neděle 20. ledna 2019

RECENZE: Velký Gatsby | Francis Scott Fitzgerald

Share it Please
autor: Francis Scott Fitzgerald
překlad: Rudolf Červenka, Alexander Tomský
originální název: The Great Gatsby (1925)
ilustrace: Lukáš Tomek (Tomski&Polanski)
nakladatelství: Leda
rok vydání: 2018
počet stran: 260
anotace


Moje zhodnocení:


Nick Carraway, který je zároveň vypravěčem příběhu, přijíždí do Spojených států, aby se zde věnoval obchodu s cennými papíry. Jeho sousedem je pohádkově bohatý Jay Gatsby, který ve svém sídle často pořádá monumentální večírky a jednoho dne Nicka požádá, aby domluvil setkání s jeho sestřenicí Daisy. Gatsby Daisy miluje, ale ta je vdaná za Toma Buchanana. Manželství není šťastné. Tom Buchanan se schází s milenkou Myrtle, která shodou okolností skončí pod koly Gatsbyho auta...


Nakladatelství Leda vydalo v roce 2018 první ilustrované vydání zásadního amerického románu Velký Gatsby, jehož autorem je Francis Scott Fitzgerald. Grafickou podobu knihy včetně obálky má na svědomí desingerské studio Tomski&Polanski, které této knize dodalo úplně jiný rozměr.

Příběh pohádkově bohatého Jaye Gatsbyho a jeho nenaplněné lásky k Daisy, který je většině čtenářům již notoricky známý, ať už v knižní podobě nebo v té filmové, se odehrává ve dvacátých letech dvacátého století v kulisách amerického jazzového věku, byl čtenáři přijat velmi pozitivně.

Tohle dnes již klasické dílo americké literatury ukazuje, jak mohou peníze ovlivnit charakter člověka a doslova ho zkazit. A nejen to. Přibližuje tehdejší dobu, kdy si boháči žili svůj americký sen, trávili všechen svůj čas na večírcích, kde alkohol tekl proudem. Kniha obsahuje celkem dost zajímavých myšlenek, které se však dle mého ztrácejí v nudně podaném příběhu.


Příběh není moc obsáhlý a jelikož jeho vypravěčem není Jay Gatsby, ale Nick Carraway, působí dost povrchně, což perfektně sedí k době, v níž se odehrává. Začátek působí dost nudně a rozvláčně a než se na scéně objeví Jay Gatsby, uběhne moře stran. Ani poté nedostane děj žádnou šťávu a vyprávění se nese v klidném tónu. Po celou dobu jsem čekala na zásadní momenty, které mi v hlavě utkvěly díky nejnovějšímu filmovému zpracování. Závěr byl napsán velmi zvláštně a dost nepřehledně, ale konečně se čtenář dočká dramatických scén.


Jelikož jsem viděla dříve filmovou adaptaci z roku 2013 s Leonardem DiCapriem v hlavní roli, která mě velmi uchvátila, a to nejen skvělými hereckými výkony, věděla jsem, o čem příběh pojednává a samozřejmě i jak dopadne. Knižní podoba však tu filmovou dle mého názoru nepředčila. Film prýští emocemi, prožívala jsem přesně to, co prožívají postavy, ať už jsem jim fandila či je nenáviděla. Kniha na mě takový vliv neměla. Čekala jsem, kdy se dostaví nějaké emoce, kdy mi bude některé postavy líto, ale nic z toho se bohužel nestalo. Chyběly mi zde také podrobnější popisy. Jen díky filmu jsem si například dokázala představit, jak honosné a velkolepé večírky Gatsby pořádal.


Ilustrace jsou nádherné a byla jsem jimi velmi unešena. Kniha obsahuje celkem 34 ilustrací, které dokonale dokreslují a úžasně graficky ztvárňují zásadní momenty děje.

Celkový příběh bych hodnotila průměrně, ale překrásné ilustrace a moderní překlad dělají z knihy mnohem víc, než jen povinnou četbu k maturitě.


✰✰✰✰


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství Leda. Pokud vás kniha a její nádherné ilustrace zaujaly, můžete si ji pořídit přímo zde.

14 komentářů:

  1. Naprosto souhlasím. Kniha byla velice nezáživná a moc moc mě zklamala:(..

    OdpovědětVymazat
  2. Mě se kniha líbila, ale možná je to tím, že jsem ji četla v mladém věku.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Třeba by se ti líbila i teď :-) Ale někdy se ten čtecí vkus s věkem mění.

      Vymazat
  3. Gatsby není můj favorit, co se klasické literatury týče, ale jsou i nezáživnější díla, kde se k pointě ani nedohrabeš ;) Škoda jen, že ve článku není ukázka těch krásných ilustrací, o nichž se zmiňuje :/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To musím potvrdit, že jsou i horší knihy. Tahle byla stravitelná. Ty ilustrace jsem napravila, byla chyba je neukázat :-)

      Vymazat
  4. Moc by mě zajímaly ty ilustrace... :)

    OdpovědětVymazat
  5. Ilustrované vydání musí být krásné. Je fakt, že jsem si z popisů taky nedokázala představit tu honosnost a bohatství, které Gatsby měl. Celkově se mi knížka líbila, ale těch emocí a dramatických zvratů nebylo až tak moc, aby se více vryla do paměti. Příběh je to krásný, ale nebýt filmu tak si děj po letech už snad ani nevybavím.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je překrásné. Dodala jsem fotky ilustrací uvnitř knihy, byla chyba je neukázat. Nějak mi to nedocvaklo :-)
      Souhlasím, těch zvratů až tolik nebylo, ale díky skvělému filmu mi utkvěly.

      Vymazat
  6. Četla jsem ji k maturitě a moc mě nezaujala. Lepší pak byl film, ale na knize byly nejlepší ty ilustrace :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, taky mě nijak zvlášť nezaujala, ale zajímalo mě porovnání s filmem, který byl stokrát lepší. Je fakt umění z takové nudy natočit velkolepý film :D

      Vymazat
  7. Ty ilustrace vypadají krásně :)
    Knihu jsem již četla v jiném vydání, a úplně to můj šálek nebyl :(

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilustrace převyšují celý příběh :-)
      Ani se ti nedivím, nebyla to žádná sláva :D

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.