RECENZE: Černý kraj | Alex Grecian

autor: Alex Grecian
překlad: Jitka Fialová
originální název: The Black Country
nakladatelství: Argo
počet stran: 256

Po detektivním románu Scotland Yard (The Yard, 2012; česky 2015), který popisuje vznik první mordparty v historii londýnské Metropolitní policie a jehož úspěch zaskočil i samotného autora, vyšlo letos pokračování s názvem Černý kraj.

Když v hornické vesnici v Černém kraji zmizí beze stopy tři členové jedné rodiny a nedlouho poté najde místní děvčátko v ptačím hnízdě lidské oko, požádá místní strážmistr o pomoc londýnský Scotland Yard.

Inspektor Walter Day a seržant Nevil Hammersmith však netuší, co je čeká. Musí bojovat nejen s nepřízní živlů, ale i s pověrčivostí místního obyvatelstva, které upřímně věří, že pták je znamením smrti a že pod zemí má doupě krvavá příšera. Navíc se celá vesnice pomalu, ale jistě propadá do neprobádané sítě starých štol. Než policisté s pomocí dr. Kingsleyho rozluští záhadu Černého kraje, musí odhalit nejedno temné tajemství a osvědčit, že mají nejen nervy, ale i svaly ze železa.

Vlastní názor:

Děj se odehrává ve velmi atraktivním období 19. století za vlády královny Viktorie.

Do vesničky Blackhampton jsou z Londýna povoláni inspektor Walter Day a seržant Nevil Hammersmith, kteří mají pomoci konstáblu Grimesovi s pátráním po pohřešované rodině, jemuž předchází nález oka v ptačím hnízdě.

Po příjezdu do Blackhamptonu se londýnští detektivové ubytují v místním hostinci, který vede pověrčivý a nerudný hostinský Rose. Kromě detektivů je v hostinci ubytován ještě jeden host - Calvin Campbell, který není místní, ale přesto má velký zájem na výsledku pátrání, ale z jakého důvodu, to nechce prozradit. Ani další obyvatelé nebudou nijak sdílní. Jako by Blackhampton nechtěl vydat svá tajemství. Brzy se objeví záhadný vzkaz, vesnicí obchází ohyzdný tvor a aby toho nebylo málo, vypukne ve městě záhadná nemoc... Podaří se i přes veškeré překážky najít pohřešovanou rodinu včas živou?

Kniha začíná prologem, děj je rozdělen na jednotlivé kapitoly a dvě mezihry, které se odehrávají ve věznici a v nichž se dozvíme více o tajemném Calvinovi. Ozvláštněním jsou kurzívou psané kapitoly, ve kterých vystupuje jistý Američan, jenž má v Blackhamptonu nevyřízené účty.

Vyšetřování vede sympatické duo detektivů, které jsme měli možnost poznat již v předchozím díle. Inspektor Walter Day je sice u Metropolitní policie nováčkem, ale je to výborný detektiv, který v Londýně úspěšně vyřešil svůj první případ ve službách Scotland Yardu. Jedná se o typického kladného hrdinu, kterého si hned oblíbíte. Seržant Nevil Hammersmith je neohrožený muž, který se do všeho vrhá po hlavě a překážky pro něj neexistují. Dozvídáme se o něm, že prožil dětství v uhelném dole. V tomto období nebylo v Anglii nic neobvyklého na tom, že do práce byly posílány i děti. Dvojici provází forenzní patolog Dr. Kingsley, jemuž pomáhá patnáctiletá dcera Fiona a prostomyslný pomocník Henry Mayhew.

Autor už od počátku buduje ponurou až strašidelnou atmosféru, a to nejen samotným názvem knihy, který odkazuje na hornickou vesnici. Ta je pokryta popelem z vysokých pecí, v dálce se rýsují haldy vytěžené hlušiny a u domů jsou vidět jen střechy, neboť vesnice se propadá do poddolovaných štol. Vše dokreslují všudypřítomné pověry, kdy místní obyvatelé věří, že sova je symbolem smrti. Navíc prý vesnicí obchází krvavá příšera, která žije pod zemí.

V některých chvílích je děj malinko předvídatelný, kdy čtenář tuší víc, než samotní detektivové. Na druhou stranu se dočkáme i překvapivého zvratu na závěr, který je až šokující. Autor také nešetřil množstvím drastických scén, které mě až samotnou docela zaskočily. Celý děj se podařil autorovi vměstnat do 250 stran, což mi přišlo celkem líto, neboť celou knihu máte přečtenou v podstatě za dvě odpoledne. Kvalit prvního dílu toto pokračování sice nedosahuje, přesto si pozornost jistě zaslouží.

Tuto sérii jsem si velmi oblíbila a pevně doufám, že nakladatelství Argo vydá postupně všechny díly. V zahraničí již vyšly The Devil´s Workshop (Ďáblova dílna, 2014) a The Harvest Man (Žnec, 2015). Poslední román s názvem Lost and Gone Forever (Navždy ztracený) vychází letos.

Obálky se u obou dílů opravdu povedly

Kniha je určená pro všechny čtenáře, kteří mají rádi detektivní případy z období viktoriánské Anglie, Jacka Rozparovače či Sherlocka Holmese. Pokud o této knize slyšíte poprvé a zaujala vás, doporučuji se nejprve začíst do prvního dílu s názvem Scotland Yard.

Na závěr bych chtěla doporučit něco i filmovým fanouškům, a to vynikající seriál Ripper Street, který se odehrává právě v období běsnění Jacka Rozparovače, nejslavnějšího vraha prostitutek, který nebyl nikdy vypátrán.

85 %

Máte rádi detektivky z viktoriánského období?

Která je Vaše nejoblíbenější?