pátek 21. prosince 2018

RECENZE: Morgenland - Za největším tajemstvím Třetí říše | Richard Sklář

autor: Richard Sklář
počet stran: 352

Automechanika Hynka Ambrože vytrhne z dalšího obyčejného dne telegram, který v něm oživí dávné vzpomínky na letní brigádu. Odpověď na telegram rozhýbe tok následujících událostí a odkryje také mnohem starší souvislosti, patřící k nejstřeženějším tajemstvím třetí říše.

Rudolf Honig, veterán z první světové války, žije ve vesnici Malá Morávka v Jeseníkách, kde zároveň pracuje jako vesnický kovář. Koncem druhé světové války u něj doma dojde ke krveprolití, které ovlivní jeho život. Je zajat, ale před postupující frontou se mu podaří i se svým věznitelem Von Richterem, důstojníkem SS, uniknout. Oba jsou zranění a málem se jim stane osudným. Jejich cesta je dovede na území dnešního Polska, kde v utajené továrně sídlí Vůdcova poslední naděje - zbraň odplaty. Neustále střeží tajemství, které jim svěří nejzáhadnější žena třetí říše a ono tajemství v paralelním příběhu prosákne i do dnešních dní a protne se ve vzrušujícím závěru.

Morgenland - Za největším tajemstvím Třetí říše je název nejnovějšího thrilleru ostravského autora Richarda Skláře, který vydalo nakladatelství Grada pod značkou Cosmopolis a zároveň se jedná o mé třetí setkání s tímto autorem.

Na nejnovější knihu Richarda Skláře jsem se celkem těšila, a to i přesto, že mě autorovy předchozí knihy (Vila na Sadové a Anděl smrti) moc neoslovily. Příběh mě nalákal na tajemství spojené s druhou světovou válkou a propojením s přítomností, ale také na kulisy, ve kterých se příběh odehrává. Jste zvědaví, jaké je největší tajemství Třetí říše? Já byla velmi.

Nejprve však musím poukázat na to, že se jedná o příběh fiktivní, pakliže se odehrává na pozadí skutečných historických událostí. Autor příběh umístil opět do mě známých míst, a to nejen Ostravy a okolí, ale také Malé Morávky v Jeseníkách.

Po celou dobu se pravidelně střídají dvě dějové linky - s Rudolfem Honigem odehrávající se téměř na konci druhé světové války v roce 1945 a s Hynkem Ambrožem, která je zasazena do současné Ostravy let 2015 až 2016. Zprvu vám bude dělat problém časté střídání dějových linek, neboť jejich kapitoly jsou celkem krátké a než se začtete do jedné dějové linky, autor už přeskakuje do druhé. Orientování v ději je tak trochu ztíženo a mně celkem dlouho trvalo pořádně se do knihy začíst. Přiznám se, že úplně ponořit do děje se mi nepodařilo.

Autor se opět dopustil nešvaru, který jsem mu vytkla již v předchozích knihách. Velice zdlouhavě líčí nepotřebné detaily každodenního života, které vám berou veškerou chuť do čtení. Zpočátku mi to nevadilo, ale s každou další otočenou stránkou mě to dost vyčerpávalo. Tendence k přeskakování byla opravdu velká a přiznám se, že jsem pár řádků i přeskočila. Pokud se autor těchto nepotřebných detailů do budoucna nevyvaruje, ztratí podle mého názoru velkou základnu čtenářů.

Další věc, která mě praštila hodně do očí, bylo nářečí Jarka Fialky, kamaráda Hynka Ambrože, které bych spíše zařadila do oblasti Jižní Moravy než Malé Morávky ležící v okrese Bruntál. Mimo to postavy opět hojně hovoří ostravským dialektem, který je mi blízký, ale například k důstojníku SS, jenž tímto dialektem také v knize hovoří, se mi to moc nehodilo.

Historická linka mě bavila asi o něco více. Ukazuje tehdejší dobu syrově a bez příkras. Popisy válečných útrap byly popsány naturalisticky, zmrzačení a smrt byla tehdy na denním pořádku. Hrdinové té doby mi přišli občas až nesmrtelní, kolikrát přežili svou vlastní smrt, a to ne jednou. Později tyto obrazy působily spíše samoúčelně.

Současná linka byla bohužel o dost horší. Spousta akčních scén, které vyznívají občas komediálně až groteskně. Hlavně v závěru, protože kvůli dějové linii odehrávající se v Bruselu, jsem si myslela, že jsem se ocitla uprostřed děje nějakého béčkového filmu.

Je pravda, že konec se prolnul opravdu nečekaně a neuměla jsem si představit, jak se mohou obě dějové linky protnout. Můj celkový dojem závěr trochu vylepšil, ale celkově jsem spíše zklamaná. Téma působilo atraktivně, ale zpracování nebylo úplně nejšťastnější.

Morgenland měl velký potenciál, ale bohužel nebyl vůbec naplněn. Propojení druhé světové války s dějovou linkou odehrávající se v současnosti působilo zpočátku velmi atraktivně, ale bohužel se autorovi nepovedlo zpracování. Často jsem se nudila a zároveň tak i nutila do čtení. Autor mi bohužel svým stylem psaní vůbec nesedl a pochybuji, že ještě někdy zkusím nějakou jeho knihu. Je to škoda, protože příběhy odehrávající se v mé rodné Ostravě miluji, je totiž fajn poznávat v knize místa, která autor popisuje. Ale jen to ke kvalitnímu příběhu nestačí.

Pokud vás baví thrillery odehrávající se ve dvou časových rovinách, z nichž jedna se odehrává na sklonku druhé světové války, rádi odhalujete tajemství a chcete se dozvědět, jaké je největší tajemství Třetí říše, tak směle do tohoto. Pokud se rovněž nezaleknete zdlouhavějších popisů a nevadí vám delší příběhy, bude tato kniha pro vás ideálním čtením, třeba na dlouhé zimní večery.

✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Báře Srncové z nakladatelství Grada, kde si také knihu Morgenland - Za největším tajemstvím třetí říše můžete koupit.