úterý 5. května 2020

RECENZE: Komu hlava sejde | Jari Järvelä

Share it Please
autor: Jari Järvelä
překlad: Vladimír Piskoř
originální název: Se ken tulee viimeiseksi (2017)
nakladatelství: Grada
značka: Cosmopolis
rok vydání: 2020
počet stran: 264
anotace


Moje zhodnocení:


V poslední době jsem přečetla pár knih s podobným tématem - tedy různou hrou o přežití, takže jsem se s chutí pustila i do Komu hlava sejde, knihy, kterou napsal finský autor Jari Järvelä. 

Pět mužů a pět žen - deset lúzrů, kteří mají za třináct dní zvládnout nejtěžší evropský trek GR 20. Náročné fyzické, ale i psychické podmínky zvládnou jen ti nejlepší - z lúzrů se stávají bojovníci. Brzy však začnou jeden po druhém za podivných okolností umírat. Ostatním dojde, že čím méně lidé dojde do cíle, tím větší pro ně připadne výhra. Brzy se uskuteční jejich boj o holý život.


Na začátku knihy vás autor krátce seznámí s trekem, jeho účelem a účastníky. Bohužel však jen povrchně, ale s další a další stránkou se o tom kterém účastníkovi dozvíte nějaký ten střípek z jeho osobního života a co jej vlastně přivedlo přihlásit se k této soutěži. Přiznám se, že mi chyběla větší propracovanost charakterů postav, protože jakmile jeden z nich přišel o život, bylo mi to bohužel jedno. Až ke konci, kdy jsem si na některé postavy zvykla a trochu se s nimi sžila, jsem jejich umírání nesla hůře. 

Zpočátku nevíte, kdo postavy zabíjí - důvod si však velmi brzy uvědomíte nejen vy, ale i účastníci treku. Každý podezřívá každého a rovněž ani vy nevíte, který z nich vraždí. Čím více se blížíte konci, tím více si uvědomujete houstnoucí atmosféru a napětí, které by se dalo krájet. Pak najednou střih - autor vás na trek vezme od začátku znovu a dozvíte se všechny podrobnosti, které vám nedaly spát. Přiznám se, že tato kapitola byla pro mě docela šokující, protože jsem nečekala až takový zvrat, který mnou celkem otřásl. Když se autor v poslední kapitole vrátil k utnutému ději, užívala jsem si poslední stránky a napětím pomalu nedýchala.


Popis korsické přírody mě zaujal a některé detaily jsem si dohledávala i na internetu. Autor do příběhu vměstnal i pár zajímavostí o tomto krásném ostrově.

Kdybych měla knihu shrnout, tak autor napsal krátký příběh, ve kterém se s ničím nepáral. Postavám to nejspíš uškodilo, ale na druhou stranu jste se s nimi vrhli hned do akce a nezaháleli. Nejedná se o dokonalý příběh, ale svůj účel splnil a já si jej užila až do poslední strany. Na konci jsem knihu nedokázala odložit. 

Pokud tedy hledáte napínavý příběh, ve kterém není nouze o mrtvoly, napětí, akci a zvraty, baví vás tzv. hry o život a nepotřebujete zbytečnou omáčku okolo, poohlédněte se po thrilleru Komu hlava sejde, který si vaši pozornost jistě zaslouží. Velkým plusem je i obálka, která se dle mého názoru velmi povedla.


✰✰✰✰


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Báře Srncové z nakladatelství Cosmopolis, kde si také knihu Komu hlava sejde, pokud vás zaujala, můžete koupit.

6 komentářů:

  1. Souhlasím snad se vším. S postavami jsem se také sžila až později a neustále přemýšlela a tipovala, kdo z nich je vrah. Bylo jich několik a pokaždé špatně. Utnutí příběhu těsně před koncem se mi líbilo. Více jsem se pak zažrala do děje a se zatajeným dechem dočítala :) Jo a taky jsem hledala některé detailu na internetu :D
    Skvělá recenze a ještě lepší fotky ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za pochvalu :) Hned se musím mrknout na tvou recenzi.
      Jako kniha nebyla dokonalá, nějaké maličkosti se jí vytknout musely, ale celkově se povedla. Taková čtecí jednohubka :)

      Vymazat
  2. Téma knihy rozhodně působí zajímavě. :) Je hrozné, když si člověk uvědomí, jak se ostatním vidinou výhry mění povaha a vystupují na povrch nejhorší charakterové vlastnosti.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je pravda, v extrémních situacích se lidi vybarví a ukážou, co v nich je.

      Vymazat
  3. Jak už jsme psala u Ivety, tím co se o knize dočítám z tvé recenze na mě trochu sálá lehká podobnost s Hunger Games (nečetla jsem je, ale viděla jsem filmy).
    Knihu jsem si právě kvůli tomu "boji o přežití" nevybrala, ale nakonec nezní vůbec špatně.. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Co se týče HG, taky jsem viděla jen film, asi jen ten první, další už mě nelákaly nějak. A víš, že mi tahle kniha HG vůbec nepřipomněla? Ale jistá podobnost tam je :)

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.