sobota 24. srpna 2019

RECENZE: Vzorný syn | Čong Judžong

Share it Please
autor: Čong Judžong
překlad: Petra Ben-Ari
originální název: The Good Son (2016)
nakladatelství: Dobrovský s.r.o.
edice: Vendeta
rok vydání: 2019
počet stran: 320
anotace


Moje zhodnocení:


Šestadvacetiletého Judžina jednoho rána probudí podivný kovový zápach a telefonát bratra, který se ptá, jestli je všechno v pořádku. Judžin je zmatený, předchozí noc si nepamatuje, a po prohledání stylového patrového bytu v Soulu objeví matku v tratolišti krve mrtvou. Judžin skoro celý život trpí záchvaty a má problémy s pamětí. Vybavuje si pouze jeden mlhavý moment, kdy matka naléhavě volá jeho jméno. Křičela o pomoc či prosila o svůj život? 


Když nakladatelství Dobrovský s.r.o. vydalo thriller korejské autorky Čong Judžong Vzorný syn, moc dlouho jsem neváhala, zda si o knihu k recenzi napsat. Anotace mě zaujala na první přečtení, stejně tak ocenění autorky. Jak kniha u mě nakonec obstála, se dozvíte níže v recenzi.

Hlavním hrdinou a zároveň vypravěčem je šestadvacetiletý Judžin, o kterém mnoho nevíme. Jednoho rána jej probudí pach krve, kdy s hrůzou po prohledání stylového patrového bytu zjistí, že dole pod schody leží jeho matka v kaluži krve mrtvá. Na předchozí noc si nepamatuje, v hlavě mu jen zní, jak matka naléhavě volá jeho jméno. Ještě než objeví mrtvou matku, volá mu bratr, který se ptá, zda je všechno v pořádku - uprostřed noci mu totiž volala jejich matka. Judžin nechápe, co se v noci mohlo stát. Jelikož však na jeho oblečení i vlasech zasychá krev, která není jeho, pochopí vážnost situace a začíná pro něj zběsilé třídenní pátrání po tom, co se té noci stalo, ale hlavně po tom, kdo je vlastně on sám a co se ve skutečnosti celé ty roky skrývalo za příběhem jeho rodiny.


Čtenář si zpočátku vše jen domýšlí, neboť se opět setkává s tzv. nespolehlivým vypravěčem, který dominuje celým příběhem. Velmi pomalu spolu s Judžinem odhalujeme pravdu o něm samém, o jeho matce a o celé rodině. Co se skrývá za Judžinovými záchvaty? Proč si z předešlé noci nic nepamatuje? Čtenáři však velmi brzy dojde, kdo je matčinými vrahem. 

Autorka nechala čtenáře nahlédnout do mysli zdánlivě normálního mladého muže, kterého jeho matka nenechala nikdy na pokoji, hlídala ho na každém kroku, neboť se bála záchvatů, které ho vždy ohrožovaly na životě. Aspoň zpočátku budete mít ten dojem. S každým obraceným listem vám na mysli vyvstanou další a další otázky, na které bude v průběhu celého příběhu dostávat odpovědi. Už od prvních stránek jste v napětí, které se stupňuje. Je však znát, že autorčin rukopis nepochází z našich krajů, nečekejte tedy psychothriller v americkém či evropském duchu, ale to nic nemění na tom, že se jedná o velmi kvalitní četbu. 

Počáteční tempo je pomalejší, za to poslední třetina vám nedovolí knihu odložit. Připravte se na drsný příběh, který vám poběží přímo před očima. Překladatelka trefně v doslovu uvedla, že: "Styl vyprávění je velmi vizuální a silně evokuje filmovou naraci". Všechny scény jsem si dokázala představit, neboť jejich popisy byly velmi živé a naturalistické. 

Zpočátku jsem se bála, že mi nebude vyhovovat styl psaní, ale mé obavy byly liché. Začtete se velmi rychle, ale nečekejte, že třísetdvacetistránkovou knihu slupnete na posezení. Budete si muset příběh dávkovat, ale přesto vás bude neustále magicky přitahovat.


Největším mínusem této knihy považuji dělení na kapitoly, které jsou kromě prologu a epilogu pouhé čtyři. Pokud tedy neradi necháváte kapitoly nedočtené, obrňte se trpělivostí. 

Autorka napsala syrový thriller, kterému vévodí atmosféra korejského života vyšší vrstvy, jež se střetává s šílenstvím vystupujícím z všudypřítomné mlhy, která obklopuje chlapcovu mysl. Příběh je prostoupen mnoha nečekanými zvraty, které vás mnohdy vyvedou z míry a rozhodí vaše ustálené životní hodnoty. Když se u některých drsných scén zasmějete stejně jako hrdina smějící se u brazilského filmu Město bohů (který je mimochodem vynikající), leknete se, zda není šílenství v této knize nakažlivé. Autorka si vás omotá kolem prstu a budete chtít té krve více a více!

Pokud milujete thrillery, nevadí vám krev a drsné příběhy, rádi zkoušíte nové autory, nebojíte se delších kapitol ani neobvyklého příběhu, rozhodně dejte šanci Vzornému synovi, jenž má ruce ušpiněné od krve.


✰✰✰✰


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji e-shopu Knihy Dobrovský, jenž knihu Vzorný syn vydal pod značkou Vendeta. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.

8 komentářů:

  1. Jsem moc ráda, že se ti knížka líbila. :)
    Pro mě bohužel byla trochu zklamáním, protože mě přišla moc předvídatelná. :(
    Ale jinak to byl velmi působivý a nechutný thriller :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já taky :D ale v začátcích jsem tomu moc šancí nedávala...
      Máš pravdu, předvídatelná byla, občas i překvapila, ale byla drsná a krvavá :D

      Vymazat
  2. Krásná recenze. Já o knize přemýšlela, ale úplně mě nezaujala. Není to tematiky asi úplně čtení pro mě. :-) A když jsem se teď dozvěděla o tom, že je tam nespolehlivý vypravěč, asi to nebude pro mě už skoro vůbec. :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-) Určitě takhle kniha není pro každého, takže to chápu. Já se pak lekla, že se mi taky nebude líbit, bála jsem se, že mi nesedne styl autorky, přece jenom asijské autory nečtu běžně, ale nakonec překvapila :-)
      Já naopak nespolehlivé vypravěče miluju! :D

      Vymazat
  3. Tak jsem si říkala, že by to mohla být kniha od "asijského autora" do čtenářské výzvy!
    A hle - hned v prvním komentáři čtu "nechutný thriller"! Tak nic!! :-D
    A ve tvém závěru je něco o krvi a drsných příbězích - to se semnou také neslučuje.
    Každopádně hlavní je, že se líbila tobě.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Víš, že já měla do téhle kolonky úplně jinou knihu? Až po přečtení mi došlo, že je od asijského autora a šup, už mám splněno :D
      No, takhle kniha by se ti nelíbila, je tam moc krve :D a tu já ráda (samozřejmě jen v knihách).

      Vymazat
  4. Tak to by mohla být kniha přesně pro mě. Zrovna teď mám náladu na nějaký krvavý thriller a jak napsala Monča, hodila by se mi i do výzvy. Jen doufám, že ji mají v knihovně :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zkus ho, jsem zvědavá, co na něj řekneš! Je takový netypický, přitom tak všední :D Hlavně v začátku nepolev :-)

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.