RECENZE: Pekelná princezna | Harold Schechter

autor: Harold Schechter
překlad: Petr Kovařík
originální název: Hell's Princess (2018)
nakladatelství: Jota
počet stran: 344

Norka Brynhilda Paulsdatterová vycestuje do USA za sestrou s vidinou lepší budoucnosti. Krátce po příjezdu do Spojených států přijme jméno Belle Petersonová. Brzy se vdá, ale její manželství není příliš šťastné. Rozhodne se svého manžela "zbavit" způsobem, jímž se začne zbavovat i dalších mužů, zejména starých mládenců a vdovců, které naláká na svou farmu v La Porte za účelem získání jejich peněz. Takto funguje několik let do doby, než farma vyhoří a než jsou mezi troskami nalezena ohořelá těla Belliných dětí i tělo dospělé ženy, jejíž totožnost bude na dlouhá léta záhadou a nikdy nebude potvrzeno, zda se opravdu jednalo o Bellino tělo. Vyšetřovatele však čeká mnohem horší objev - desítky kostí a kosterních pozůstatků, jejímž zkoumáním bude odhaleno, že oběti byly otráveny a poté sekáčkem rozsekány a zasypány do jám s hašeným vápnem, které mělo urychlit proces rozkladu. Brzy vzejde Belle ve známost jako nejzrůdnější a nejznámější vražedkyně americké historie, jejíž případ se nejspíš nikdy nepodaří zcela vyřešit.

Pekelnou princeznu od Harolda Schechtera jsem získala k recenzi od nakladatelství Jota. Ráda čtu literaturu faktu zabývající se sériovými či masovými vrahy, vždycky mě toto téma zajímalo a nějakým morbidním způsobem fascinovalo, takže jsem si nemohla nechat ujít ani novinku pojednávající o nejhorší americké sériové vražedkyni Belle Gunnessové.

Autor začíná vyprávění ze široka, nejprve vás totiž seznámí s nejznámějšími a nejbrutálnějšími zločinci tehdejší doby a nevynechá ani Modrovouse.

V první části nazvané jednoduše "Belle" se autor věnuje spíše Bellině životu, dozvíte se, proč z Norska odcestovala do Ameriky, že se brzy vdala, ale také, že krátce po svatbě o manžela přišla. Dále se dozvíte o její farmě, kam dojížděly houfy mužů, kteří se nějakým záhadným způsobem ztráceli. Autor se poté věnuje i podivné smrti Belly a jejích dětí, kdy z ohořelých torz těl nebylo možno zcela jednoznačně identifikovat Bellu. Nejděsivější část byla ta, když se po požáru nalezly lidské kosti a ještě ne zcela rozložené části lidských těl, z nichž některá se podařila identifikovat. Vyšlo tak najevo, kým Belle Gunnessová vlastně byla. Brutalita jejích činů vás bude šokovat.

Kdo však mohl za její smrt a smrt jejích dětí? Autor předestírá tehdejší názory psychiatrů, psychologů a kriminalistů. Druhá polovina knihy se důkladně věnuje soudnímu procesu, v němž může čtenář sledovat tehdejší policejní a soudní postupy až k závěrečnému vynesení rozsudku. Kdo byl z vraždy Belly a jejích dětí obviněn? Byl nakonec odsouzen či zproštěn viny? Všechno a ještě mnohem více zjistíte přečtením této knihy.

Kniha, jakožto literatura faktu, resp. biografie, je autorem precizně zvládnutá, co se faktografické stránky týče. Bohužel se zcela ztotožňuji s názory, s nimiž jsem se setkala, a sice že kniha připomíná spíše vysokoškolskou závěrečnou práci, co se týká formy a obsahu. Pokud bych měla brát v úvahu románové zpracování, to se autorovi podle mého názoru vůbec nepovedlo. Celou dobu máte pocit, že čtete jen suchá fakta, sice zpracována do jakéhosi příběhu, ten vás však nedokáže připoutat takovým způsobem, jakým byste v tomto případě očekávali.

Další výtku mám k absenci fotografií. U literatury tohoto žánru bych očekávala alespoň nějaké fotografie přibližující fakta, o nichž se autor tak podrobně rozepisuje. Když jsem si zadala osobu Belle Gunnessové do internetového vyhledávače, našel mi hned několik fotografií, zejména společné fotografie Belle a jejích dětí, z jejichž krutého osudu mi přeběhnul mráz po zádech; pak také např. farmy a blízkého okolí.

Na konci si můžete nalistovat bohatý rejstřík s mnoha hesly a odkazy, které vám umožní získat informace z dalších zdrojů.

Na závěr chci říct, že se vyloženě nejedná o špatnou knihu, autor studiu literatury a pramenů jistě věnoval veškerý svůj čas, často citoval i různé dopisy a dobové listiny, přesto mě jeho styl psaní vůbec neoslovil. Ke knize jsem neměla touhu ani potřebu se vracet, často jsem ji odkládala, na druhou stranu jsem se těšila, až ji budu mít konečně přečtenou. Od této knihy jsem měla bohužel úplně jiná očekávání a nakonec jsem byla zklamaná.

✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Lucii Horské z nakladatelství Jota. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.