RECENZE: Černobyl: Historie jaderné katastrofy | Serhii Plokhy

autor: Serhii Plokhy
překlad: Petr Kovařík
originální název: Chernobyl: The History of Nuclear Catastrophe (2018)
nakladatelství: Jota
počet stran: 400

Kniha mapuje nejhorší jadernou katastrofu v dějinách Země. V noci z 25. na 26. dubna 1986 došlo k výbuchu čtvrtého reaktoru v Černobylské jaderné elektrárně. Autor seznamuje čtenáře se vznikem sovětského jaderného výzkumu, konstrukcí dvou hlavních typů reaktorů užívaných v SSSR, s jejich přednostmi i chybami. Nastiňuje výstavbu jaderné elektrárny u Černobylu, spojenou s problémy i proslulou sovětskou fušeřinou. Hlavní část knihy mapuje události, které vedly k explozi reaktoru č. 4. Kniha ilustruje zmatek technického personálu, úsilí hasičů o zvládnutí požáru i s jejich tragickými osudy. Autor dále v knize odhaluje nedostatky sovětského způsobu zvládání této události, snahu o zatajení, a to nejen před zahraničím, ale především před vlastními občany. Tato snaha o utajování je nakonec korunována fatálním vývojem v radioaktivitou postižených republikách.

Když nakladatelství Jota přišlo s nabídkou na recenzi knihy Černobyl: Historie jaderné katastrofy, která vyšla v dubnu, vypískla jsem doslova radostí. Ve stejnou dobu jsem totiž měla rozkoukanou pětidílnou minisérii HBO s názvem Černobyl, která mě doslova uhranula. Kniha mi přišla jako vítaný doplněk. Splnila nakonec má očekávání?

Autorem tohoto historického díla, jak sám autor tento počin v předmluvě nazývá, je Serhii Plokhy, americký historik zaměřený na dějiny východní Evropy a Ukrajiny. Narodil se totiž v ruském Nižném Novgorodě ukrajinským rodičům. Vystudoval dějiny a sociální vědy na univerzitě v Dněpropetrovsku, na níž posléze učil a získal titul profesora. Po roce 1996 začal spolupracovat se zámořskými univerzitami a od roku 2007 je profesorem ukrajinských dějin na Harvardu, kde od roku 2013 řídí Ukrajinský výzkumný institut. Kniha Černobyl: Historie jaderné katastrofy byla roku 2018 oceněna cenou Baillie Gifforda za nejlepší anglicky psanou literaturu faktu - a myslím, že plným právem.

Kniha se velice podrobně věnuje černobylské havárii, a to nejen samotnému dni, respektive noci, kdy se katastrofa odehrála, tedy 26. dubna 1986, ale zaměřuje se i na události, které havárii předcházely. Nejednalo se o pouhou chybu lidského faktoru, tedy obsluhu elektrárny, která sice katastrofu zapříčinila, ale katastrofě napomohl celkový přístup tehdejšího řešení problémů spojený s komunistickou ideologií. Z toho důvodu byl použit levnější typ reaktoru a při výstavbě elektrárny nechyběla ani ona pověstná sovětská fušeřina. Byly stanoveny velmi ambiciózní úkoly, tedy přechod od používání fosilních paliv, zejména uhlí, ropy a plynu, k jaderné energii, a to za pouhých pět let. Gorbačov k tomu prohlásil: "V současné pětiletce budou uvedeny do provozu atomové elektrárny dvaapůlkrát výkonnější než ty v předchozím plánu, a zastaralé jednotky a tepelné elektrárny budou hromadně vyměněny." Ten, kdo by kvóty nesplnil a požadované výsledky nepředložil, by byl potrestán. Myslím, že právě v tu dobu bylo zaseto druhé ze semínek (jako první považuji samotnou komunistickou ideologii) vedoucí k nejhorší atomové katastrofě všech dob. Každý rozumný člověk totiž pochopí, že když nejsou prostředky určené k takovým úkolům, není možné je ani kvalitně splnit. Komunistická ideologie je v této knize velmi věrně vylíčena.

Kniha tedy začíná právě 27. sjezdem Komunistické strany Sovětského svazu, dále popisuje stavbu Černobylské jaderné elektrárny, výstavbu samotných reaktorů i důvod, proč byl použit levnější typ reaktoru RBMK. Autor vždy krátce shrnuje i životopisy důležitých postav, které měly důležité i méně důležitější postavení nebo vliv na události před katastrofou či po ní. Dále se autor důkladně věnuje oné páteční noci a samotnému výbuchu čtvrtého reaktoru, jakož i řetězci událostí, které výbuchu předcházely. Samozřejmostí jsou i důsledky této katastrofy, včetně požáru, radioaktivního mraku a šíření ionizujícího záření, které ovlivnilo mnoho lidských životů, jakož i následná snaha katastrofu před lidmi žijícími v blízkosti černobylské elektrárny i před celým světem ututlat a zamést pod koberec. Zjistíme, že tato katastrofa nepřímo vedla k rozpadu Sovětského svazu a k nezávislosti Ukrajiny, což je zřejmě jediným pozitivem (dá-li se to tak nazvat) na celé černobylské katastrofě. Dozvíte se, že Černobylská jaderná elektrárna byla v chodu až do roku 2000, byť byly v provozu do té doby pouze dva reaktory. Autor popisuje události po katastrofě jak z technické stránky, tak i z té politické, která má zde rovněž své nezastupitelné místo; a to až do současnosti, tedy do roku 2017.

Kniha obsahuje mapky, které vám nastíní tehdejší zvýšenou dávku radiace na území Evropy a její šíření, spad cesia v okolí havárie, schéma jaderného reaktoru RBMK, blok 4 jaderné elektrárny v Černobylu v prvních dnech a týdnech po výbuchu včetně několika černobílých fotografií vyobrazujících skutečnost před a po havárii. Jelikož se jedná o literaturu faktu, na konci knihy najdeme velké množství odkazů k ověření faktů a nechybí ani jmenný rejstřík.

Bohužel kniha obsahuje velké množství překlepů, chybějících písmen a stylistických chyb, což nevrhá na nakladatelství, respektive jejich korekturu příliš dobré světlo. Já tento prohřešek nakladatelství ráda odpustím, protože obsah tentokrát zvítězil nad formou na plné čáře.

Autor zpracoval historii černobylské jaderné katastrofy do velmi čtivé formy vzhledem k tomu, že se jedná o čistokrevnou literaturu faktu. Tato kniha se z velké části zabývá politikou, která, přiznám se, mě ne vždy příliš bavila a rozhodně jsem ji nečetla se zatajeným dechem jako například události, které proběhly těsně před výbuchem či chvíli po něm. Osudy hasičů při hašení požáru a dobrovolníků při odklízení  následků havárie vezmou každého za srdce, jakož i fakt, že Sovětský svaz upřednostnil politické zájmy před zdravím a bezpečím vlastních občanů, což se mu ve výsledku nakonec vymstilo.

Knihu doporučuji všem čtenářům, kteří nemají o černobylské havárii velké povědomí, ale také těm, kterým na trhu chyběla kniha zabývající se tímto tématem. Pokud jste viděli seriál Černobyl a rádi byste si rozšířili vědomosti týkající se černobylské havárie, pak je tato kniha skvělým doplňkem.

✰✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Lucii Horské z nakladatelství Jota. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete zde.