RECENZE: Teorie vraždy | Andrew Mayne

autor: Andrew Mayne
překlad: Petra Diestlerová
originální název: Murder Theory (2019)
nakladatelství: Kalibr
edice: Edice světový bestseller
počet stran: 304

Theo Cray, bioinformatik, který nyní pracuje pro vládu, dostane od FBI neoficiální nabídku vyšetřit podivnou vraždu členů forenzního týmu, kteří byli nalezeni na pozemku, jenž patřil sériovému vrahovi, jehož Theo dopadl v předchozím díle. Jeden člen forenzního týmu chybí a Theo tak vraždu ostatních přičítá jemu. Je to logické – když jeden člen ze skupiny, která byla zavražděna, chybí, jistě je také vrah. Případ však nabere jiné obrátky v momentě, kdy se ztracený člen Daniel Marcus zničehonic objeví a na nic si nepamatuje. Když provedou sken jeho mozku, objeví na něm něco zvláštního…

Postavu geniálního (pro některé až šíleného) vědce a bioinformatika Theo Craye jsem si oblíbila už v předchozích dílech nazvaných Šelma (recenze zde) a Hračkář (recenze zde), jelikož se vymykal běžným vyšetřovatelům, což platí doteď. Mimo jeho stávající obor se z něj stal rovněž lovec sériových vrahů. Používá totiž specifické vědecké metody, které mu vždy pomohou objasnit zločin jakéhokoliv formátu.

Tentokrát musí odsunout práci v laboratoři, jíž šéfuje (sice špatně, ale toho si je vědom) a vrhne se po počáteční nelibosti do vyšetřování, se kterým má pomoct FBI. Brzy zjistí, že má co dočinění s nebezpečným pachatelem, který k vraždění využívá mozky lidí, z nichž se poté stávají násilníci a vrazi. Theo musí zjistit, nejen jakým způsobem se dotyční lidé nakazili, ale především, o jaký patogen se jedná a jak se proti němu bránit. Theo Cray nyní stojí proti jinému, přesto stejně geniálnímu šílenci, jako je on sám – zvítězí však jen jeden.

Autor opět nasazuje výborné tempo, které je zmnohonásobeno krátkými a údernými kapitolami, jež vás nenechají ani na okamžik vydechnout. Budete doslova fascinováni tím, jakým způsobem Theo myslí, jakým vytváří své teorie, které se pak snaží i dokázat. V tomhle díle už autor nejspíš překročil pomyslnou hranici reálnosti, ale příběh vůbec neztrácí nic na zajímavosti ani čtivosti. Čeká na vás zajímavý případ okořeněný vědeckými vsuvkami, pořádná dávka napětí, ale především jeho gradace v závěru, který vás tentokrát pořádně překvapí svým zvratem. Konec je však okamžitě utnut a myslím si, že čtenáři stejně jako já, budou potřebovat nutně další díl. Pevně věřím, že se ho dočkáme v tomto roce.

Jestliže vás biologie z jakéhokoliv důvodu nikdy nezajímala a nebavila, troufám si říct, že vás nezaujme ani tato kniha. Vědecké pasáže jsou dost obsáhlé, ale mají v knize své opodstatnění. Jak jsem už výše uvedla, Theo Cray používá k odhalení pachatele či zločinu zajímavé vědecké metody, s nimiž vás dokonale obeznámí a zároveň vysvětlí, na jakém principu fungují. Myslím si, že je pochopí i naprostí laici, neboť autor je umí podat polopatě, ale rovněž si dokáže zachovat dekorum. Jestliže vás tyto vědecké pasáže nudily i v předchozích dvou dílech, je pravděpodobné, že vás budou nudit i nyní. Pokud vás naopak bavily, užívali jste si je a doslova hltali (stejně jako já), knihu a její neotřelý, originální a poutavý příběh si maximálně užijete. Autor podle mého názoru zraje jako víno a jeho příběhy jsou čím dál tím lepší a promyšlenější. Těším se, co si pro nás připraví příště.

Nesmím opomenout zmínit ani překrásné obálky, kterými celá série vyniká.

Doporučuji!

✰✰✰✰✰