sobota 14. září 2019

MINIRECENZE: Polednice | Zastřelen, ubodán a otráven | Sexy farmář

Hezké dopoledne milí čtenáři.

Dnes bych vás ráda přivítala u tří minirecenzí, a to tentokrát na knihy Polednice, Zastřelen, ubodán a otráven a Sexy farmář, které jsem nedávno přečetla a rozhodla se pro tento menší formát recenze. Věřím, že se budou líbit a pomůžou vám se případně rozhodnout, zda si tu kterou knihu přečíst či nikoliv.

Polednice | Jiří Březina

Stručná anotace:
Jedno městské sídliště ničí úmorná vedra, zároveň žijí místní obyvatelé ve strachu. Obchází zde vrah, který zabíjí mladé ženy. Útočí vždy za bílého dne a od novinářů si proto vyslouží přezdívku Polednice. Zpočátku rutinní případ, kterého se ujímá nováček podporučík Tomáš Volf se stejně nezkušenou kolegyní Evou Černou, se změní ve výzvu, která bude mnohem náročnější, než se zpočátku zdálo. Nadřízení jim hází klacky pod nohy a oni i přesto budou muset dopadnout vraha dříve, než udeří znovu.

Proč tato kniha a okolnosti jejího přečtení:
Od autora jsem již četla Promlčení, které mě nadchlo a zaujalo natolik, že jsem sáhla po jeho další knize.

Stručné zhodnocení:
České detektivky bývají celkem opomíjeny. Ale to by byla velká škoda, protože Jiří Březina píše velmi čtivě a jeho detektivky jsem si oblíbila. Autor tentokrát svůj příběh zasadil do vedrem rozpáleného sídliště nacházejícího se kdesi na okraji města, v němž útočí vrah s přezdívkou Polednice. Zaměřuje se na mladé ženy, které silným stiskem uškrtí. Autor napsal jednoduchý a přímočarý detektivní příběh, který sice nevyniká přehnaným napětím ani dramatičností, ale získá si vás čtivým stylem, který vás jen tak nepustí. Kniha má něco málo přes dvě stě stran, takže ji přečtete za jedno odpoledne. Přesto si myslím, že by si příběh zasloužil rozsáhlejší rozpracování jdoucí více do hloubky a vůbec by mi nevadilo, kdyby byl delší o dalších minimálně sto stran. Druhá dějová linie vyprávěná očima Marty mě zaujala a s obavami jsem čekala, co přinesou další stránky. Propojení s detektivní linkou bylo nečekané a konec mě překvapil. Věřím, že by se tento případ mohl v českých končinách klidně stát. Až tak to bylo reálné.

✰✰✰✰

Zastřelen, ubodán a otráven | Jonathan J. Moore

Stručná anotace:
Kniha mapuje příběhy atentátů napříč historií, a to od antického Řecka po současnost. Autor se zaměřuje na ty nejzajímavější, nejpříšernější a nejotřesnější atentáty v historii lidstva a zkoumá, jaké důvody k nim vedly a jaké měly následky. Dozvíte se o nápaditých zbraních, drzosti a odhodláním vrahů a čeho se neštítili, aby svůj plán dokonali.

Smrt a s ní spojené vraždy mě vždy fascinovaly, takže když jsem tuhle knihu objevila za krásných 99 Kč, bez váhání jsem si ji koupila a ihned se pustila do jejího čtení.

Stručné zhodnocení:
Předně chci uvést, že ač se jedná o brožované vydání, je kniha vyvedena na křídovém papíře s  mnoha fotografiemi obětí i jejich vrahů, případně sochami či kresbami.
Kniha je rozdělena na 7 kapitol: Králové a panovníci, Političtí vůdci, Vzbouřenci a revolucionáři, Koledovali si o to, Daň za slávu, Mafie zasahuje a Unikli o vlásek. Pod každou kapitolou se dozvíte v chronologickém sledu o nejzajímavějších atentátech napříč historií až po současnost. Každého, koho si ve spojitosti se slovem atentát vybavíte, zde i najdete. Nechybí tak atentát na Caesara, Abrahama Lincolna, Františka Ferdinanda d´Este, J. F. Kennedyho, Martina Luthera Kinga, Johna Lennona a další. Nejzajímavější pro mě bylo 18. století a pak také kapitola týkající se mafie.
Kniha byla zajímavá, poutavá, kapitoly dlouhé tak akorát, že bylo knihu možné kdykoliv zavřít. V druhé polovině chyběl alespoň rok, kdy se atentát odehrál, abych si přiblížila dobu a její okolnosti. Některé informace se zbytečně opakovaly (viz str. 131) a některé byly příliš strohé (například podkapitola Smrt z čajové konvice týkající se atentátu na Alexandra Litviněnka (viz str. 134-135). Z komentářů na jedné z knižních databází jsem se dočetla, že kniha obsahuje nepřesné informace, zejména co se týče popisu útoku na R. Heydricha. Toto zjištění mě trochu vyvedlo z míry, neboť jsem doufala, že autor čerpá z ověřených zdrojů, ale na druhou stranu se jedná nikoliv o literaturu faktu, ale populárně naučnou literaturu. Jako celek však knihu hodnotím kladně a moc ráda ji doporučím.

✰✰✰✰

Sexy farmář | Alice Clayton

Stručná anotace:
Roxie Callahanová pracuje v LA jako šéfkuchařka a stará se o chuťové buňky nejrozmazlenějších paniček. Když jí jednoho dne nehoda se šlehačkou připraví o práci, rozhodne se vydat na východní pobřeží a pomoct matce s bistrem. Krátce poté jí místní farmář Leo Maxwell přiveze v bedýnce bio oříšky a Roxie začne přemýšlet, zda nakonec léto v zapadákově přece jen nebude stát za to.

Když se všude na Instagramu začal objevovat Sexy mlékař, nedalo mi to a na knížku jsem mrkla. Zjistila jsem, že se jedná o druhý díl série a řekla si, že když mám v létě zkusit zase nějaký ten erotický román, začnu hezky popořadě od prvního dílu, tedy od Sexy farmáře. Jak jsem řekla, tak se i stalo 😁.

Stručné zhodnocení:
Jednou za čas (většinou v létě) sáhnu po nějaké letní oddechovce, většinou jde o erotický román. Ne jinak tomu bylo i v případě Sexy farmáře. Od knížky jsem očekávala přesně to, co nabízela a nakonec jsem to i dostala. Děj se točí okolo farmy, jídla, lásky a sexu. Roxie má ráda sex, ale závazky už ne. Užije si a když cítí, že se ze vztahu stává něco vážnějšího, vezme nohy na ramena. Přesně to očekává i od Lea, sexy farmáře, se kterým se seznámí díky ořechům (proto také originální název knihy zní Nuts a opravdu nechápu, proč český distributor přišel s názvem Sexy farmář, nemluvě o obálce, která vůbec nekoresponduje s hlavním mužským hrdinou). Roxie si hodlá léto užít s Leem a pak se po prázdninách vrátit zpět do LA, města, které nikdy nespí. Bohužel v knize se setkáme s obvyklými klišé postihující tento žánr. Blíže se k tomu nevyjádřím, musela bych spoilerovat. Erotických scén bylo celkem dost, až mi později přišly trochu na obtíž. Ale nic, co bych nezvládla. Hrdinům, zejména hlavní hrdince, se nevyhnou trapné momenty, které měly nejspíš čtenářky rozesmát, ale někdy bohužel sklouzly spíše k trapnosti. Ale abych nekřivdila, párkrát jsem se některým situacím i zasmála. Roxie byla celkem sympatická, nebyla zvlášť otravná a když teď nad tím tak přemýšlím, hodně mi připomínala postavu kuchařky Sookie z Gilmorových děvčat - tím, jak vařila, ne tělesnými proporcemi. Hlavní hrdinové se nevyhnou ani problému, který se jejich vztahu postaví do cesty a  na Roxie tak čeká jedno velké odhalení (tedy spíše dvě - kdo četl, pochopí 😁). Konec byl očekávaný, žádné překvapení se nekonalo, ale s tím jsem i počítala. I když knihu hodnotím průměrně a znovu si ji určitě nepřečtu, věřím, že mnoho čtenářek vyhledávajících tento žánr s ní bude spokojených. A o to jde především. Kniha svůj účel splnila.

✰✰✰