úterý 12. března 2019

RECENZE: Duch domu Ashburnů | Darcy Coates

Share it Please
autor: Darcy Coates
překlad: Alexandr Neuman
originální název: The Haunting of Ashburn House (2016)
nakladatelství: Dobrovský s.r.o.
edice: Fobos
rok vydání: 2019
počet stran: 256
anotace


Moje zhodnocení:


Do Ipsonu, malinkého vesnického městečka, přijíždí mladá dívka Adrienne, aby převzala dědictví své pratety Edith Ashburnové, která jí jakožto jediné žijící příbuzné odkázala svůj dům. Adrienne cítí, že by mohla začít znovu, a s kocourem a dvaceti dolary v kapse jí ani nic jiného nezbývá.Dům stojí na odlehlém místě uprostřed lesa a působí tajemně. Bývalá majitelka Edith Ashburnová nikdy do svého domu nepozvala nikoho cizího, žila samotářsky a na veřejnosti se objevovala jen zřídka. Prastarý dům má svá tajemství a kolují o něm různé zvěsti. Adrienne sice na duchy nevěří, ale nemůže se ubránit pocitu, že v něm ožívá cosi nadpřirozeného.


Nakladatelství Dobrovský s.r.o. vydalo začátkem roku pod edicí Fobos duchařský horor Duch domu Ashburnů, jehož autorka Darcy Coates vsadila na tradiční hororové prvky. Pokud se chcete bát, navštivte se mnou dům Ashburnů, jehož historie je opředena dávným tajemstvím, které nyní ožívá.

O domě Ashburnů kolují strašidelné historky, které si mezi sebou místní obyvatelé vyprávějí již desítky let. Kdysi se v něm odehrálo něco děsivého a dosud neobjasněného, s čím si mnozí lámou hlavu, ale je to již tak dávno, že už se o tom skoro nemluví. Obyvatelka domu, Edith Ashburnová, místní podivínka, nebyla moc výřečná a na veřejnosti se skoro neukazovala. Když zemřela, odkázala svůj dům jediné žijící dědičce Adrienne, jejímž příjezdem příběh začíná.

Zpočátku se Adrienne a zároveň i čtenář seznamuje s tajuplným a prastarým domem a jeho zákoutími, které vzbuzují svíravou tíseň, přičemž vše umocňují podivné nápisy vyryté do stěn a nábytku a starý hrob v lese kousek za domem. Portréty předchozích obyvatel, jež visí na stěně v prvním patře domu, sledují Adrienne bedlivýma očima a ona sama z nich nemá dobrý pocit, protože neví, co se s nimi stalo. S první nocí přichází i podivný jev, který si nedokáže ničím vysvětlit a končí probuzením z noční můry, v níž se cosi prodírá na povrch. Zlo se zhmotňuje a hlavní hrdinka se mu bude muset postavit čelem a svést s ním takřka nerovný souboj, z něhož vzejde pouze jeden vítěz.


Autorce se povedl napsat skvělý duchařský horor, který vychází z klasických hororových prvků a zpočátku pracuje pouze s fantazií čtenáře. Strašidelná atmosféra je stále více hmatatelná a pokud ji chcete ještě více umocnit, čtěte výhradně za tmy. Pokud navíc žijete poblíž hustého a temného lesa, mohu vám zaručit, že se budete skutečně bát.

První polovina knihy byla spíše klidnější a seznamovací, o to však ve čtenáři vzbuzovala napětí a obavy, co bude dál. Touha znát historii domu a co se s jeho obyvateli stalo, vás bude pohánět kupředu a knihu budete jen těžko odkládat. Adrienne sice udělá pár nelogických rozhodnutí, s nimiž stejně jako já nebudete souhlasit, ale pro její sympatickou povahu jí to rádi odpustíte. Druhá polovina knihy nabude zcela jiných rozměrů, neboť zlo se zhmotní do fyzické podoby a hrdinka s ním svede boj o holý život. Zde se možná s některými čtenáři rozejdu, protože mohou mít pocit, že některé scény působily přehnaně, ale vynahradily mi to skvělé popisy postav, domu a jeho okolí včetně malého městečka, kde se zná každý s každým. Temná a nervy drásající atmosféra předčila veškerá má očekávání.

ZAPAL SVÍCI 
TVÁ RODINA
JE POŘÁD   
MRTVÁ

Co se týče žánru, autorka nepřichází s ničím novým či dokonce originálním, protože o domě, ve kterém straší a do něhož se nastěhuje mladá žena, jež poté odhalí minulost předchozích majitelů, toho bylo napsáno mnoho, přesto však dokázala vytvořit skvělou zápletku, od níž se neodtrhnete. Vyústění bylo logické a nakonec do sebe vše perfektně zapadlo. Samotný konec mi vykouzlil úsměv na rtech a zaručil mou stoprocentní spokojenost.

Jediný drobný problém jsem měla se samotným názvem, respektive s jeho prvními dvěma slovy, která se mi pletla a těžko pamatovala.

Pokud tedy chcete zažít pocity, při kterých vám běhá mráz po zádech, naskakuje husí kůže, krevní tlak stoupá a tají se vám dech, v tom případě sáhněte po tomto duchařském hororu, jakým Duch domu Ashburnů bezesporu je. Pokud naopak horory nejsou vaším šálkem čaje, vyhněte se této knize obloukem. Může vám totiž navodit dlouhodobé noční můry.


✰✰✰✰✰


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji e-shopu Knihy Dobrovský, jenž Ducha domu Ashburnů vydal pod značkou Fobos. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.

4 komentáře:

  1. I když není temný, v blízkosti lesa žiji (oknem z ložnice na ten les dokonce vidím :D), takže by to onu atmosféru mohlo navodit. A jestli je ta kniha tak tajemná, jak píšeš, určitě se budu bát jít i na záchod :D Ale popravdě, asi s ní počkám na tu správnou dobu. Každopádně zapisuji, nalákala jsi mě. A díky za to, obálka je taková tuctová a název nijaký, a proto mě ani nenapadlo se podívat, o čem kniha vůbec je :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Určitě si zapiš a půjč, pokud se ti naskytne příležitost. Doporučuji :D Já to četla přes den, protože jsem srágora :D Nevím, co by to se mnou udělalo v noci, to bych asi nezvládla. Na horory v televizi vůbec nekoukám, protože se bojím. Chtěla jsem na stránkách Knihy Dobrovský mrknout na teaser ke knize a tři sekundy a vypla jsem to, byla jsem doslova pos...á strachy :D

      Vymazat
  2. Jak říkáš, není to nic nového. Existuje spousta filmů, seriálů, knih, na tohle téma, ale velmi me překvapil konec knihy, kdy nebylo vše tak, jak se zdálo na začátku. :-)
    Byla jsem ráda, že jsem se nakonec knihu rozhodla koupit, protože tohle téma zbožňuji. Přiznám se, že tohle je má první kniha, kterou jsem v podobném žánru četla. V tomhle ohledu jsem spíše na seriály a filmy. Musím ale říct, že po téhle knize, se nebudu bránit ani knižním verzím podobných příběhů. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Také mě překvapilo, jakým směrem se kniha ubírala a jak nakonec dopadla.
      Rozhodně to byl skvělý kup, já ji tedy měla na recenzi a udělala jsem dobře, že jsem si ji vybrala. Já se hororům a hororovým seriálům vyhýbám, ale sledovala jsem American Horror Story a hned první série je také o strašidelném domě. Číst či sledovat horory musím výhradně za světla :D

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.