čtvrtek 7. března 2019

RECENZE: Do vody | Paula Hawkins

Share it Please
autor: Paula Hawkins
překlad: Věra Klásková
originální název: Into the Water (2017)
nakladatelství: Ikar
rok vydání: 2017
počet stran: 416
anotace


Moje zhodnocení:


Na dně řeky je objeveno tělo Nel Abbottové, svobodné matky, a mnozí nepochybují o tom, že to byla sebevražda. Na témže místě byla totiž toho léta objevena mrtvola mladého děvčete. V historii malého městečka Beckford to nejsou první ženy, nad nimiž se uzavřela hladina místní řeky, ale jsou to právě ony dvě, které rozvíří nejen hladinu řeky, ale i poklidné životy místních obyvatel. Z temných vod začínají vyplouvat dlouho zamlčovaná tajemství...


Paula Hawkins si mě získala svým debutem Dívka ve vlaku, takže jsem si nemohla nechat ujít i její druhý thriller Do vody, který na přečtení sice čekal delší dobu, ale dočkal se, za což jsem ráda.


Městečko Beckfort je sice malé, co do rozlohy a počtu obyvatel, ale jeho historie je velmi bohatá a sahá až do doby, kdy se v místní řece topily čarodějnice. Jak ubíhal čas, skončily v Tůni Tonoucích další ženy a dívky, ať už cizím přičiněním nebo z vlastního rozhodnutí. Příběh začíná v okamžik, kdy je v tůni objeveno tělo svobodné matky Nel Abbottové, která právě o historii místní říčky psala knihu. Toho léta byla na stejném místě nalezena další mladá dívka. Na pohřeb přijíždí Nelina sestra Jules, která se sestrou již delší dobu neudržovala kontakt kvůli dávnému a nevyřčenému tajemství. Co zapříčinilo, že se sestry vůbec nestýkaly? Do městečka přijíždí také mladá policistka Erin, díky níž se pomalu začnou rozmotávat dávná tajemství, která jsou záludná a temná jako místní řeka, okolo které se celý příběh točí.

Kniha Do vody však není jen dvou sestrách, ale vystupuje zde více postav, než by vás na první pohled mohlo napadnout. Hodně čtenářů právě autorce vytýká velké množství postav, ve kterých se můžete ztrácet. Ano, zpočátku budete zmatení a nebudete chápat bližší souvislosti, ale s další a další stránkou si budete z malých střípků skládat celkový obraz tajemství a lží, protože v ospalém Beckfordu každý něco skrývá.

Styl vyprávění oproti Dívce ve vlaku je odlišný, ale mě se opět líbil. Vyprávění z více pohledů děj ozvláštňuje a autorka jej ráda utnula v momentu největšího napětí. Já si četbu užívala a s každou další stránkou jsem se hlouběji nořila do příběhu, který mě totálně pohltil. Atmosféra ospalého městečka byla vykreslená tajuplně, jakož i charaktery jednotlivých postav. Některé byly propracované více, některé méně, ale celkově je hodnotím kladně. Na knize se mi také líbily vsuvky o ženách, které se utopily v Tůni Tonoucích a které jsou čtenáři předkládány právě prostřednictvím úryvků z knihy, kterou psala již mrtvá Nel Abbottová. Její kniha ležela mnoha místním lidem v žaludku. Je tedy  možné, že byla motivem k vraždě? A byla to vůbec vražda nebo šlo o pouhou nehodu? V 17. století byla v Tůni Tonoucích utopena čarodějnice Libby, jejíž příběh dodává knize nádech tajemna a představu hrůzy, která se zde v minulosti děla a která také ovlivnila smýšlení místních obyvatel.


Závěr knihy byl napínavý a zároveň překvapivý, ale knize musím vytknout jedinou věc. Konec byl dle mého trochu natahovaný a závěrečné přiznání vraha pomyslným posledním hřebíčkem do rakve.

Přesto hodnotím knihu velmi kladně a rozhodně se řadím mezi fanoušky Pauly Hawkins. Budu s nadšením očekávat, jakou další knihu si pro čtenáře vymyslí a jestli ji přijmou lépe než tuto. Myslím, že je škoda, že tato kniha nemá vyšší hodnocení, protože si ho dle mého zaslouží.

Nakonec nesmím opomenout ani krásnou obálku, která se moc povedla a jistě bude ozdobou každé knihovničky.

Pokud se vám Dívka ve vlaku líbila, vřele doporučuji i další autorčinu knihu Do vody. Nečekejte však stejný styl vyprávění. V takovém případě by vás mohla zklamat. Pokud se do ní pustíte, doporučuji vytrvat i přes větší množství postav, protože pak si vás kniha získá a nebudete ji chtít odložit.


✰✰✰✰


Co říkáte na autorku Paulu Hawkins? Četli jste Dívku ve vlaku i další její počin Do vody? Co na obě knihy říkáte?

16 komentářů:

  1. Můj pocit z knížky je podobný.Je to jiný styl vyprávění,ale v postavách jsem se rozhodně neztratil.Po skoro hysterických komentářích,jak je to prolinani postav složité,jsem ji dlouho odkládal,ale nelituji,že jsem po ní sáhl.Hodně zajímavý je popis z pohledu každé důležitější postavy.A závěr byl poměrně překvapivý.A výborný je historický motiv o čarodějnictví,který se knihou táhne...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem ji také dlouho odkládala, ale bylo to spíše tím, že se mi pod ruce dostávaly nové a nové knihy a na tuhle jsem si udělala čas až nyní. Také nelituji. Skvěle se četla i přes více postav a také nechápu, že knihu hodně lidí kvůli tomu odložilo.
      Čarodějnictví se mi taky líbilo, celkově byl příběh tajemný a voda jako důležitý prvek byla zajímavě zvolená.

      Vymazat
  2. Jsem ráda, že se ti kniha líbila. Já jsem s ní byla taky spokojená, i když jak píšeš, byla jiná než dívka, tak byla čtivá.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Opravdu mě překvapilo, že se mi tak líbila, v jednu chvíli se nedalo ani odtrhnout. Nechápu, že jsem se k ní dostala až teď :D

      Vymazat
  3. Jsem ráda, že konečně nejsem jediná, komu se líbila! :-D Z počátku jsem se sice trochu motala vpostavách (přece jenom je autorka nedokázala "prodat" tak, aby pro mě byly hned jedinečné), ale ve výsledku se mi kniha vážně hodně líbila. No a čtivost? Neskutečná...:-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky :D Všude jsem viděla jen negativní ohlasy, na knižních databázích celkem nízké hodnocení, ale knížka mě překvapila svojí čtivostí. Postavy se mi ani nepletly, ze začátku jsem se na ně hodně soustředila, koho čtu, ale postupně to čtení bylo plynulé.

      Vymazat
  4. Dívka ve vlaku mě bavila, o další knize jsem až doposud nevěděla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To by se ti mohla líbit i tato, jen je úplně jiná a hodně čtenářů to nejspíš zaskočilo :-)

      Vymazat
  5. Mě se kniha Do vody líbila moc Dívku ve vlaku jsem nečetla takže nevím,ale třeba se k ní také dostanu.Styl spisovatelčina psaní mi vyhovuje,je to zase něco trochu jiného :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že se ti líbila. Nakonec těch pozitivních ohlasů je více než se na první pohled zdálo. Dívka ve vlaku se mi líbila ještě o chloupek víc :-)

      Vymazat
  6. Ta obálka je nádherná. Možná se po ní někde juknu a zkusím. Akorát doufám, že se člověk v tom ději vyzná, když se různě mění ty vypravěči:D.

    Verča ze Ztracena v Praze

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě ji zkus, za to nic nedáš :-) A co se týče vypravěčů, zpočátku to bude působit zmateně, ale později ti to ani nepřijde, tak se neboj :D

      Vymazat
  7. Já bohužel už jenom na Dívku ve vlaku slýchám samé špatné recenze, takže se obávám, že se Do vody už jen z principu nepustím. :D
    Ale třeba to nemusí být zlé, ale zatím mě to příliš nezaujalo. :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Pokud se ti do toho nechce, tak to nečti, to je jasné :-D Myslím, že problém Dívky ve vlaku je ten, že to mělo tak masivní reklamní kampaň, že lidé od toho očekávali bůhví jaký zázrak a ona je to jn normální kniha :D mě se líbila, takže se řadím k těm nadšencům :-)

      Vymazat
  8. Skvěle jsi mě nalákala, skvělá recenze! Dívku ve vlaku jsem ještě nečetla, ale někdy ji mám v plánu a popravdě, tahle mě zaujala ještě víc. Takže začnu asi touto :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem moc ráda a děkuji:-) Líbila se mi opravdu hodně.

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.