RECENZE: Dopis ze záhrobí | Dominik Dán

autor: Dominik Dán
překlad: Jan Hanzlík
originální název: List zo záhrobia (2018)
nakladatelství: Slovart
počet stran: 320

Pro Československo nastává nové období - socialistický systém se hroutí a přichází demokracie, která s sebou nese klady i zápory. Dotkne se nejen obyčejných lidí, ale i policistů, kteří po rozpuštění Veřejné bezpečnosti neví, jestli u policejního sboru zůstanou či nikoliv. Dopadne na novou změnu režimu i zkušený kriminalista a komunista Eduard Burger? Společně se svými kolegy Krauzem a Hanzelem dostane příležitost ukázat společnosti svou potřebnost, neboť nově zvolený prezident krátce po svržení režimu zbrkle koná a vyhlašuje totální amnestii. Na svobodu se dostanou různí devianti a vrahové a policejní oddělení z Našeho Města bude mít plné ruce práce.

Nakladatelství Slovart vydalo v českém překladu ke konci roku další knihu Dominika Dána s názvem Dopis ze záhrobí.

Dominik Dán je pseudonym autora nejúspěšnějších slovenských detektivních románů. Autor si svou identitu pečlivě střeží a zná ji jen jeho nejbližší rodina, vydavatel či kolegové. Dánův styl je dost specifický, nezaměnitelný, každá kniha je psána z jiného úhlu pohledu a případy se odehrávají v různých časových obdobích, tím jsou právě jeho knihy tolik oblíbené u čtenářů.

Děj začíná dopisem, pod nímž je podepsán Gregor, který píše manželce pár novinek, ale zároveň ji žádá, aby u nich doma na týden, než bude Gregor také propuštěn, ubytovala jeho kamaráda z vězení Dušana, s nímž má Gregor velké podnikatelské plány. Osud tomu však chce jinak a na scénu přichází trojice zkušených kriminalistů - Burger, Krauz a Hanzel. Dostanou na starost vyšetřit a dopadnout dvojnásobného brutálního vraha a zároveň před nadřízenými ukázat jejich potřebnost a výkonnost.

Autor si tentokrát pro svůj příběh vybral dobu krátce po pádu komunismu, tedy rok 1990, kdy byl do funkce prezidenta zvolen Václav Havel, jehož prvním krokem bylo udělení amnestie, kterou byly prominuty tresty uložené za komunistického režimu. Bohužel s jeho neuváženým krokem bylo na svobodu propuštěno mnoho vrahů a deviantů, z nichž se většina vrátila k páchání trestné činnosti, vraždy nevyjímaje. Autor se nepouští do žádných diskuzí ohledně prezidentovy amnestie, nestaví se na žádnou stranu, jen předestírá tehdejší dobu tak, jak se skutečně stala i s jejími dopady vlivem okolností.

I tentokrát se autor drží svého zajetého systému, který skvěle funguje, a opět nasazuje laťku hodně vysoko. Líbily se mi zajímavě podané časové roviny, v nichž může čtenář sledovat stejnou situaci z více úhlů pohledů. Vtipně podané a vystavěné dialogy jsou třešničkou na dortu a právě ony dialogy jsou autorovou předností. Zápletku na nich vystavěnou já osobně preferuji před dlouhými popisy. I těch se v příběhu ale dočkáme. Autor vykreslil tehdejší dobu opět na výbornou. Pokud máte od autora již více načteno, závěr pro vás překvapením nebude, neboť leccos odhalíte spolu s vyšetřujícími kriminalisty.

Knihu doporučuji fanouškům Dominika Dána, které potěší svým standardním stylem, jakým děj skládá, rovněž také sledováním několika časových linií, z nichž se většina v závěru protne a dokonale do sebe zapadne. Možná vás autor ničím novým nepřekvapí, ale pokud vám sedl předchozími knihami, čtení si opět velmi užijete. Dopis ze záhrobí zároveň doporučím i čtenářům autorem nepolíbeným, neboť je zde velká pravděpodobnost, že si Dominika Dána oblíbíte stejně jako já.

✰✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Janě Kaizrové z nakladatelství Slovart. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.