úterý 18. prosince 2018

RECENZE: Chladnokrevně | Robert Bryndza

autor: Robert Bryndza
překlad: Kateřina Elisová
originální název: Cool Blood
počet stran: 416

Když Temže vyplaví velký zrezivělý kufr, detektiv šéfinspektor Erika Fosterová a její kolegyně Mossová tuší, že uvnitř kufru neobjeví nic pěkného. Obě se s podobným nálezem nesetkávají poprvé, ale nenadejde den, kdy by se na takový pohled mohl člověk připravit. Uvnitř zrezivělého kufru objeví rozřezanou mrtvolu mladého muže, která je již v pokročilém stádiu rozkladu. Tým Eriky Fosterové se brzy dozví, že o dva týdny dříve bylo v kufru nalezeno tělo mladé ženy. Co obě oběti spojuje? Zdá se, že Erika bude opět na stopě sériovému vrahovi. Podaří se jí ho včas zastavit?

Chladnokrevně je již pátým dílem série s oblíbenou vyšetřovatelkou Erikou Fosterovou, která si získala sympatie čtenářů po celém světě. Knihu napsal Robert Bryndza a vydalo ji nakladatelství Grada pod značkou Cosmopolis.

Autor nenechá čtenáře dlouho čekat a hned zkraje příběhu začíná detektiv šéfinspektor Erika Fosterová řešit další případ. Tentokrát vyplaví řeka Temže na břeh zrezivělý kufr, v němž Erika se svou kolegyní Kate Mossovou objeví tělo mladého muže, které má od trupu oddělené končetiny a hlavu. Navíc se nejedná o první takový nález. Má Erika a její tým co do činění se sériovým vrahem? Další pátrání je zavede mezi drogové dealery a zdá se, že za vraždami mladých lidí je mnohem víc, než se na první pohled zdá.

Erice Fosterové není tentokrát dán prostor, na jaký je čtenář zvyklý. Co se však opakuje, je její neochota se komukoliv podřizovat. V prvních dílech mohl nabýt čtenář dojmu, že Erika nemůže vystát v nadřízené funkci pouze muže, ale teď, když je její nadřízenou žena, čtenář pochopí, že Erika se nerada podřizuje komukoliv. Nudná práce v kanceláři však není nic pro Eriku, nejspíš i proto odmítla povýšení, které ji nabídli. Nejraději pracuje přímo v terénu a ne se v kanceláři zasypávat nudným papírováním. Ráda se spoléhá na své kolegy, ale tentokrát se mezi jeho řadami ukrývá zrádce, který jí podrazí nohy a Eričina cesta nabere zcela jiný směr.

Autor sepsal mnohovrstevnatý příběh, v němž poukazuje na různé společenské problémy a také na to, kam až vás mohou tyto problémy dostat. Co dělá člověka člověkem? Proč jsou některé lidské duše tak zvrácené a temné? Mají to v sobě již od narození nebo jde o souhru více okolností? Čtenář má tentokrát možnost nahlédnout do duše psychopata, o jehož osudu bylo rozhodnuto mnohem dříve, než se narodil. Matka ho odložila a on vyrůstal v dětském domově, který pro něj nebyla žádná procházka růžovým sadem. Má však tento člověk právo na to, aby ničil i jiné životy? Je láska opravdu natolik slepá, abychom učinili tolik životních chyb?

Autorovi se opět povedlo vykreslit natolik uvěřitelného psychopata, že si k němu ihned vytvoříte negativní vztah. Tentokrát totiž autor ponechal větší prostor právě záporné postavě, což mi osobně vůbec nevadilo. Ba naopak. Líbí se mi, že autor pokaždé ve své knize vytvoří zcela odlišnou zápornou postavu i její pohnutky, které ji donutí konat hrůzné činy. V tomto případě zde zcela sedí pořekadlo, že s jídlem roste chuť.

Čtenář už po páté dostane příběh, který nevybočuje z autorova standardu, neboť autorův styl psaní je nezaměnitelný. Od nalezení mrtvoly, přes průběh vyšetřování až po vrahovo dopadení - to vše autor vykresluje velice realisticky a čtenář mu vše věří. Stejně uvěřitelně vykresluje i byrokracii, která vyšetřování ztěžuje a zbytečně prodlužuje. Ve všech čtyřech autorových knihách spojení těchto složek funguje přesně tak, jak má, přesto mám tentokrát pocit, že tomu něco chybí. Začátek mě ihned vtáhl, ale jakmile byl vrah čtenáři odtajněn, jako by pro mě příběh ztratil na atraktivnosti a jakési motivaci pokračovat ve čtení. Byla jsem teprve v polovině a neuměla si představit, jak příběh bude nadále pokračovat a kterým směrem se ubere. Nakonec jsem byla překvapená a autor si mě opět získal a já hltala stránku za stránkou. Konec mi přišel trochu přitažený za vlasy, protože si myslím, že člověk po tolika střelných zraněních ztratí vědomí vlivem vykrvácení dříve, než je vůbec schopen něco konat, natož myslet. Ale třeba se pletu.

Tentokrát se u mě žádný "wow efekt" nekonal a stále si první příčku drží Temné hlubiny. Další díly však budu s netrpělivostí očekávat a těšit se, co si pro nás autor připraví příště.

Pokud jste fanoušky Roberta Bryndzy, jeho nová kniha Chladnokrevně by vám neměla v žádném případě uniknout. Knihu doporučím milovníkům detektivek a rozhodně neuděláte chybu, když sáhnete nejdříve po této knize. Určitě si autora zamilujete stejně jako tisíce čtenářů po celém světě a ještě si moc rádi seženete předchozí díly.

Moje recenze na předchozí díly si můžete přečíst kliknutím na příslušný název knihy: Dívka v ledu, Noční lov, Temné hlubiny, Do posledního dechu.

✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Báře Srncové z nakladatelství Grada, kde si také knihu Chladnokrevně můžete koupit.