úterý 9. dubna 2019

RECENZE: Poznamenaní temnotou | Mattias Leivinger, Johannes Pinter

Share it Please
autor: Mattias Leivinger, Johannes Pinter
překlad: Vladimíra Mužíková
originální název: De mörkermärkta (2017)
nakladatelství: Dobrovský s.r.o.
edice: Vendeta
rok vydání: 2019
počet stran: 416
anotace


Moje zhodnocení:


V průběhu krátkého časového období dojde k podivné, na první pohled zdánlivě nesouvisející sérii vražd. Oběťmi jsou lidské trosky - unavený taxikář, na alkoholu závislá bývalá psycholožka a psychicky nemocná žena. Tyto případy dostane na starost policejní inspektorka Iris Riverdalová, která bude muset čelit tajemnému vrahovi, jenž je mistrem úniku a který používá temné metody k dosažení svého cíle zdánlivě bez motivu. Postupně vyplouvá na povrch, že vraždy mají kořeny v minulosti, která se střetne s minulostí samotné Iris.


Dobrovský s.r.o. letos vydal pod edicí Vendeta temný thriller dotýkající se parapsychologie s názvem Poznamenaní temnotou

Autory knihy jsou Mattias Leivinger a Johannes Pinter, oba původem ze Švédska, kteří již při prvním setkání věděli, že chtějí společně něco napsat. Propojil je jejich společný zájem prozkoumat dimenze mezi skutečným světem a děsivou temnotou duší lidských bytostí, přičemž v knize zúročili své znalosti z oboru historie, psychologie a náboženství. 

Po přečtení anotace, která slibovala skloubení detektivky, thrilleru a nadpřirozena, jsem dlouho neváhala a s radostí přijala možnost knihu recenzovat. Jestli vše dopadlo podle mých očekávání, se dozvíte níže v recenzi.

Hlavní hrdinkou příběhu je policejní inspektorka Iris Riverdalová, která se snaží udržet si vlastní emoce uvnitř sebe a prakticky nikdy je nedává najevo. Poznamenaná dětstvím, kdy její otec jednoho dne odešel a už se nevrátil, a matka, která psychicky onemocněla, díky čemuž Iris vyrůstala u citově chladné tety, dokáže vnímat jediný pocit - bolest. Život jí neusnadňuje ani temnota, která zasáhne Iris vždy nepřipravenou a nakrátko tak ovlivní její mysl.


Nejedná se však o jedinou postavu v tomto temném příběhu. Zpočátku se postavy a pohledy velmi rychle střídají a nedají vám šanci udělat si celistvý obrázek. Zmateně čtete dál a čekáte, kdy se postavy jakýmkoliv způsobem střetnou. Nitky příběhu se mistrně propojí až kolem 150. strany, což může některé čtenáře odradit. Mínusem této knihy může tedy být rozvláčnější začátek, který je však důležitý k pochopení a propojení předchozích souvislostí. 

I když najednou toho víte velmi mnoho, stále vám mohou unikat některé drobné detaily, například, k čemu slouží malá zrcátka. Atmosféra houstne a napětí se stupňuje a v tuto chvíli máte velkou šanci, že vás příběh chytne a nepustí. Já osobně jsem však byla na vážkách, neboť jednu chvíli jsem s očekáváním a napětím, co přinesou další stránky, nadšeně četla, abych v další chvíli o veškeré napětí přišla, neboť bylo ukončeno kapitolou a v další se děj přesunul k jiné postavě. Netrpělivě jsem pak četla dále, ale veškeré kouzlo napětí bohužel ochablo. Jednalo se nejspíše o záměr autorů, jak donutit čtenáře, aby dychtivě četli, ale mě usekávání kapitol v nejlepším v této knize spíše rozčilovalo. 

Poznamenaní temnotou je knihou určenou fanouškům parapsychologie, které jsem já osobně nepřišla na chuť. Podle mého názoru autoři nakombinovali mnoho nadpřirozených prvků, které ve výsledku působí neskutečně. Fantasy není můj oblíbený žánr, a to z důvodu, že jsem nikdy nepochopila jeho smysl (na to jsem moc velký realista), takže mi tyto fantaskní prvky vadily. Děj nepůsobil reálně a příliš nevěřím tomu, že by se takto mohl odehrát i ve skutečnosti.

Přesto věřím, že si kniha své čtenáře najde, a to především ty, kteří by rádi nahlédli pod pokličku okultismu a parapsychologie.


✰✰✰


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji e-shopu Knihy Dobrovský, jenž knihu Poznamenaní temnotou vydal pod značkou Vendeta. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji moc za komentáře.