neděle 14. dubna 2019

RECENZE: Smrtící tajnosti | Robert Bryndza

autor: Robert Bryndza
překlad: Kateřina Elisová
originální název: Deadly Secrets (2018)
počet stran: 384

Krátce po vyřešení složitého a zároveň i velmi bolestného případu se Erika Fosterová pouští opět do práce. Jednoho mrazivého rána objeví matka před domem svou dceru v kaluži krve. Kdo mohl spáchat tak hrůzný zločin a ještě k tomu na Štědrý den? Brzy se objeví zprávy o podobných útocích ve stejné a dosud poklidné čtvrti Londýna. Všechny oběti vypovídají stejně - napadla je černě oblečená postava s nasazenou plynovou maskou...

Smrtící tajnosti jsou již šestým dílem série s oblíbenou vyšetřovatelkou Erikou Fosterovou, která si získala sympatie čtenářů po celém světě. Knihu napsal Robert Bryndza a vydalo ji nakladatelství Grada pod značkou Cosmopolis.

Je ráno, Boží hod, a Erika se připravuje na cestu ke komandérovi Paulu Marshovi, který ji pozval na slavností oběd. Cestou kolem vlakového nádraží provoz zhoustne a Erika v dálce uvidí modré záblesky policejních světel. Po zjištění, že na předzahrádce jednoho domu byla objevena mrtvá žena v kaluži krve, kterou objevila její matka, se rozhodne dát přednost práci a oběd odložit. Mrtvá žena, dvaadvacetiletá Marissa Lewisová, pracovala jako burleskní tanečnice a v okolí svého bydliště nebyla moc oblíbená. Kroužilo kolem ní mnoho obdivovatelů a měla dokonce i poměr s ženatými muži. Pátrání brzy nabere jednoznačný směr, který bohužel skončí katastrofou. Motivů k vraždě se nabízí více, což rozšiřuje okruh podezřelých. Brzy vyjde najevo, že v této klidné čtvrti Londýna již došlo k několika podobným útokům, při nichž byly oběti napadeny útočníkem v černém oblečení s nasazenou plynovou maskou.

Čtenář se již po šesté setkává se svými oblíbenými postavami v čele s Erikou Fosterovou, detektivem šéfinspektorem, která má po své pravici detektiva inspektora Kate Mossovou a detektiva inspektora Jamese Petersona, který se k týmu vrací po utrpěném zranění, jež si vyžádalo dlouhodobou léčbu. V tomto díle dostane větší prostor právě Kate Mossová, neboť Erika Fosterová je nucena řešit osobní záležitosti a na delší dobu odjet. Z Kate Mossové se stane zastupující šéfinspektor a složitý případ padá na její bedra. Jak si s ním poradí?

I v tomto případu autor stvořil originálního pachatele a zároveň tolik odlišného od předchozích. Celý koncept knihy je zase trochu jiný než předchozí knihy. Sice i zde dává autor určitý prostor zvrácenému útočníkovi, čtenář se dozvídá něco málo o jeho pohnutkách, ale přesto si celý příběh zachovává jistou tajuplnost. Čtenář spolu s vyšetřovateli pomalu odkrývá střípky o mrtvé ženě a jejím životě, ale také o práci burlesky, která v České republice není tolik známá.

Detektivní práci a vyšetřování je dán velký prostor, což se mi velmi zamlouvalo, neboť přesně to na detektivkách miluji. Hledání a odkrývání stop, výslechy svědků, pátrání po motivu a možných pachatelích, to vše má kvalitní detektivka obsahovat. Autor se rovněž věnuje i osobnímu životu Eriky Fosterové, která je tentokrát nucena řešit problémy s tchánem, který žije na severu Anglie. V detektivní i osobní rovině není na první pohled nic jednoznačné, čtenář nemá tentokrát nic naservírované na stříbrném podnose a musí zapojit i své vlastní mozkové buňky.

Příběh se čte velmi rychle, odsýpá i díky krátkým kapitolám, jejichž rozsah je mnohdy jen na dvě strany. Otáčíte stránku za stránkou a nevyhnutelně se blížíte ke konci, který bude pro mnohé velmi překvapivý. I když si myslíte, že víte, závěr vás dokonale vyvede z omylu.

Autor napsal skvělý spletitý příběh o jedné téměř dokonalé vraždě, na jehož konci do sebe jednotlivé dílky perfektně zapadnou. Co se týče celkového pozadí motivu a jeho okolností, toto téma mě v dnešních detektivkách už moc nenadchne. Mám pak totiž pocit, že když autor neví, jakou zápletku vytvořit, použije právě onu. Blíže se o tom bohužel nemohu rozepsat, protože nechci zbytečně nic prozrazovat, ale kdo již četl, určitě ví, co mám na mysli. Přesto se jedná o jeden z těch povedenějších autorových detektivek a já si její čtení velmi vychutnala.

Pokud jste fanoušky Roberta Bryndzy, jeho nová kniha Smrtící tajnosti by vám neměla v žádném případě uniknout. Knihu doporučím milovníkům detektivek a pokud s autorem teprve začínáte, doporučuji začíst číst případy s Erikou Fosterovou od prvního dílu, tedy od Dívky v ledu. Věřím, že si autora zamilujete stejně jako já i tisíce čtenářů po celém světě

Moje recenze na předchozí díly si můžete přečíst kliknutím na příslušný název knihy: Dívka v leduNoční lovTemné hlubinyDo posledního dechu, Chladnokrevně.

✰✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Báře Srncové z nakladatelství Grada, kde si také knihu Smrtící tajnosti můžete koupit.