RECENZE: Ztracená | Adam Nevill

autor: Adam Nevill
překlad: Filip Samec
originální název: Lost Girl
nakladatelství: Omega
počet stran: 344

Tento postapokalyptický román zaujme svou věrohodnou a ponurou vizí relativně blízké budoucnosti.

Je rok 2053 a kvůli změně klimatu jsou na Zemi miliardy bezdomovců a hladovějících – snadná kořist pro pandemie, které zaplavují celý svět. A jsou to žně pro násilné gangy a bandy pašeráků lidí, kteří živoří v rozpadajícím se světě, kde vládne "královna Smrt". Svět otce se změnil v peklo před dvěma lety. Jeho čtyřletá dcera se ztratila, když chvíli nedával pozor. Okamžiky před jejím zmizením se mu neustále dokola honí v hlavě. Ale policie nemá zájem; kdo by se dnes ještě staral o nějaké ztracené dítě? Všechno je to na něm, musí ji najít sám.

Vlastní názor:

Děj tohoto románu se odehrává ve Velké Británii v roce 2053 a svět, jak ho známe dnes, již neexistuje.

V roce 2051 se otci zhroutil celý život. Přímo v jeho domě byla unesena čtyřletá dcera, kterou měl otec hlídat. Její matka se rok po události zhroutila a otci nezbylo, než po ní pátrat na vlastní pěst, neboť v apokalypsou zničeném světě policejní složky už dávno po jeho dceři přestaly pátrat. Otec obchází vytipované pedofily a sexuální delikventy, ze kterých se snaží dostat buď přiznání, anebo jména dalších delikventů. Jeden ho odkáže na jistého Roryho Forrestera, jenž je členem gangu s názvem Král Smrt. Otcovo zoufalství jej dovede až k nejhorším zločinům. Oddělení vražd to bohužel neuniká a začíná po otci pátrat. Stopy jej dovedou k Olegu Čornymu, jenž je opravdu zvláštní postavou. Nakonec oba zjistí, že mají společného nepřítele...

Jelikož hlavní hrdina se cítí být vinen za to, co se stalo, o to více propadá zoufalství a beznaději. Jsou dny, kdy je jeho nejlepším kamarádem alkohol, často bývá dezorientovaný, má vidiny a noční můry.

"Co si jen myslel? Byl zraněný v temnotě, která byla prosvětlená jen záblesky agonie a paniky, těch podivných podmořských bytostí schovávajících se v hlavě, těch zelenavých pavouků s kroužícíma nohama, probleskávajících a mizících."

Po pravdě musím říct, že jsem podle anotace očekávala od knížky úplně něco jiného. Občas si sci-fi literaturu ráda přečtu, tato kniha mě však moc nenadchla, ale to přičítám spíše tomu, že je primárně určena pro mužskou část populace. Ze začátku jsem si také delší dobu zvykala na autorův styl, který je složitější na čtení. Plusem jsou tak kratší kapitoly, kdy můžete knihu po přesycení informací, kterými nás autor trochu zahlcuje, odložit a zregenerovat se na další čtení.

Co mě na knize hodně zaujalo, je to to, že jméno hlavního hrdiny se za celou dobu nedozvíme. Je nazýván prostě - otec. Myslím si, že se to k této knize hodí, je to více anonymní a koresponduje to s celou koncepcí knihy.

Celý děj je hodně akční a plný krve a dokážu si jej představit na velkém plátně se spousty efektů a akčních scén. Bohužel je také dost přímočarý a plyne po jedné linii bez nějakých velkých odboček a zvratů. Toho se dočkáme až ke konci knihy. Děj tak časem upadá do stereotypu a čtenář se může začít nudit.

Naopak svět po apokalypse je popsán dokonale a velmi autenticky. Děj je hodně tíživý, ponurý, beznaděj na vás čiší z každého slova. Sám autor přiznává, že čerpal inspiraci o stavu planety od různých autorů, aby jej pak spojil s vlastními podezřeními o tom, co nás může potkat v budoucím světě. Nechybí proto velká migrační krize, kdy státy zavírají své hranice; vedro, kdy teploty neklesají pod 34 °C, s nímž souvisejí opakovaná sucha devastující zemědělství, nedostatek vody, lesní požáry a epochální úhyn biologických druhů. Největší hrozba tkví v extrémně nebezpečném koronaviru SARS, který může mít stejně devastující účinky jako Černá smrt ve středověku. Nicméně to je jen malý výčet katastrof, které obklopují planetu Zemi.

Závěrem je třeba zdůraznit, že Ztracená je plná akce, násilí, krve a smrti a je tedy vhodná spíše pro mužskou část populace, jak už bylo výše zmíněno. Tím však nechci nikoho odradit od čtení, jen upozornit, neboť ne každý vyhledává tolik krve a násilí. Špatná kniha to určitě není a své fanoušky si zajisté najde.

Za zmínku stojí i atraktivní obálka, která se opět nakladatelství Omega velmi vydařila.

81 %

Děkuji nakladatelství Omega za poskytnutí recenzního výtisku. Více o knize se dozvíte zde a koupit si ji můžete zde.