středa 4. září 2019

RECENZE: Na podpatcích | Dominik Dán

autor: Dominik Dán
překlad: Jan Hanzlík
originální název: Na podpätkoch (2011)
počet stran: 280

Richard Krauz se svojí mordpartou řeší případ vraždy bývalého policisty, který při rvačce na místní diskotéce schytal kulku do hlavy. I přesto, že bylo kolem mnoho svědků, všichni se rozutekli a nikdo nic neviděl ani neslyšel. Otevírá se jim složitý případ, který zdá se, nemá řešení...
Naproti tomu sledujeme atraktivní Kristýnu Jánskou, která se z chudé vesnické holky vypracovala na úspěšnou ředitelku gymnázia. Její osobní život je však spíše peklem, za zavřenými dveřmi schytává rány od svého "milujícího" manžela. Po letech se setká se svou spolužačkou Zorkou Kowalskou, která je dnes úspěšnou návrhářkou a šéfkou módního časopisu, a doufá, že jí pomůže ze svízelné rodinné situace.

Nakladatelství Slovart vydalo v českém překladu čtrnáctý díl oblíbené série Naše Mesto s Richardem Krauzem v hlavní roli Na podpatcích. Autorem oblíbené série je bývalý kriminalista píšící pod pseudonymem Dominik Dán, který své bohatě nabyté zkušenosti převedl na papír a stal se mezi slovenskými i českými čtenáři fenoménem.

Čtenář tentokrát sleduje dvě zcela odlišné dějové linky. V té první sledujeme úspěšnou ředitelku gymnázia Kristýnu Jánskou, která si doma prochází peklem zvaným domácí násilí. Po letech se setká s bývalou spolužačkou Zorkou Kowalskou, která je nyní úspěšnou návrhářkou a šéfkou módního časopisu. Slovo dalo slovo a z žen se rázem stanou nejlepší přítelkyně, které nad sklenkou vína probírají své strasti a Kristýna doufá, že jí Zorka pomůže vyřešit letitý problém.

V druhé dějové lince sledujeme dva bratry, z nichž Peťa je prostšího ducha a výtržnosti v podobě ohrožování hostů v restauraci nožem či obtěžování žen, které denodenně provádí, žehlí jeho bratr Paľo, jenž nad ním drží ochrannou ruku. Majitelům restaurací již dochází trpělivost a snaží se najít řešení a otravného a hloupého Peti se zbavit. Když se pak v jedné restauraci strhne divoká bitva, na jejímž konci zůstane bývalý policista s prostřelenou lebkou mrtvý, svědci incidentu žádní a nenajde se pistole, vyšetřováním je pověřen Richard Krauz se svou mordpartou. Je jím hned jasné, že nepůjde o jednoduché vyšetřování.

Aby toho nebylo málo, v okrajové dějové lince se seznámíme s kriminalistkou Petrou, která se chce k nelibosti kolegů vdávat, ale zmítají jí pocity nejistoty.

První dějová linka se rozbíhá velmi pozvolna, čtenář má možnost nahlédnout do života úspěšné ředitelky i její někdejší spolužačky a než se situace vyhrotí, uběhne dost času. Naopak druhá dějová linka je akční už od prvních stránek a udržuje čtenářovu pozornost od počátku.

Chvíli mi trvalo, než jsem se do obou dějových linek začetla a než jsem takříkajíc pochopila, která bije. Autor tentokrát skáče z minulosti do přítomnosti a zpět, přičemž některé scény připomíná i dvakrát, což jsem ocenila, neboť mi spousta menších detailů v paměti neutkvěla. Příběh začíná vyděračským dopisem, ale cesta k němu, respektive události, které mu předcházely, se čtenář dozvídá teprve na následujících stranách.

Jak už jsme u autora zvyklí, dějové linky ukončí vždy v tom nejnapínavějším momentě, kdy ji utne a přeskočí na druhou. Celý příběh tím dostává větší dynamičnost a nedovolí čtenáři polevit v pozornosti.

Přesto se tentokrát musím přiznat, že mě první třetina tolik nebavila, až jsem si pohrávala s myšlenkou, že knihu odložím a vrátím se k ní později. Po přečtení komentářů na knižních databázích, které lákaly na zajímavé a překvapivé zvraty, jsem se rozhodla ve čtení nepolevit. Udělala jsem dobře. Když jsem se však zamyslela na tím, proč mě tentokrát autor zpočátku neuhranul, zjistila jsem, že mi tam chyběl Richard Krauz a jeho mordparta. Zpočátku je sledujeme jen okrajově, ale jakmile došlo k vraždě bývalého policisty a Richard s partou nastoupili v plné polní, nepustila jsem knihu z ruky a přečetla ji na jeden zátah.

Zvraty v obou, respektive ve třech dějových linkách jsou neočekávané a nejspíš mnohé čtenáře už ani nepřekvapí, neboť autor je jimi pověstný. Opět se mi líbil pohled na tamní policejní práci a jak probíhala spolupráce s podsvětím. Autor píše uvěřitelně a dala bych ruku do ohně za to, že se některé scény mohly odehrát i ve skutečnosti.

Nechybí ani pověstné vtipné dialogy, které jsem si opět užívala a bavila se nad nimi.

Tentokrát sice nehodnotím plným počtem, ale to nic nemění na tom, že se jedná o další kvalitní příběh z pera Dominika Dána, který by jeho fanouškům neměl v žádném případě uniknout.

✰✰✰✰