RECENZE: Pronásledovaní | Mark Edwards

autor: Mark Edwards
překlad: Dana Chodilová
originální název: Follow You Home (2015)
nakladatelství: Baronet
počet stran: 368

Mělo to být dobrodružství, na jaké se nezapomíná...Daniel s Laurou se rozhodli, že než založí rodinu, procestují Evropu křížem krážem. Velké prázdninové dobrodružství se však na jednom malém nádraží v Rumunsku změní v peklo. Uprostřed lesů naleznou podivný dům, v jehož útrobách se skrývá zlo. Zlo, které změní jejich dosavadní životy. Zlo, které je bude pronásledovat i v Londýně. Zdá se, že hrůza jen tak neskončí...

Knihu Pronásledovaní jsem koncem roku vyhrála u nakladatelství Baronet a konečně letos jsem se do ní pustila. Jak se mi nakonec líbila, se dočtete níže v recenzi.

Už první řádky přinášely příslib něčeho tajemného a děsivého. Aspoň takovým dojmem na mě první stránky působily. Z noční jízdy vlakem nikdy nevěstí nic dobrého.

Daniel s Laurou, přesyceni plážemi, se rozhodnou okusit kulturu východní Evropy. Na cestě do Budapešti se ve vlaku seznámí s Ionem a Alinou, podivně nesourodým rumunským párem, který se s nimi dá do řeči. Cesta je dlouhá, sedadla nepohodlná a i přesto, že Daniel a Laura nemají zaplacené spací kupé, do jednoho volného se uloží ke spánku. Probuzení rumunskou policií je tvrdé a nečekané. O to horší situace nastane, když Daniel s Laurou nenajdou své doklady. Společně s Alinou, která se nepříjemnou situaci snaží vyřešit, se ocitnou uprostřed lesů na jednom malém rumunském nádraží. Rozhodnou se dojít do nejbližšího města a zdá se, že nejschůdnější cesta vede po kolejích. Když si Alina v lese odskočí a dlouho se nevrací, Daniel s Laurou se ji vydají hledat. Uprostřed lesů objeví dům a po překročení jeho prahu se jim život otočí o 360 stupňů. Vypustí čiré zlo, kterého se jen tak nezbaví.

Střih. Naše mladá dvojice se ocitá v Londýně a snaží se zapomenout na hrůzu, která je tehdy potkala v tom strašidelném rumunském lese. Ale něco je jinak. Oba jsou poznamenaní tím, co viděli v tom podivném, hrůzu nahánějícím domě. Brzy zjistí, že ani v Londýně nejsou v bezpečí.

Kniha je rozdělena na několik částí, z nichž se většina odehrává v Londýně, ale autor hlavní hrdiny vrací prostřednictvím vzpomínek i zpět do Rumunska. Za velmi chytrý považuji krok autora, kterým předčasně neprozradil čtenáři, co konkrétně mladá dvojice v domě zažila. Čtenář už od počátku přemýšlí nad tím, co dvojici v domku uprostřed lesů potkalo. Co viděla tak hrůzného, že se snaží o jediné - vše vytěsnit navždy z hlavy? Ani v Londýně nejsou v bezpečí, Lauru kdosi sleduje a Danielovi vykradou byt. Když začnou umírat lidé, kteří si hrůzný zážitek vyslechnou, Daniel se rozhodne přijít věcem na kloub.

Do doby, než autor čtenářům prozradil, co se v domě odehrálo, měl příběh nádech tajemna a atmosféra každou další stránkou houstla. Dokonce i děj odehrávající se v Londýně, který mohl po strašidelných rumunských lesích působit nudně a fádně, byl napsán velmi čtivě, a i když tempo trochu zpomalilo, měli jste nutkání číst dál a dál. Potud bych neměla co vytknout.

Když došlo k velkému odhalení, pocítila jsem jisté zklamání. Ano, hrůza, kterou poznali, byla dost děsivá, dá se říct, že i nechutná, ale nezasáhlo mě to tolik, jak hlavní hrdiny. Události, které se začaly odehrávat bezprostředně po velkém odhalení, nabraly směr, nad kterým jsem nevěřícně kroutila hlavou. Tajemná až hororová atmosféra, která panovala první polovině knihy, se jako mávnutím kouzelného proutku vytratila. Při čtení mi na mysl několikrát vytanulo slovo slátanina a bohužel pro to, co autor předvedl, nemám jiné označení. Před mýma očima běžely podivné scény, které s první polovinou příběhu neměly vůbec nic společného. Konec byl tak překombinovaný, že všemu doslova nasadil korunu.

Co však autorovi nemohu upřít, je neuvěřitelná čtivost, díky níž jsem hltala každé slovo. Všemu nasvědčuje i fakt, že jsem knihu přečetla za rekordně krátkou dobu. Od stránek se prakticky nešlo odtrhnout. Takové pocity jsem snad zažila poprvé. Představte si, že čtete totální nesmysl, ale nemůžete přestat. Autorův styl psaní má něco do sebe a myslím, že mu dám ještě jednu šanci. Koncem května totiž vychází u nakladatelství Baronet jeho další kniha s názvem Štastní a mrtví.

Překvapilo mě, že kniha Pronásledovaní má na knižních databázích vesměs kladné hodnocení, jako bych snad četla úplně jinou knihu. Samozřejmě výjimka se našla a já se do ní také počítám.

Přesto bych knihu nezatracovala, neboť si své fanoušky jistě najde. Jak jsem výše uvedla, první polovina působila téměř dokonale, nepopsané a nevyřčené zlo ovlivní čtenářovo myšlení a dá prostor ke mnoha spekulacím, což považuji za velké plus. Druhá polovina byla o dost slabší, ale možná mám jenom vysoké nároky. Doporučím si udělat vlastní obrázek.

✰✰✰

Chystáte se na Pronásledované nebo už je máte přečtené? Jaký máte na knihu názor?