RECENZE: Já už budu hodná | Clara Weiss

autor: Clara Weiss
překlad: Taťána Jurkovičová
originální název: Ich will brav sein (2017)
edice: Knihy Omega
počet stran: 402

Mladá studentka Juli přijíždí do Mnichova, aby se osamostatnila. Nastěhuje se do útulného pokoje v podkrovním bytě, který sdílí společně s herečkou Grétou. Grétu si zamiluje, ale hlavně konečně může žít naplno. Časem má však pochybnosti s Grétiným chováním, které se jí nezdá fér a tuší, že pod laskavou slupkou se skrývá velmi krutá bytost. Když na půdě najde mrtvé tělo, ztratí se jí kamarádka a na schodech začne potkávat podivnou němou dívku, její život se postupně mění v peklo.

Dobrovský s.r.o. vydal nedávno psychothriller se zajímavým názvem Já už budu hodná od německé autorky Clary Weiss, jehož obálka mě upoutala na první pohled.

Děj začíná prologem, z něhož se čtenář dozvídá o dalším trestu, který dostane mladá dívka. Nejen, že se trestu velmi bojí a špatně jej nese, ale jeho následky si dívka ponese do dalšího života. Tyto kapitoly jsou psány kurzívou a oddělují tak části knihy, na které je příběh rozdělen. Před každou částí se navíc objevuje báseň, po jejímž přečtení proběhne nejednomu čtenáři mráz po zádech.

Po děsivém úvodu se čtenář setkává s Juli, která přijíždí do Mnichova, aby zde začala nový život. Juli zrovna přichází na domluvenou prohlídku podkrovního pokoje, který se nachází ve staré pětipatrové budově. Byt obývá nadaná herečka Gréta, s níž si Juli ihned padne do oka a nic nebrání tomu, aby se vzápětí nastěhovala. Juli je zpočátku zděšena Grétiným chorobným smyslem pro pořádek, ale snaží se podřídit jejím pravidlům.

Brzy však začne atmosféra houstnout, a to nejen z důvodu, že se příběh odehrává v parném létě, kdy tropické teploty atakují rekordy. Juli tato úděsná vedra špatně zvládá, často se jí motá hlava a nepomáhá tomu ani fakt, že bydlí v podkrovním pokoji. Navíc se kolem ní začnou dít podivné věci. Nejprve se do jejího života začnou vkrádat nenápadně - podivná kresba objevena na půdě, nevyzpytatelné chování zelináře, děsivé noční můry - ale když jednoho dne najde na půdě mrtvolu a krátce poté zmizí její kamarádka, sled událostí nabere rychlý spád.

V této knize nevystupuje příliš mnoho postav. Dvě ženské postavy však dostaly mnohem větší prostor než ostatní. V prvé řadě se jedná o naši hlavní hrdinku Juli, která se sama ocitá v novém prostředí, v městě, v němž nemá kamarády a kde prakticky nikoho nezná. Snaží se naklonit si na svou stranu chladnou a nepřístupnou Grétu, která je dost panovačná a striktně dbá na dodržování pravidel. Postavu Gréty si zprotivíte od samého začátku a po celou dobu čtení jí nepřijdete na chuť. Má podivné zvyklosti a vůči Juli se chová dost nadřazeně.

Autorce se povedl stvořit opravdu originální a zajímavý námět. Líbila se mi atmosféra panující jak v bytě, tak i v celém domě včetně děsivě vzhlížející půdy, která se stane místem hrůzných nálezů. Autorka skvěle popsala nepříjemná vedra, která jste cítili na vlastní kůži a při čtení z vás doslova lil pot. Potřeba otevírat okna a větrat byla čím dál tím větší a občas jste stejně jako Juli měli pocit, že vás úděsná horka udusí. Potud knihu i děj chválím.

Bohužel dle mého názoru se nepovedlo zpracování. Zpočátku vás děj vtáhne, jste zvědaví na chování nepřístupné Gréty a v hlavě se vám utváří různé představy, jak by se děj mohl dále vyvíjet. Na povrch začne vyplouvat tajemná postava Charlotte, o které nikdo nikdy neslyšel a dosud ji nikdo nespatřil. Příběh působí tajuplně a autorka čtenáři naznačuje detaily velmi opatrně, ale někdy bohužel příliš okatě. S tím jsem měla velký problém, protože už v začátku jsem pojala jisté podezření. Do poloviny děj ubíhal bez větších zádrhelů celkem svižně, poté se točil v kruzích a pak úplně stagnoval. Vůbec jsem si neuměla představit, co se ještě bezmála dvě stě stranách bude odehrávat a upřímně mě to děsilo. Chaotické vyprávění ničemu nepomáhalo, napětí se zcela vytratilo a poté vše spělo k očekávanému a nevyhnutelnému konci.

V tomto žánru už mám načteno celkem hodně, takže mě už jen tak něco nepřekvapí. Zápletku jsem odhadla celkem brzy a pomohla tomu také příliš jednoznačná anotace. Blíže se k ději nemohu vyjádřit kvůli možným spoilerům. Přesto oceňuji nápad autorky, který považuji za vydařený, jen škoda, že nebyl zpracován do atraktivnější a čtivější formy. Když se totiž u knihy nudíte, přemýšlíte, kde se stala chyba.

Přesto knihu moc ráda doporučím především čtenářům, kteří s tímto žánrem nemají příliš zkušeností, neboť vás v tomto případě bude čekat překvapivé rozuzlení, které vám vyrazí dech.

✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji e-shopu Knihy Dobrovský, jenž knihu Já už budu hodná vydal pod značkou Edice Knihy Omega. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.