úterý 26. března 2019

MINIRECENZE: Sklenice srdíček | Až mi zítra budeš chybět

Hezký večer milí čtenáři.

Vítám vás u další série minirecenzí, které jsem si pro vás připravila. Tentokrát se jedná o dvě knihy - Sklenice srdíček od Jennifer Hillier a Až mi zítra budeš chybět od Heineho Bakkeida, které jsem četla ve čtečce.

Sklenice srdíček | Jennifer Hillier

Stručná anotace:
Když jednoho dne zmizí oblíbená studentka Angela Wongová, nikdo si nedokáže představit, že by s jejím zmizením mohla mít něco společného její nejlepší kamarádka Georgina Shawová. Rozhodně to nenapadlo ani kamaráda obou dívek Kaisera Brodyho. O čtrnáct let později jsou nalezeny Angeliny ostatky a z její vraždy je usvědčen Calvin James, který poté zavraždil ještě nejméně další tři ženy. Mezitím se z Kaisera Brodyho stal detektiv, který odhalí krutou pravdu. Geo kdysi s Calvinem Jamesem chodila a celých čtrnáct let věděla, co se Angele stalo. Je odsouzena a odpykává si pětiletý trest. Calvin je odsouzen na doživotí, ale předtím uprchne a skrývá se. Brzy se začnou na stejném místě, kde byla nalezena Angela, objevovat další mrtvoly a Kaiser Brody dostane tento případ na starosti. Ví Geo, kde se Calvin skrývá a proč znovu zabíjí?

Novinku autorky jsem měla v hledáčku od chvíle, co jsem zahlédla obálku, která mě nějakým způsobem přitahovala. Předchozí autorčina kniha Řezník se mi hodně líbila a rozhodla jsem se, že si přečtu i Sklenici srdíček.

Autorka střídá dva pohledy. Nejprve se čtenář seznámí s Geo, která je právě odsouzena na pět let k odpykání trestu. Čtenář sleduje její pobyt ve vězení a pomalu odkrývá pravdu. Zhruba uprostřed příběhu uvidíme případ z jiné strany - očima Kaisera Brodyho, kdysi kamaráda Angely i Georginy, nyní detektiva, který je povolán k nálezu ženské oběti, u níž je nalezeno i malé dítě. Způsob zohavení ženy až nápadně připomíná vraždy Calvina Jamese, ale dětská oběť k němu nesedí. Pátrání odhalí příbuzenský vztah mezi mrtvou ženou a dítětem a určí směr vyšetřování. Poslední třetinu knihy opět sledujeme očima Georginy, jejíž životní příběh se střídavě odvíjí v současnosti a v minulosti, která nám pomalu odkrývá pravdu, co se tehdy Angele stalo.
Tato autorčina kniha mě bohužel zklamala. Jednu chvíli jsem příběh s nadšením hltala a nemohla se odtrhnout, abych se vzápětí kousala nudou. Mnohdy jsem věděla, co na nás autorka v následujících stránkách chystá, zvratů bylo opravdu minimálně, tedy aspoň těch, které bych nečekala. Konec byl velmi překombinovaný a neuvěřitelný. Celkový námět mi přišel hodně přitažený za vlasy a nevěřím, že by se takhle mohl odehrát i ve skutečnosti.

✰✰✰

Až mi zítra budeš chybět | Heine T. Bakkeid

Stručná anotace:
Thorkild Aske býval elitní policejní důstojník, jehož doménou byly výslechy podezřelých ve vlastních řadách. Po jedné chybě, která stála život mladou ženu, je odsouzen a ve věznici si odpyká dvouletý trest. Po propuštění má pocit, že jej kromě trýznivých vzpomínek nečeká nic dobrého. Když ho kontaktují lidé, kteří by ho měli spíše nenávidět, aby jim pomohl nalézt jejich nezvěstného syna, váhá, ale nakonec žádost o pomoc přijímá. Odjíždí na odlehlý ostrov a uprostřed drsné severské přírody a uzavřené komunity se musí srovnat nejen sám ze sebou, ale obstát proti vrahovi, který se neštítí ničeho.

Po knize jsem sáhla  na doporučení Zdenky Medvědí z Medvědí oázy a jsem moc ráda, že jsem knihu neodkládala dlouho a ihned se do ní pustila.

Hlavní hrdina, Thorkild Aske, je ztroskotanec, který se dopustil chyby, při níž zemřela jeho láska Frei. Bere spoustu léků, aby vůbec mohl fungovat a pravidelně navštěvuje psychiatra. Co se týče hlavního hrdiny, jedná se o typický obraz hrdiny, kterým vynikají autoři severských detektivek. Čtenář zpočátku mnoho netuší, vše se odkrývá  postupně, a to i nahlédnutím do minulosti, která vedla k příčině Thorkildova neštěstí. Nahlédnutí do minulosti mě zpočátku spíše rušilo, i když jsem toužila vědět, co se tehdy stalo. Thorkildovo pátrání na ostrově a majáku bylo skvěle napsané. Líbilo se mi, jak mělo všechno nádech mysteriózna, až jsem se při čtení v noci bála. Podivné vidiny, nález ženského těla, které poté do moře odtáhne jakýsi potápěč, rozmluvy s mrtvou ženou, seance s Merethe, do toho všudypřítomné severské počasí, bičující vítr, sníh a mráz, daly společně dohromady opravdu skvělé až téměř poetické dílo, které jsem si náramně vychutnala. I když se jedná o detektivku, je psána trochu jinak, než je čtenář zvyklý, ale tím se mi právě líbila. Když zmizí dva hlavní vyšetřovatelé, kteří měli připlout na ostrov pro Thorkilda, který je zpravil o nálezu ženské mrtvoly, ač pátral po muži, je s jejich zmizením spojován právě Thorkild, který bude muset odhalit pravdu, aby očistil své jméno. Povede se mu vyzrát nad protivníkem, který se nebojí ničeho? Pachatel mi byl skrytý až do samého závěru, kdy jsem začala mít jisté podezření, které se následně potvrdilo. Rozuzlení leccos vysvětlilo, i když mi bylo některých věcí líto. Tajně jsem si přála, aby nebyly příliš skutečné. Menší výtku mám k úryvkům v anglickém jazyce, které mi přišly zbytečné a jelikož anglický jazyk příliš neovládám, spoustu větám jsem nerozuměla. A jelikož nejsem ten typ, který by si ihned ve slovníku slovíčka překládal, tak mi možná některé věci unikly.

✰✰✰✰✰

Četli jste některou z knih?
Co na ni říkáte?