RECENZE: Ztichlý dům | Jenny Blackhurst

autor: Jenny Blackhurst
překlad: Petra Krámková
originální název: How I Lost You (2017)
nakladatelství: Domino
počet stran: 376

Emma Cartwrightová je právě propuštěna z psychiatrické léčebny a snaží se začít nový život na novém místě. Byla odsouzena za vraždu svého tříměsíčního syna Dylana, ale na osudný den si vůbec nevzpomíná. Od onoho dne uběhly již čtyři roky, ale je těžké zapomenout. Když jí jednoho dne přistane ve schránce fotografie chlapce, který by mohl být jejím synem, roztáčí se kolotoč událostí a honba po pravdě. Je možné, že její syn žije?

S Mončou alias Mermaidkou z Mermaidina čtecího koutku jsme si v březnu domluvily, že se společně pustíme do čtení Ztichlého domu, tedy knihy, kterou jsme si obě koupily, neboť nás nalákala svou anotací. Společné čtení jsme si užily, hádaly jsme různé teorie a možný vývoj následujících událostí a některé zvraty jsme odhalily, ale spíše (a to hodně) tápaly. Jak se kniha líbila právě mně se dozvíte v recenzi níže.

Ztichlý dům je prvotina britské autorky Jenny Blackhurst, která během dětství a dospívání strávila hodiny čtením kriminálních románů a snila, že se stane spisovatelkou. Dodnes vášnivě čte a nejčastěji ji najdete ponořenou mezi stránky. Inspirací k napsání Ztichlého domu jí byly vlastní emoce a prožitky spojené s narozením jejího syna. V současné době má na svém kontě již několik knih.

Emma Cartwrightová byla ještě před třemi lety Susan Websterovou, milující manželkou Marka Webstera a matkou tříměsíčního syna Dylana. Celý její život se změnil ve vteřině.  Na osudný den si dodnes nevzpomíná, ale vyšetřování ukázalo, že trpěla laktační psychózou, která smrt syna zapříčinila. Svůj trest si odpykala v nápravném zařízení v Oakdale a nyní chce začít nový život. I proto si zvolí nové jméno, aby si ji nikdo s hrůzným zločinem již nespojoval. Přesto se brzy ukáže, že někdo o ní ví mnohem víc a Susan bude muset znovu otevřít staré rány, aby se dozvěděla pravdu. Zabila svého syna?

Za menší mínus považuji již anotaci, jejímž přečtením většinu čtenářů napadne odpověď na jednu zásadní otázku, kterou si po celou dobu klade i sama hlavní hrdinka. I přesto se autorce povedl rozehrát spletitý příběh plný lží a dávných tajemství, která budou postupně vyplouvat na povrch. Začátek knihy není nijak výrazný, neměla jsem u něj pocit, že by mě vtáhl bezprostředně od prvních řádků. V části, kdy do knihy vstupuje postava Nicka, o němž čtenáři ví jen tolik, že je reportér, si příběh vyžádal mou plnou pozornost a moje mysl začala pracovat na plné obrátky. Kdo je Nick? Jakou má motivaci? Proč pomáhá Susan najít jejího syna? Nebo má jiné postranní úmysly? V tu dobu totiž přitvrdí zastrašující útoky mířené proti Susan, které ji mají odradit od pátrání po tom, co se v osudný den, kdy měl zemřít její syn, stalo. Okruh podezřelých se rozšiřuje a vy začnete podezřívat všechny okolo, včetně Susan. Ví toho snad víc, než sama tvrdí?

Aby toho nebylo málo, autorka od začátku rozehrává dvě dějové linky - jedna z přítomnosti, v níž Susan pátrá po tom, co se tehdy stalo, a jedna nás zavádí do minulosti, která je vyprávěna z pohledu Jacka, jenž si pomalu utváří podmínky k tomu, aby se jednoho dne stal vůdcem bratrstva. Při čtení těchto kapitol, které mě zpočátku vůbec nebavily, protože jsem se v nich nemohla zorientovat, přemýšlíte, jak vše souvisí s příběhem Susan. Dávné křivdy, tajemství, ale hlavně chyby se mohou promítnout do vašeho budoucího života.

I když v závěrečné třetině odhalíte mnoho souvislostí, přesto vás konečné rozuzlení může překvapit, jakož i odhalení pachatele. Poslední stránky knihy mě naopak vůbec nepřekvapily, ty jsem čekala od samého začátku.

Jelikož se jedná o autorčin debut, hodnotím tuto knihu pozitivně, byť se v ní objeví pár klasických klišé, která jsou pro psychothrillery typická. S příběhem i postavami si však autorka poradila velmi dobře, napětí bych sice očekávala víc a mnohem drásavější, ale přesto jsem si čtení této knihy velmi užila.

Tento psychothriller doporučím spíše ženám, které se lépe vcítí do pocitů hlavní hrdinky a lépe pochopí její motivaci, která je pohonem k odkrytí dávných hříchů.

✰✰✰✰

Už jste četli Ztichlý dům? Líbil se vám?