RECENZE: Černá díra | Yrsa Sigurðardóttir

autor: Yrsa Sigurðardóttir
překlad: Ondřej Duha
originální název: Sogið
nakladatelství: Metafora
počet stran: 352

Dvanáct let po vraždě mladé dívky se v Reykjavíku na jedné základní škole otevírá časová kapsle s poselstvím pro budoucí generace. V pouzdře se nacházejí deset let staré dopisy, v nichž školáci popisují, jak si představují Island v roce 2016. Ředitele školy znepokojí jeden nepodepsaný dopis, který prorokuje, že budou zavražděni ti lidé, jejichž iniciály jsou zaneseny v dopise. Porovnáním rukopisu se brzy přijde na to, který žák dopis psal...
Krátce po objevení časové kapsle jsou u jednoho domu v jezírku objeveny lidské ruce, které někdo oběti uřezal za živa. Nikdo se však nepohřešuje a ani nikdo neslyšel zvěsti, že by někomu chyběly ruce. Brzy začnou umírat za velmi krutých okolností lidé a policie dospěje k závěru, že dopis z časové kapsle nesmí brát na lehkou váhu.
Případu se ujímá kriminalista Hulder, který byl po předchozím zpackaném případu sesazen z pozice šéfa a upadl na policejním oddělení v nemilost. V troskách je i jeho vztah s psycholožkou Freyjou, kterou přizve k případu, aby se pokusil jejich vztah zachránit. Nic však na první pohled není takové, jaké se zdá a je těžké rozluštit, kdo je vlastně vrah a kdo oběť.

Oblíbená islandská krimi autorka Yrsa Sigurðardóttir přichází s druhým dílem třídílné série Freyja & Huldar, jejíž první díl DNA (recenze zde) uchvátil mnoho čtenářů. Já jsem nebyla výjimkou a nyní po dočtení Černé díry mohu prozradit, že tato kniha překonala na plné čáře už tak skvělý první díl, jakým DNA bezesporu byla. Je to vůbec možné? Ano, u Yrsy Sigurðardóttir je totiž možné vše...

Upozornění: Níže mohou být zodpovězeny otázky z předchozího dílu!

I v tomto díle se opět setkáváme s kriminalistou Huldarem, který byl po předchozím nevydařeném případě, jemuž velel, odklizen do zadní kanceláře, kde jsou mu přidělovány podřadné úkoly. Jeho kolegové na něj pohlížejí skrz prsty a považují ho za odepsaného. Psycholožka Freyja sice stále pracuje v Dětském domě, ale nyní jen jako řadová psycholožka, neboť její nadřízení se shodli na tom, že Freyja poté, co zastřelila člověka, byť v sebeobraně, není vhodná osoba na pozici ředitelky Dětského domu. Ani jeden z nich však na svou práci nezanevřel a Huldarovi a Freyje opět nezbude, než spojit síly k odhalení pachatele nelítostných vražd, ale i smutného pozadí případu. Navíc si někdo nepřeje, aby pravda vyšla najevo.

Autorka prostě umí. Už prolog, který je mimochodem brilantně napsaný, vás vtáhne a navodí tajuplnou atmosféru mrazivého Islandu, kde se v jednom zanedbaném domě ukrývá zlo. Jakou roli v tom má holčička, s níž se ve škole nikdo nekamarádí, chybí jí dva prsty a podle mého názoru i nahání strach? Tragédie, která se stane v jednom omšelém domě se špinavými okny, bude čtenáři velice záhy vysvětlena. Jakou souvislost však může mít s dopisem objeveným v časové kapsli, v němž jsou uvedeny iniciály lidí, kteří mají letos umřít? A existuje vůbec nějaká souvislost?

Autorce se opět podařilo vytvořit dokonalý a zároveň velmi spletitý příběh, jehož kořeny sahají až do hluboké a trýznivé minulosti, která se dotkla nevinných obětí, přičemž sled následujících událostí dal do pohybu tragédii, jež ovlivnila velký počet lidí přesahující generace. Při čtení této knihy vám bude hodně úzko, když si představíte, že to, co je v knize popisováno, se děje kdekoliv na světě. Autorka vybrala nelehké téma, ale povedlo se jí vymyslet skvělou zápletku, kterou budete velice pomalu rozplétat a mnohdy vám zůstane rozum stát. Konečné rozuzlení vás překvapí, ale závěrečný epilog vám dozajista vyrazí dech! Působivě, mistrně sepsaný příběh, který nenechá žádného čtenáře chladným a v hlavě vám zůstane ještě dlouho po přečtení. Jsem zvědavá, co přinese třetí díl, když tento na plné čáře předčil už tak skvělý první díl.

Pokud se vám líbila kniha DNA, Černá díra vás doslova nadchne. Za to ručím! Knihu doporučuji čtenářům, kteří si oblíbili skvěle propracované kriminální příběhy se zajímavou zápletkou a nechybí jim pořádná dávka otrlosti, neboť některé scény se nebudou číst lehce a mohou s vámi zamávat.

✰✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji paní Heleně Herynkové z nakladatelství Metafora. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde