středa 15. května 2019

RECENZE: Malé sladké lži | Caz Frear

Share it Please
autor: Caz Frear
překlad: Kateřina Elisová
originální název: Sweet Little Lies (2017)
nakladatelství: Grada
značka: Cosmopolis
rok vydání: 2019
počet stran: 432
anotace


Moje zhodnocení:


Cat Kinsellová velmi milovala svého tatínka a na dětství má hezké vzpomínky, ale pouze do té doby, kdy otce přistihla, jak flirtuje se sedmnáctiletou Maryanne Doyleovou ze sousedství. Když Maryanne pár dní poté cestou do obchodu zmizí, Catin otec zapírá, že by Maryanne znal. Jenže Cat byla vždy velmi bystré dítě a pamatuje si z toho dne mnohem víc, než by se na první pohled mohlo zdát. Cat se však oním tajemstvím užírá až do dospělosti a její vztah s otcem navždy poznamenalo. O osmnáct let později Cat pracuje jako detektiv u oddělení vražd a jejím nejnovějším případem je zavražděná žena jménem Alice, jejíž tělo bylo nalezeno nedaleko hospody, kterou provozuje Catin otec. Můžou případy Maryanne a Alice souviset? Jaká tajemství budou muset vyplout na povrch? Opravdu chce Cat o otci zjistit pravdu?


Nakladatelství Grada vydalo pod značkou Cosmopolis úspěšný thrillerový debut autorky Caz Frear s názvem Malé sladké lži.

Hlavní postavou a zároveň vypravěčem příběhu je Cat Kinsellová, mladá žena pracující jako detektiv u oddělení vražd, která si z dětství nese křivdu, jež narušila její vztah s otcem, který byl předtím přímo ukázkový. Cat svého tatínka milovala, byl pro ní vzorem, ale pouze do dne, kdy ho přistihla flirtovat se sedmnáctiletou Maryanne, která o pár dní později zmizela, přičemž otec zapíral, že Maryanne vůbec znal. Nyní, o osmnáct let později, se v blízkosti hospody Catina otce najde tělo mladé ženy jménem Alice, která byla brutálně zavražděna. Brzy však vyjde najevo, že Alice nebyla tou, za kterou se vydávala.

Příběh ze současnosti je prokládán ohlédnutími do minulosti, která pomalu poodhalují, co se tehdy v roce 1998 stalo. Tyto vsuvky jsou velmi vhodně umístěné a prozrazují pouze tolik, kolik je pro čtenáře v tu chvíli důležité.

S knihou, respektive hlavní hrdinkou, jsem měla zpočátku menší problém. Působila velmi nesympaticky svým chováním a otravnými myšlenkami, jimiž čtenáře již od prvních stran vydatně zásobovala. Hrdinka ke čtenáři promlouvá v ich formě a bylo velmi těžké jí vůbec přijít na chuť. Pokud se jednalo o autorčin záměr získat si k hlavní postavě určitý odstup, pak se jí vydařil. V druhé polovině knihy není po nesympatické a otravné hlavní hrdince ani památky, přeměna jejího chování působila vyumělkovaně a nerealisticky. Abych však hlavní hrdinku pouze nekritizovala, pobaví vás její sarkastické průpovídky, které vás provedou celým příběhem a jimž se mnohdy od srdce zasmějete.


Zápletku autorka velmi dobře promyslela, a to do sebemenšího detailu. Její rozuzlení čtenáře překvapí a možná i vyděsí, protože při představě, že se takové věci na světě nejspíš i dějí, pocítíte nemalou úzkost a záchvěv odporu. Jedinou výtku mám tak k postavě hlavní hrdinky, která mi k srdci nepřirostla, i když jako dítěti pátrajícímu po pravdě, jsem jí fandila. Ohlédnutí do minulosti byla vyšperkovaná k dokonalosti, a to zejména poznámkami Cat jakožto malé holky, která si zapisovala různé postřehy při vlastním pátrání po pravdě, kterou její otec zjevně tajil. To, co si její dětská mysl vsugerovala a brala za naprosto jasnou věc, která nesnese sebemenší pochybnost, ovlivnilo její mnohdy zkreslený pohled v dospělosti.

Kniha Malé sladké lži není thrillerem jako takovým, jedná se spíše o poklidnou detektivku zaměřující se na výslechy svědků. Akční situace nečekejte, autorka se zaměřuje zejména na popisy a myšlenky hlavní hrdinky. Její život totiž ovlivnila jedna malá sladká lež, která zapříčinila problémy v komunikaci s okolím, ale hlavně s rodinnými příslušníky, kterým se radši vyhýbá. Minulosti se však vyhnout nejde, a aby Cat zjistila pravdu o svém otci, je nucena vrátit se do míst, kde vyrostla a prožila část dětství.

Malé sladké lži jsou velmi vydařeným debutem, o kterém rozhodně ještě uslyšíte a který by neměl uniknout žádnému fanouškovi detektivek. Doporučuji dát této knize šanci, protože si ji dle mého stoprocentně zaslouží a možná by byla škoda přijít o tento zajímavý čtenářský zážitek.


✰✰✰✰


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Báře Srncové z nakladatelství Grada, kde si také knihu Malé sladké lži můžete koupit.

7 komentářů:

  1. Sakra! Tak strašně ráda bych si recenzi přečetla, ale nechci se pak opičit (nevědomky samozřejmě :D). Takže se vrátím asi až za dva dny :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrá. Naprosto se vším souhlasím a v podstatě jsi mi snad každé slovo vzala z úst! Měla jsem stejný problém s hlavní hrdinkou, která mi pak byla sice trošku sympatičtější, ale žádná sláva to také není. A rovněž se přikláním, že je to spíše detektivního ražení než thriller. Přesto si myslím, že má autorka jistý potenciál a jsem zvědavá na další díl :)

      Vymazat
    2. Tak to jsi stihla celkem rychle! :-) Jsem ráda, že souhlasíš :-) Já jsem knihu četla na dvakrát, nejprve jsem ji po padesáti stranách odložila, vadila mi Cat, její arogantní chování, pak jsem to zkusila po nějakém čase znovu a bylo to mnohem lepší. Nakonec jsem knihu přečetla dost rychle a užila si ji. Další díly si nenechám ujít :-)

      Vymazat
  2. Na knihu jsem četla hodně pozitivních ohlasů a moc ráda bych si ji pořídila. Teď jsem si ale zase koupila tolik knížek, že absolutně nevím, kdy to všechno přečtu. :D Ale samozřejmě se na tuhle knihu chystám. :-) Děkuji za recenzi. ^^

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. S tím mám problém neustále, spousta knížek a čas žádný :D Na seznam si ji rozhodně dej a třeba časem si ji přečteš :-)

      Vymazat
  3. Knihu mám doma a taky čeká na recenzi! Moc se na ní těším! Po přečtení této recenze rozhodně ještě víc než předtím!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To jsem ráda, že tě má recenze nalákala :-) Ať se líbí :-)

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.