neděle 9. října 2016

RECENZE: Jáchymovští démoni | Vlastimil Vondruška

Share it Please


autor: Vlastimil Vondruška
nakladatelství: MOBA (Moravská bastei)
rok vydání: 2016
počet stran: 224



Moje první zkušenost s tímto autorem vůbec. Jsem velmi ráda, že jsem měla příležitost si tuto knihu přečíst a zařadit si tímto počinem Vlastimila Vondrušku mezi své oblíbené autory. Určitě to od něj nebude moje poslední kniha.




Anotace:


Mladý rytíř Jiří Adam z Dobronína se stane písařem Královské komory a touto je pověřen k dohlížení na pořádek v Údolí svatého Jáchyma, kde se podařilo nalézt stříbro. Tato osada by měla být brzy povýšena na královské horní město. Nedlouho po příjezdu Jiřího Adama z Dobronína dojde k vraždě šenkýře Margolda. Na první pohled se zdá, že půjde o banální zločin, ale svědci hovoří o dvou démonech, Na místě činu jsou opravdu nalezeny nezvyklé stopy se sedmi prsty. Poté vyjde najevo, že obdobná vražda se stala před příjezdem Jiřího Adama, kdy byl zavražděn řeznický mistr. U této vraždy to ovšem neskončí. 


Vlastní názor:


Příběh se odehrává v 16. století, kdy se teprve před třemi lety ujal vlády mladý Ludvík Jagellonský. 

Kniha je již 10. dílem série, která nese název Letopisy královské komory. V tomto případě se však jedná o úplně první pátrání Jiřího Adama z Dobronína. 

Přesto, že je Jiří Adam mladý a co se týče vyšetřování vražd zatím i nezkušený, opře se do něj s důvtipem jeho vlastním. Postava Jiřího Adama se vám může zdát občas jako nerudná a dá se říci i protivná, přesto si ji jeho vyšetřovacími metodami oblíbíte. 





Jiří Adam objevuje nespočet motivů vraždy, avšak poměrně brzy padá podezření na konkrétního člověka. Královský písař se tedy celý děj utvrzuje v tom, zda zločin spáchal skutečně on. Přichází stále s novými a novými hypotézami, jak onen člověk mohl vraždu spáchat, nicméně ten má neprůstřelné alibi. Hypotézy se tak postupně rozpadají jako domeček z karet. Nakonec jedno náhodné milostné dobrodružství přispěje k odhalení a usvědčení pachatele. Na této knize je hezky vidět, že k vyšetření vraždy postačí pouze výslechy svědků a ověřování či vyvracení hypotéz. Spravedlnost tedy nakonec zvítězí.

Obdivuji spisovatelův um, jakým je celá zápletka promyšlena a zakomponována do zmíněného příběhu. Rovněž jsou velmi věrohodně popsány historické reálie. Máte pocit, že jste se skutečně ocitli v 16. století.




Po rozvláčném začátku a možná i zbytečně delšímu popisu dobových souvislostí se ponoříte do tohoto výjimečného historického příběhu. Kniha je psána lehkým čtivým stylem, který vás nepustí až do samého konce. Čtivost knihy podporuje též krásný český jazyk. Knihu budete mít přečtenou za dva večery a bude vám líto, že je tak brzy konec.  




I když se jedná o mou první knihu tohoto autora, jak jsem již výše zmínila, nemám v podstatě knize co vytknout. Příběh je vyprávěn er-formou s četnými dialogy, která mi v této knize maximálně vyhovovala. Postavy jsou jasně vykresleny a i když se jich v příběhu vyskytuje více, jsou snadno zapamatovatelné a nebudete mít problém s tím, že by se vám mezi sebou pletly.




Knihu doporučuji všem čtenářům bez rozdílu, ale pro milovníky historických detektivek je skoro povinností. Výhodou je, že si ji vychutnáte naplno i bez znalostí předchozích dílů. Zaručuji vám, že se u této knihy nebudete ani na malý okamžik nudit. 


95 %



Děkuji nakladatelství MOBA za poskytnutí recenzního výtisku. Knihu můžete zakoupit zde.



6 komentářů:

  1. Nad Vondruškou už přemýšlím dlouho a zatím jsem se pořád nerozhoupala k tomu, něco si od něj přečíst. Láká mě Husitská epopej, protože ke své velké hanbě o tomto historickém období u nás vím jen to, co jsem se učila ve škole a to není moc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky mám mezery v tomto historickém období...určitě si od Vondrušky ještě nějakou knihu přečtu :-) I když jsem zase slyšela, že píše historické nepřesnosti...

      Vymazat
  2. To je rychlost, :) taky mi přišla, ale ještě jsem se do ní nepustila, plánuju to zítra večer, Vondruška je u nás doma velmi oblíben :) hanka.mablog.eu

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem právě s ním neměla žádné zkušenosti, tak jsem se bála, že mě knížka nebude bavit, i jsem chvíli váhala, jestli si napíšu o recenzní výtisk. Četla jsem totiž od Juraje Červenáka Mrtvý na Pekelném vrchu, a to mě nudilo, že jsem to ani nedočetla. Tak jsem se do Vondrušky rychle pustila a nakonec jsem byla mile překvapena :-)

      Vymazat
  3. Mamka čte Vondrušku pravidelně a tenhle díl ještě nečetla, takže jí ho asi koupím k Vánocům :)
    http://fantasyalatriel.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jestli čte Vondrušku pravidelně, tak tenhle díl se jí určitě bude líbit :-)

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.