RECENZE: Na odvrácené straně | Anthony O´Neill

překlad: Jan Kalandra
originální název: The Dark Side
nakladatelství: Leda
počet stran: 432

"NEMLAŤ HLAVOU PROTI ZDI.
POUŽIJ HLAVU NĚKOHO JINÉHO."

Výstřední miliardář Fletcher Mosas založil na odvrácené straně Měsíce Město Hříchu, které původně sloužilo jako vězení pro nejtěžší zločince na Zemi. Je to jediné místo v celém vesmíru, kde seženete prakticky cokoliv - nejúčinnější fet, nejlevnější plastickou operaci, intimnější zákoutí pro dohodnutí kšeftu nebo nejzkorumpovanější policii. Poručík Damien Zackon, který byl na Měsíc uklizen v rámci programu na ochranu svědků, neboť se stal na Zemi nepohodlným, se má o tom všem přesvědčit na vlastní kůži. Jakožto nováčka jej pověří, aby vyšetřil sérii krvavých atentátů, které může mít na svědomí sám patriarcha Fletcher Mosas nebo jeho ambiciózní dcera Zlata. Zackonovi však hází klacky pod nohy nejen samotná měsíční policie, která má z něj akorát legraci, ale i zdejší samozvaný vládce.

Na odvrácené straně je nejnovější sci-fi thriller z produkce nakladatelství Leda, který je příznačně nazýván "měsíční" a pojatý ve stylu noir, což je termín pocházející z francouzštiny a znamená "černý". Slovem noir se v české literatuře označuje výhradně detektivní román. Více o noir v literatuře se dozvíte například zde.

Knihu napsal Anthony O´Neill, Australan narozený v Melbourne, momentálně však žijící v hlavním městě Skotska Edinburghu, kde se usadil zejména proto, aby čerpal z inspirace svých literárních vzorů Roberta Louise Stevensona a Arthura Conana Doyla. V prvotině Šahrazád - Útěk z Bagdádu (2001, česky 2002) si potměšile pohrává s arabským folklorem, v druhém románu The Lamplighter (2003, Lampář) se již plně ponořil do stínohry zanedbaných čtvrtí skotské metropole v duchu romantika Stevensona. Dále napsal Říši věčnosti (2006, česky 2009), The Unscratchables (2009, Nezničitelní) či románovou novinku Dr. Jekyll and Mr. Seek (2017).

Na začátku knihy narazíte na Mosasův kodex, jehož body jsou jakýmsi návodem pro přežití na Měsíci a který je jak vystřižen ze Satanské bible, čímž vám dodá určitou představu o celém konceptu příběhu, jenž rozhodně nebude pro slabé povahy. Já si určitý obrázek udělala hned a celá natěšená jsem obrátila na další stránku. První kapitola je jakýmsi úvodem, který vás zasvětí do tajů a důležitých faktů o Měsíci, které se vám budou hodit pro pochopení děje, přičemž "informativních" kapitol bude v knize ještě více. Druhou kapitolou však začíná jízda, která skončí až s poslední stránkou. Nevěříte? Přesvědčte se o tom sami.

Kniha má v podstatě dvě dějové linky - v té první sledujeme cestu androida, který vypadá jako člověk, ale je to robot. Velmi cílevědomý robot, který jde doslova přes mrtvoly a jeho jediným cílem je dojít do Oz, El Dorada či Očistce, říkejte si tomu, jak chcete, a ovládnout ho. Ač byly tyto kapitoly mnohdy dost brutální a v podstatě jste vždycky věděli, jak skončí, i tak mě bavily nejvíc. Ty hlášky, které android vypouštěl z úst, byly bezkonkurenční a nemohla jsem se jich nabažit. Bohužel většina z nich je nepublikovatelných, neboť android nešetřil sprostými slovy. Ale byly tak vtipné, mnohdy dětsky naivní, přitom sedly jako hrnec na pr... Nedá se to popsat. To si musíte přečíst.

Za androidem nezaostávaly ani kapitoly se sympatickým poručíkem Damienem Zackonem (Zákonem), který bral vyšetřování krvavých útoků velmi vážně, ale bohužel jeho kolegové už tolik ne. Často mu házeli klacky pod nohy, sráželi jeho policejní metody a celkově jim byl akorát pro srandu králíků. Myslím si, že i nejenom Zackon sám, ale i čtenář se velice brzy zamyslí nad tím, proč zrovna Zackon byl pověřen vyšetřit vražedné útoky. Jak může dopadnout vraha nováček, který neví ani zbla o tamním životě? Vše zjišťoval za pochodu a pomalu životu na odvrácené straně Měsíce přicházel na chuť.

Postavu Damiena Zackona si pro jeho charakteristické vlastnosti určitě snadno oblíbíte. Vůbec by mi nevadilo, kdyby se autor rozhodl napsat pokračování a čtenáři by se tak mohli se Zackonem ještě setkat.

Život na odvrácené straně Měsíce autor popsal skvěle, popisné kapitoly sice mohou některého čtenáře nudit, ale pro děj jsou celkem důležité. Občas jsem si při čtení vzpomněla na knihu Marťan, která byla taktéž výborná a mohu tedy souhlasit s tvrzením, že tato kniha je pro fanoušky Marťana opravdu určená. Je jiná, ale přesto skvělá.

Zápletka je povedená, kapitoly akční, scény napínavé, děj skvěle promyšlený, vyprávění bizarně zábavné, postava androida jakožto záporáka bezkonkurenční, postava Zackona jakožto klaďase sympatická, měsíční svět temný a zvrácený, který se vám ihned zaryje pod kůži. Vím, že nešetřím superlativy, ale tentokrát nemohu jinak.

Pokud jste tedy fanoušky sci-fi a nevadí vám detektivní zápletka, technologické popisy a brutální scény, směle se pusťte do tohoto chladnokrevného měsíčního thrilleru.

✰✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Dagmar Červenkové z nakladatelství Leda, na jejichž stránkách si můžete přímo knihu Na odvrácené straně, pokud vás zaujala, koupit.