýcháte a bojíte se, co se na další stránce dozvíte. Spolu s Franckem skládáte střípek případu ke střípku, až se vám na konci zhmotní vaše nejčernější obavy a Franckovy noční můry. Toto děsivé a drsné čtení vás však vtáhne takovým způsobem, že budete bažit po dalších stránkách. Na to, že se jedná o autorovu prvotinu, nemám absolutně co vytknout. Věřím, že další romány budou ještě lepší a vyšperkovanější a už se nemůžu dočkat, až si je přečtu.

Pokud autora ještě neznáte a nevadí vám drsnější vraždy a trpící oběti, doporučuji se na něj zaměřit. Fanoušci krimi románů Francka Thillieze mi jistě dají za pravdu a má slova potvrdí.

✰✰✰✰✰

Znáte autora Francka Thillieze a jeho knihy?