pondělí 22. dubna 2019

RECENZE: Tiché zlo | Emma Viskic

autor: Emma Viskic
překlad: Jana Kordíková
originální název: Ressurection Bay (2015)
počet stran: 232

Calebův přítel z dětství a obchodní partner Gary byl brutálně zavražděn. Z vraždy je podezírán právě Caleb Zelic, který v dětství přišel o sluch, ale naučil se velmi dobře odezírat ze rtů. Touží očistit nejen své jméno, ale zároveň se i pomstít. Pouští se do pátrání na vlastní pěst a společně se svou přítelkyní a bývalou policistkou Frankie se vydávají po jediné stopě, kterou mají - jméno Scott. Nikdo neví, kdo to je, ale zdá se, že Scott je vždy o krok napřed. Caleb Zelic sice nic neslyší, ale vidí všechno.

✽

Nakladatelství Grada pod značkou Cosmopolis vydalo australský thriller Tiché zlo, které napsala Emma Viskic.

Tento debutový thriller, jehož děj je zasazen do Austrálie, získal mnoho ocenění, z nichž například stojí za zmínku 2016 Ned Kelly Award pro nejlepší první román, Davitt Award ve třech kategoriích a nominaci na nejprestižnější britskou cenu pro autory krimi a detektivek Gold Dagger and New Blood Awards. Druhý díl And Fire Came Down vyšel v roce 2018 a třetí díl Darkness For Light Emma Viskic právě dokončuje.

Hlavní postavou je Caleb Zelic, který v dětství onemocněl meningitidou, a přesto, že se vyléčil, přišel o sluch. Boj s tímto handicapem však zvládl obstojně, díky logopedům vypiloval řeč a naučil se skvěle odezírat. Zároveň získal skvělé pozorovací schopnosti a dokáže vidět věci, které by ostatním mohly uniknout. Za každou grimasou, úsměvem či dotykem se skrývají signály, které ho naučily porozumět lidem. Jeho postava je tahákem celého příběhu, čtenář poznává svět neslyšícího a zároveň i život s tímto handicapem.

Začátek příběhu s ničím neotálí a vy se rovnýma nohama ocitáte uprostřed dění, které vám pocuchá všechny nervy. Když Caleb dorazí za svým přítelem z dětství a zároveň obchodním partnerem Garym, najde ho v kaluži krve s proříznutým hrdlem. Brutální vražda jeho přítele s ním zamává a jelikož našel tělo, ihned se dostane do hledáčku policie a stává se hlavním podezřelým. Aby očistil své jméno a pomstil smrt přítele, spojí se s přítelkyní Frankie, která je zároveň bývalou policistkou a má možnost dostat se k různým zdrojům. Gary těsně před svou smrtí stihl napsat Calebovi esemesku, v níž mu mimo jiné sděloval, že po něm jde Scott. Dvojice se vydává po jediné stopě -  jménu Scott - kdy tento záhadný muž, kterého nikdo nezná, je vždy o krok napřed.

Zpočátku se můžete v ději špatně orientovat, scény a situace se rychle mění, ale pozorný čtenář si s tím hravě poradí. Autorka totiž skvěle nasimulovala svět neslyšícího už od prvních řádků a stránek. Představte si, že nic neslyšíte, jste obklopeni pouhým tichem a do toho musíte nějak vstřebat šok ze ztráty přítele. Stačí malá nepozornost při odezírání a nedorozumění je na světě. A co teprve, když se na vlastní pěst pustíte do pátrání po vrahovi, který nemá s ničím a nikým slitování. Autorka skvěle nastínila plno zajímavých situací - od lidí lhostejných k tomuto handicapu, přes lidi velmi snaživé, kteří si ztrátu sluchu spojili doslova se ztrátou mozku; autorka nevynechala ani obyčejnou rvačku a boj o holý život - vše zahalené výmluvným, ale nesmlouvavým všudypřítomným tichem. Často jsem si konkrétní situaci živě představila a vcítila se do ní, ne vždy mi bylo úplně nejlépe. Na druhou stranu musím vyzdvihnout skvělý cynický humor, kterým Caleb oplýval a často mě rozesmál svými vtipnými průpovídkami, v nichž si dokázal udělat srandu sám ze sebe a svého handicapu.

V na první pohled ne příliš lákavé obálce, jejíž smysl pochopíte až po přečtení této knihy, jsem dostala skvělý, akcí a napětím nabitý příběh, jehož čtení jsem si náramně užila, s výraznou hlavní postavou, jejíž charakteristiku autorka zvládla na výbornou. Autorka nám nastínila atmosféru panující ve velkém australském městě, jakož i v malém městečku na pobřeží Resurrection Bay. Nevynechala ani seznámení s aboridžinci, tedy původními obyvateli Austrálie, kteří mají v příběhu své opodstatněné místo.

Zápletka byla velmi dobře promyšlená a cesta k jejímu rozplétání svižná. Caleb nakonec odhalil nepříjemnou pravdu nejen o sobě a svých přátelích, ale hlavně o zavražděném příteli Garym, který byl jiným člověkem, než za kterého ho Caleb považoval. Konečné rozuzleně mě hodně překvapilo a dá se říct, že i šokovalo. Calebovo prozření mnou otřáslo a ještě dlouho po dočtení jsem nad tím v hlavě dlouze přemítala.

Pokud si chcete přečíst originální a neotřelý thriller, který vás vtáhne od prvních stránek a doslova vyplivne na samém konci, zkuste Tiché zlo, které prožijete očima neslyšícího Caleba Zelica, sympaťáka, kterého si velice snadno oblíbíte.

✰✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Báře Srncové z nakladatelství Grada, kde si také knihu Tiché zlo můžete koupit.