RECENZE: Mona Lisa Virus | Tibor Rode

autor: Tibor Rode
překlad: Dita Sutterová
originální název: Mona-Lisa-Virus (2016)
edice: Knihy Omega
počet stran: 432

V Mexiku zmizí americké královny krásy a nikdo nepožaduje výkupné. Brzy se začnou objevovat, avšak znetvořené plastickými operacemi. Ve stejnou dobu je v Lipsku zničena stará radniční věž a v Miláně zničena nástěnná malba od da Vinciho. Po celé planetě se zároveň šíří počítačový virus, který ničí fotografie. Navíc začnou ve velkém vymírat včely. Jak spolu souvisí tyto zdánlivě nesouvisející události?

Dobrovský s.ro. vydal v loňském roce dobrodružný thriller Mona Lisa Virus, který je přirovnáván k fenoménu dnešní doby, tedy k dílům Dana Browna. Tento strhující thriller napsal německý autor Tibor Rode jako svůj třetí román.

V hlavní roli vystupuje bostonská doktorka Helen Morganová, kterou jednoho dne kontaktuje Patryk Weisz, syn známého miliardáře Pavla Weisze, s tím, že jeho otec zmizel. Právě v jeho věcech našel kontakt na Helen Morganovou, kde bylo také uvedeno jméno její dcery - Madeleine. Jak se brzy ukáže, Helenina dcera Madeleine zmizela a vše nasvědčuje tomu, že utekla společně s Patrykovým otcem do Milána. Helen přiletí za Patrykem do Varšavy a společně začínají pátrat po zmizelé dvojici. Mezitím se ve světě začínají dít podivné věci - zmizí americké královny krásy, které se postupně objeví zmrzačené plastickými operacemi, vymírají včely, do toho se po celém světě šíří počítačový virus, který ničí fotografie. Helen Morganová si musí položit otázku, jak tyto věci spolu souvisejí. Všechny stopy vedou do Evropy - do doby před 500 lety, ve které byl namalován slavný obraz Mony Lisy. Podaří se Helen najít její dceru?

Souběžně ve stejnou dobu sledujeme počínání agenta FBI Grega Millnera, který zjistí, že v Brazílii vymírají ve velkém včely. Nejspíše není náhoda, že u zničené radnice v Lipsku či zničené nástěnné malbě v Miláně se najde nálepka včely. Pátrání Millnera zavede k Pavlovi Wieszovi, který zmizel a stopy jej zavedou k jeho synovi Patrykovi. V závěrečné pasáži se stopy Millnera a Helen Morganové protnou, ale tomu bude předcházet ještě několik významných událostí. Jak se vším souvisí slavný obraz Mona Lisa?

Autor hned od začátku rozvíjí více dějových linií, které zpočátku mohou působit velmi zmateně. Kapitoly jsou krátké a autor v nich velmi rychle přeskakuje, což může ztížit čtenářovu orientaci. Ale nenechte se odradit. Velmi brzy se dějové linie vytříbí a vy budete sledovat několik osob na různých místech po celém světě a události, kterými budete svědky. Vše je zahalenou rouškou tajemna, neboť mezi kapitolami najdete krátké deníkové zápisky pocházející z Florencie okolo roku 1500, tedy v době, kdy vznikl slavný obraz Mona Lisa. Ve stejnou dobu sledujeme tajemného cizince, jehož kroky povedou i do současnosti.

Tento strhující, akcí nabitý román, má velmi rychlé tempo, které vás bude pohánět v četbě vpřed. Autor mísí fakta s fikcí, jak v závěrečném doslovu i sám uvádí, a rozehrává se vámi hru, v níž je lepší nikomu a ničemu nevěřit. Sice se brzy dozvíte, kdo za tím vším má prsty, ale autor vás dokáže nejednou překvapit. Historická stránka příběhu mě velmi zaujala a věřím, že zaujme i vás. Hodně věcí o obrazu Mony Lisy a jeho původu či dvojčeti jsem se dozvěděla právě z této knihy a při čtení jsem si dychtivě spoustu informací vyhledávala, a to včetně zlatého řezu, který má v románu svou ústřední roli. Vše se točí kolem krásy a pohledu na ni. Určitě není náhoda, že se v hlavní roli objevila Helen Morganová, neuroestetička, jejímž prostřednictvím se čtenář dozvídá mnoho informací o tomto novém vědním oboru, o kterém jsem, přiznám se, slyšela prvně.

Námět knihy je vynikající, přesto styl, jakým je kniha napsána, nemusí vyhovovat všem. Na čtenáře může působit dojmem filmového scénáře, který by se uplatnil lépe převeden na filmové plátno. Krátké kapitoly, kterými autor přeskakuje v místě i čase, připomínají filmový střih. I přesto autor dokázal napsat napínavý román, který má určité poslání a závěr vám nabídne otázku, při které se zamyslíte nad dopadem naší civilizace.

Knihu doporučuji čtenářům, kteří prahnou po dobrodružství a napětí a rádi by se dozvěděli více o kráse, s níž velmi úzce souvisí právě obraz Mony Lisy, který byl inspirací pro stvořitele počítačového viru ničícího fotografie. Zajímavým bonusem bude nahlédnutí do doby, kdy tento slavný obraz vznikal a jeho okolnosti, které všemu dodají nádech tajemna i děsu zároveň.

✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji e-shopu Knihy Dobrovský, jenž knihu Mona Lisa virus vydal pod značkou Edice Knihy Omega. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.