RECENZE: King | T. M. Frazier

autor: T. M. Frazier
překlad: Kamila Bělohorská
originální název: King (2015)
nakladatelství: Ocelot
počet stran: 264

Brantley King byl právě propuštěn z vězení a jeho kamarád Preppy mu na přivítanou uspořádal motorkářský večírek, na kterém nechybí drogy, alkohol ani spousta chtivých žen. King není žádný klaďas, ale drsný chlap, v němž dřímá zuřivost a vášeň a jemuž neodolá žádná žena.
Doe je Kingův protiklad. Žena "beze jména", která nezná svou minulost a neví, kdo vlastně je a odkud pochází. Osudové setkání s Kingem na probíhajícím večírku změní život nejen jí, ale i Kingovi.

Ještě před Vánoci mě oslovily Megaknihy.cz, zda bych nechtěla zrecenzovat knihu King, kterou vydalo mladé, nedávno vzniklé nakladatelství Ocelot. Vinou mého přehlédnutí (neboť jsem knihu původně považovala za thriller) se ke mně dostal erotický román, tedy žánr, který až tak úplně nevyhledávám. Jak toto setkání nakonec dopadlo, se dočtete níže v recenzi.

Po prologu, který mě upřímně dost vyděsil a ne-li skoro odradil od dalšího čtení, jsem se ponořila do zvláštně atraktivního příběhu, ale hlavně do nebezpečného prostředí drsných motorkářů, drog a vulgární mluvy, která mě zpočátku víc než šokovala.

Příběhem nás provází dva vypravěči: Brantley King, který se neustále ocitá jednou nohou v kriminále a o němž kolují zvěsti, že zabil svou vlastní matku. Založil si tetovací studio a tím si v podstatě vydělává na živobytí. Potřebuje však mnohem víc peněz, aby získal do péče osobu, kterou miluje ze všech nejvíc. Na druhé straně tu máme mladičkou dívku Doe, dívku "beze jména", která si nevzpomíná na svou minulost a na ulicích se potlouká již několik týdnů. Její jedinou kamarádkou je Nikki, prostitutka, která je závislá na kokainu a zajímá ji pouze to, jak sehnat další dávku. Nikki má plán: zajdou na motorkářský večírek, jenž je shodou okolností pořádán na přivítanou Brantleyho Kinga, který byl propuštěn z vězení. Obě dívky chtějí nabídnout svá těla a na oplátku by se rády dočkaly ochrany před tvrdým životem na ulici. Jak proběhne první setkání Doe a Kinga, jak bude probíhat jejich bouřlivý vztah a mnohem více, se dozvíte po přečtení této knihy. Nerada bych vám prozradila víc, než by bylo nutné, na druhou stranu jsou některé pikantnosti z knihy zde téměř nepublikovatelné.

Nejprve si na knize všimnete obálky, která pořádně rozvine vaši fantazii i přesto, že na ní jde vidět jen část potetovaného mužského těla. Originální obálka má také něco do sebe, ale mně se více líbí ta naše. Potud tedy chválím, co se týče grafického zpracování. Bohužel po prvním prolistování jsem utrpěla menší šok, neboť vnitřní úprava působí na první pohled dost neučesaně a odfláknutě. Okraje, které mnohdy zasahují až do číslování stránek, nevypadají vůbec hezky. Stejně tak odstavce, které nemají žádný systém. Dialog, odehrávající se na jednom řádku, byl asi vrchol. Kdo co říká samozřejmě z kontextu vyplyne, ale dojem to na vás neudělá. Celá úprava na mě působí, jako by si korektor mačkal klávesu Enter podle nálady. Tato odfláknutá grafická úprava textu zbytečně shazuje celou knihu a tím působí víceméně lacině.

Co se týče samotného příběhu, ten se mi i přes počáteční vulgární mluvu líbil. Autorka se v druhé polovině knihy zmírnila, co se týče vulgarismů a už nepůsobily jako pěst na oko. Na druhou stranu chápu, že chtěla vytvořit dojem autentického prostředí drsných motorkářů, kteří nejdou pro ránu daleko.

Při popisu některých erotických scén jsem se mírně červenala, ale určitě se nejednalo o nic, co by čtenářky neskously. Fantazie autorky nezná mezí a jestliže jste odchovány Padesáti odstíny a podobnými tituly, v této knize vás určitě nic nepřekvapí. Spíše naopak. Troufala bych si tvrdit, že King bude o několik příček výše a hravě strčí Padesát odstínů do kapsy.

Obě postavy, jak King, tak i Doe, jsou sympatické, vtipné, mají šmrnc a jejich osudy vás zaujmou od první stránky. Obě postavy si střeží (v případě Doe jaksi neúmyslně) svou minulost, celý příběh je podán tajemně a snadno vás pohltí. Nejedna čtenářka se do Kinga bláznivě zamiluje a myslím, že mu poté odpustí i postupnou změnu v chování. Ve skutečnosti by se tento příběh odehrál jen stěží, ale v knihách a hlavně v těchto příbězích jde právě o odpoutání se od reality, v nichž můžete snít o tajuplném, drsném a sexy muži bez výčitek svědomí.

Závěr knihy byl překvapivý a nutí ihned sáhnout po druhém dílu, který ale stále čeká na přeložení a vydání. Snad se ho brzy dočkáme.

I přesto, že se nejedná o žádný literární skvost, v rámci žánru řadím Kinga do jednoho z těch povedenějších erotických románů, jež jsou určeny především ženám a dívkám. Škoda grafické úpravy textu, která o stupeň zhoršila mé hodnocení a jen díky tomu kniha nedostala plný počet.

Před doporučením vás chci na závěr upozornit, že kniha je plná vulgarismů, takže pokud vám taková mluva v knihách vadí, Kinga ani neotevírejte.

Tento jiskrný a vášní nabitý erotický román doporučuji milovníkům tohoto žánru, neboť si v něm přijdete na své.

✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji internetovému knihkupectví Megaknihy.cz, kde si také knihu King můžete přímo koupit.

15 komentářů:

1. Já tuto knihu mám hodně ráda a jsem zvědavá na ten další díl po tom konci, který byl tady. Vůbec mi nevadili vulgarismy a ani erotické scény, to prostě k tomuto příběhu patří bych řekla. Moc jsem si čtení užívala i když se mi na první pohled nelíbila forma textu na stránkách to bylo něco strašného číst od jednoho rohu knihy na druhý, ale to je to jediné co mi vadilo. Přeji krásný víkend. :)
    Reading With Lucy

1. Konec byl dost nečekaný a jsem hodně zvědavá, jak kniha bude pokračovat. Snad ji přeloží brzy. Jinak souhlasím, ty vulgarismy mě zprvu trochu zaskočily, ale postupně jsem si zvykla a pak už to nebylo takové strašné. Erotické scény v pohodě, jedná se přece o erotický román, takže by bylo divné, kdyby tam nebyly.
      Forma textu se opravdu nepovedla, to jediné mi hodně vadilo.
      Děkuji a přeji hezký den :-)

2. Souhlasím, že jiskru to rozhodně mělo, a když se člověk přenesl přes negativa co do formální úpravy a stránky věci, děj si rozhodně užil. Pak už je to jen o vkusu toho či onoho čtenáře a jeho preferencích. Mě občas taková ulítlá vulgární věc nevadí. Je to příjemná odbočka a takové zpestření nebo okořenění - za mě dostal na blogu taky čtyři a budeme doufat, že příště si dá korektor s enterem trochu pohov! Sem tam něco zdůraznit nebo vypíchnout, dobře, ale lupat tam odstavce podle nějakého šíleného rozpočítávadla, to fakticky ne! :)

1. Tahle knížka mi opravdu sedla. Vyhledávám většinou jen thrillery a detektivky a erotický román byl po delší době zajímavé zpestření. Nenudila jsem se ani na okamžik (jen chvíli na tom začátku) a příběh si užila. Vulgarismy se daly skousnout, pravda, ze začátku mě spíše zaskočily, ale později už si to sedlo a nebylo to tak strašné.
      Korektor a jeho celá korekce se moc nepovedla a budu doufat, stejně jako ty, že příště už to bude o mnoho lepší :-)

3. Ta formální úprava byla prostě strašidelná, a než jsem zjistila komu přímá řeč patří tak mě to zaseklo na docela dlouhou dobu :-D Ale jinak čtivá novinka, a snad se to v dalším díle zlepší :-)

1. Souhlasím, taky jsem s tím bojovala, prakticky po celou dobu knihy :-D. Ale příběh jako takový překvapil a jsem zvědavá na další díl:-).

4. I já jsem do Kinga šla s tím, že to bude thriller, takže jsem spolupráci nadšeně přijala. Zažila jsem stejný šok jako ty, ale bohužel ze mě neopadl, ten děs zůstal. King mě zkrátka neoslovil. Po prvních padesáti stranách jsem myslela, že ho zavřu a Megaknihám se omluvím za to, že recenzi ani nenapíšu (popřípadě, že to dopadne sakra špatně – což vlastně stejně dopadlo :D). Naštěstí jsem se o den později vzchopila a zkusila to znovu. A měla jsem dojem lepší.
    I tak se ale nemohu zbavit názoru, že tohle zkrátka nejsou knihy, které by mě lákaly. Erotické scény mě spíš nudily, než že bych se v nich vyžívala, nad každou pasáží jsem si jako správná Mora protočila očima a jela jsem dál. :D
    Co se konce týče, tam už se shodujeme, možná jenom kvůli němu se někdy pustím do dalšího dílu. Pokud mi megaknihy.cz nabídnou dvojku, myslím, že neodmítnu a opět překonám své limity v tom, co čtu. Jak jsem psala i do své recenze, byla to zajímavá zkušenost, ovšem není to to, co bych četla ráda. Taková mluva mi nikdy neseděla, žánr jakbysmet, jsem prostě milé děvče (které chce v YA literatuře házet hlavní hrdinky pod vlak, ale jinak velmi milé a slušné).
    Každopádně super recenze! :)

1. Tak to jsem ráda, že jsem nebyla sama, kdo očekával thriller :D Já už si pak připadala jako debil, že mi něco snad uniklo, ale moc informací o knize nebylo a goodreads jsem nějak nevěnovala pozornost. Chyba.
      S těmi erotickými scénami jsem to měla podobně, jako že by mě nějak vzrušovaly či navnadily, to ne, občas jsem se taky plácla do čela a řekla si PROBOHA :D Ale jelikož šlo o erotický thriller, tak to k tomu nejspíš patřilo.
      Konec mě překvapil a navnadil zároveň. Někde jsem však četla, že dvojka není nic moc, myslím, že je dostupný jakýsi amatérský překlad, ale ten číst nechci. Když megaknihy vydají pokračování, ráda se ujmu jeho zrecenzování :D
      A děkuji za pochvalu, ta vždy potěší :-)

5. Konečně chvilka času....
    Tvá recenze se mi líbí, kniha by mě lakala (padesát odstínů je můj šálek), ale odrazuje mne ta neupravenost stránek - možná zkusím eknihu, tam mi neuspořádaní většinou nevadí :))

1. Zkus ji přečíst, jsem zvědavá, co na ni řekneš :D A padesát odstínů jsi četla? Já teda ne, stačilo mi, jak to holky v práci děsně žraly, furt o tom mluvily a v podstatě můžu zfleku říct, o čem kniha je :D

6. Knížku jsem četla kdysi v angličtině...ale obávám se, že bych měla problém číst ji v češtiny, neboť toto je typ knihy, kdy v angličtině dobrý, vulgarismy člověk ignoruje, ale po překladu vám něco, co působilo úžasně, přijde jako brak...Mám pocit, že až výsledn překlad pak dokáže kvalitu knihy jako takové..nejsem si jistá, zda jsem to vysvětlila správně

1. Chápu, v angličtině sice nečtu, ale věřím, že ty vulgarismy v angličtině zní jinak. Někdy překlad uškodí celé knize.

7. Knihu King jsem měla přečtenou během jednoho dne.Negativně hodnotím vulgarismy,které se často objevují a pozitivně, že i v muži jako byl King dokáže láska dělat zázraky. Těším se na druhý díl,doufám,že na něj nebudeme muset dlouho čekat.

1. Ty vulgarismy se asi nelíbily skoro nikomu, dost knize uškodily. Ale na druhou stranu kniha to byla zajímavá, zápletka také, i postavy byly fajn. Jsem zvědavá, kdy vyjde pokračování. Asi si ho taky nenechám ujít :)

8. Tak i já se konečně dostala na doporučení k této knize. Tento žánr mi nevadí, je to pro mě vždy taková oddechovka, ale... Souhlasím prakticky se vším, co už tady bylo napsáno. Šok, pro mě asi v pozitivním.kniha mě úplně polapila. A to tak, že jsem druhý díl musela přečíst okamžitě (a to v takovém děsném překladu), ale ani to mě neodradilo - prostě jsem musela vědět, jak to dopadne. Snad brzy vyjde i Tyran knižně, ráda si jej přečtu "normálně". Je totiž ještě napínavější a více šokující. Děkuji za recenzi, na základě níž jsem se prostě rozhodla na 100%, že musím přečíst. Nelituji. A opravdu je nutné upozornit, že čtenář se prostě musí doslova prokousat začátkem (taky jsem chtěla hned odložit), ale jakmile se dva hlavní hrdinové potkají....