středa 13. února 2019

RECENZE: Až tady nebudu | Linda Green

Share it Please
autor: Linda Green
překlad: Zdík Dušek
originální název: After I've Gone (2017)
nakladatelství: Bookmedia
rok vydání: 2018
počet stran: 360
anotace


Moje zhodnocení:


Jednoho dne se Jess Mountová podívá na svůj facebookový profil a zjistí, že se na něm čas přehoupl o osmnáct měsíců vpřed a její rodina a přátelé sdílí na jejím profilu srdceryvné kondolenční příspěvky. Zpočátku to považuje za nejapný virtuální žert, ale když jednoho dne objeví fotografii svého syna, kterého ještě ani nepočala, dostane její život najednou jiný směr. Aby toho nebylo málo, tak zjistí, že její smrt nebyla náhoda, a proto se rozhodně pro záchranu svého chlapečka.


Když mě oslovilo Knihcentrum.cz a nabídlo mi k recenzi knihu Až tady nebudu od Lindy Green z nakladatelství Bookmedia, ani na chvíli jsem neváhala a nabídku přijala. Anotace, která slibuje děsivé nahlédnutí do vlastní budoucnosti, v níž zjistíte datum své smrti i události, které po ní následovaly, mě doslova nadchla.

Jak byste se vypořádaly se zjištěním, kdybyste znali datum své smrti? Něco takového potká mladou dívku Jess, která žije bezstarostným životem do doby, než jednoho lednového dne mrkne na svůj facebookový profil, na kterém najde kondolence k její vlastní smrti. Příspěvky z budoucnosti však vidí jen sama Jess. Jak byste se zachovali na jejím místě vy? Snažili byste se svou budoucnost zvrátit nebo byste jí šli naproti? Ovlivnilo by vás zjištění, že se v budoucnu dočkáte lásky a krásného syna, ale za cenu nejvyšší, a sice, že byste ho krátce po narození opustili? Co kdyby vaše smrt nebyla náhoda, ale úmysl? Jess stojí před těžkou volbou a je jen na ní, aby změnila svůj osud nebo se o to aspoň pokusila.

Pokud autorce odpustíte nereálný námět vidět do budoucnosti a přijmete to jako fakt, čeká vás neuvěřitelně silný příběh plný překvapivých momentů a zvratů, ale předně nahlédnutí do mezilidských vztahů poznamenaných ztrátou či bolestnou minulostí.


Zpočátku vyvstává zásadní otázka. Proč Jess musela zemřít? Čtenář se po malých krůčcích dozvídá zásadní informace z facebookových příspěvků a komentářů, které jsou graficky vytvořené podle skutečného facebooku - vidíme kulatou profilovou fotku s datem a časem přidání příspěvku. Vše působí autenticky, ale zároveň děsivě, protože Jess prožívá bolest s nic netušícími nejbližšími. Není se čemu divit, že se Jess trápí čím dál tím víc, ale zároveň se nemůže donutit k tomu, aby ony příspěvky přestala číst. Při čtení jsem přemýšlela, zda by se Jess ve skutečnosti chovala stejně, tedy tak, jak jí budoucnost napovídala? Učinila by stejné kroky? Nebo by utnula vše v zárodku? Často jsem měla pocit, že se svému osudu poddává, na druhou stranu mě příběh nutil číst dál a netrpělivě jsem očekávala, jak vše nakonec dopadne.

Postav v knize není mnoho, ale na druhou stranu jim byl dán dostatečný prostor k vykreslení jejich charakterů. Líbilo se mi, že se postavy postupně měnily, ale v případě Jess se jednalo o dost rychlou změnu, z níž byli (nejen) její nejbližší v šoku. Překvapí vás, co vše se dá za pouhých osmnáct měsíců stihnout.

Kniha mě vtáhla od samého začátku a nepustila až do konce, který byl pro mě překvapivý i přesto, že jsem podobný očekávala. Možná mi na konci chybělo jakési vysvětlení, kdo nebo proč posílal Jess zprávy z budoucnosti, i když jeden osobní tip, který vám nebudu prozrazovat, bych měla.

Tento psychologický román s kapkou mysteriózna si rozhodně zaslouží vaši pozornost, a to nejen pro bolestná témata jako jsou ztráta bližního, domácí násilí či hojně oblíbené komunikace přes sociální sítě, která kniha rozebírá, ale také pro vykreslení úžasného a hlavně silného pouta, které spojuje matku a její dítě. Hlavní hrdince budete fandit i přes její mnohdy nešťastná rozhodnutí, která jí spíše uškodí, a možná si nervozitou, jak vše dopadne, budete rvát vlasy.

Předchozí autorčinu knihu Před pikolou za pikolou jsem ještě nečetla, ale rozhodně se po ní podívám a autorku si zařazuji mezi své oblíbené. S nadšením budu očekávat její další knihu.


✰✰✰✰✰


Za poskytnutí recenzního výtisku a skvělého čtenářského zážitku děkuji Ivě Kulihové z KNIHCENTRUM.cz, kde si také můžete knihu Až tady nebudu koupit.

8 komentářů:

  1. Tak to vypadá výborně. Po této knížce se určitě podívám. Děkuji za typ. Recenzí jsi mě dost navnadila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jsem ráda, že jsem tě navnadila. Knížka se mi moc líbila a ráda ji doporučím :-)

      Vymazat
  2. No to ti teda pěkně děkuji! 😀
    Jsem ráda, že se ti kniha libila a že tě nadchla! Ale musela jsi mě tou parádní recenzí taky nakazit? :-D Njn. Už to tak bude - kniha jde na seznam ;)
    To si prostě musím přečíst!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Prosím :D
      Tahle by se ti mohla líbit, je to takový psychologický román, žádné vraždy a spousta krve :D
      Jsem ráda, že jsem tě zase jednou na něco nalákala :-P

      Vymazat
  3. Wau, o tejto knihe som ešte nepočula, ale vyzerá strašne dobre! :) Presne ten typ knihy, aký mám ja rada :)
    What A Fancy World

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já tyhle typy knih také miluji, jsem ráda, že mě nezklamala a rozhodně ji mohu doporučit :-)

      Vymazat
  4. Skvělá recenze :) Knihu jsem minulý týden dočetla a moc mile mě překvapila :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-) Jsem ráda, že se líbila. Moc ráda si pak přečtu i tvou recenzi :-)

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.