sobota 30. června 2018

RECENZE: Tajemství skotské krve | Jan Hrdina

autor: Jan Hrdina
nakladatelství: Grada
značka: Cosmopolis
počet stran: 256

Kapitán Ian Deveron-Gordon přijíždí na hrad Kilcarron do středního Skotska, aby sepsal dějiny rodu Carronů. Nikdo netuší, že je Korunou pověřen k tajnému úkolu, neboť v Kilcarronu zemřelo několik služebných podivnou smrtí. Ian nabírá podezření, že oběti nezemřely nešťastnou náhodou, jak se o nich tvrdí. V tom ho utvrzuje i fakt, že se mu někteří obyvatelé Kilcarronu snaží různými způsoby znemožnit jeho pátrání. Povede se Ianovi odhalit celou pravdu?

Kniha Tajemství skotské krve je debutem mladého českého autora Jana Hrdiny, jejíž děj se odehrává ve viktoriánském Skotsku.

Autor vystudoval historii a klasickou archeologii na Filozofické fakultě Masarykovy univerzity v Brně a vzdělání si rozšířil studiem historie na University of Groningen v Nizozemí. Od roku 2001 píše, publikuje a překládá. V současnosti je publicistou a historikem na volné noze. Specializuje se na starší dějiny Británie, zejména Skotska, antiku a rané dějiny středověku. Je jedním z předních českých odborníků specializující se na dějiny a kulturu Skotska.

Celým příběhem nás provází kapitán Ian Deveron-Gordon, mladý muž, který svůj život zasvětil armádě, ale po prohrané bitvě u Maiwandu v Afghánistánu, kde byl zabit jeho bratr Duncan, se rozhodl, že u armády skončí, neboť má už dost válčení a zabíjení. Tento fakt vyvolá u jeho otce, který je guvernérem a zástupcem královny v Indii, rozhořčení, ale Ian je rozhodnutý odjet do centrální Indie (je totiž po matce napůl Ind) studovat tamní kulturu a dějiny. Po čase je však Ian vybrán britskou aristokratickou společností k prošetření nejasných úmrtí na hradě Kilcarron se zástěrkou, aby sepsal dějiny rodu Carronů. Po příjezdu na hrad Kilcarron se ihned ujímá úkolů, jimiž byl pověřen. Kilcarron je opředen nejen mlhou a tajemstvími, ale také děsivým prokletím, které pronásleduje rod Carronů od nepaměti.

Kniha vás na první pohled zaujme svou obálkou, na které je vyobrazeno velké červené T, za nímž se ve svitu měsíce tyčí skotský hrad, jenž zřejmě vyobrazuje hrad Kilcarron, kde se příběh z velké části odehrává. Do očí vám též padne menší formát, v němž je kniha zpracována. Uvnitř se kniha dělí na prolog, který je dle mého názoru velmi povedený, vlastní obsah čítající 24 kapitol a skotský epilog, jenž vás obohatí o spoustu zajímavých informací o tehdejším a dnešním Skotsku.

Z výše uvedeného je patrné, že kniha je bohatá na skotské dějiny, kulturu i tradice a je tak především určená pro milovníky tohoto malého, avšak z hlediska historie bohatého koutu země. Je vidět, že autor se v této problematice vyzná, neboť čtenáři předkládá příběh, který působí velmi vyspěle a uvěřitelně. Na vykreslených postavách, které působí ploše a uměle, je sice znát, že jde o autorovu prvotinu, nic to však nemění na tom, že se jedná o velmi povedený příběh plný tajných chodeb, zákoutí a skrýší, které dokreslují úžasnou atmosféru místa.

Autor se vrací k tradičnímu pojetí detektivky po vzoru Agathy Christie či Arthura Conana Doyla,  avšak slepě tyto autory nekopíruje. Bohužel brzy po nálezu těla je detektivní práce a pátrání jaksi upozaděno, což mě dost mrzelo, neboť kniha se prezentuje jako detektivka, přesto bych ji spíše zařadila do historického románu s detektivní zápletkou. Rozuzlení a příběh jako takový je celkem předvídatelný a autor mě žádným svým krokem nijak nepřekvapil. Co se týče závěru, čekala jsem větší "pecku", ale přesto jej považuji za slušný. Za plus považuji to, že je děj vystavěn na skutečných událostech, což dle mého názoru činí knihu atraktivnější. Autorův styl vyprávění je spíše přímočarý bez zbytečných kudrlinek a vaty, přesto bych se nebála příběh více do detailu propracovat.

Tajemství skotské krve řadím do lehce nadprůměrného čtení, jenž je především určeno pro milovníky viktoriánského Skotska.

✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Báře Srncové z nakladatelství Grada, kde si můžete také Tajemství skotské krve koupit, a to jak v tištěné, tak i v elektronické podobě.