pondělí 24. října 2016

RECENZE: Shannarův meč | Terry Brooks

Share it Please


autor: Terry Brooks
překlad: Adam Steinz
originální název: The Sword of Shannara
série: Shannarův meč (1. díl)
nakladatelství: Omega
rok vydání: 2016
počet stran: 548



Shannarův meč v novém kabátě! 

Tento fantasy příběh byl poprvé vydán již v roce 1977 a překladu do češtiny se dočkal až o 20 let později, v roce 1997. Nakladatelství Omega přichází s jeho druhým vydáním.





Anotace:


Shea Ohmsford je mladý půlelf, který žije se svým bratrem Flickem a nevlastním otcem ve Stinném údolí uprostřed Jižní země. Náhle potkává tajemného cizince, starého dějepisce Allanona, který mu změní dosavadní život. Shea se dozví, že mu v žilách koluje královská krev a že je posledním potomkem slavného Jerla Shannary. Jako jediný může zničit Pána černokněžníků, mocného čaroděje, který chce zotročit celý svět. Mladý Shea se musí rychle rozhodnout. Zůstat ve Stinném údolí nebo se vydat na úžasné ale nebezpečné dobrodružství?




Vlastní názor:


Shea Ohmsford se vydává na cestu se svým bratrem Flickem a zažívají spoustu dobrodružství a akce, mnohdy jim jde o život a o vlásek uniknou smrtelnému nebezpečí. 

"V tu chvíli si všichni naslouchající uvědomili, koho se to vlastně snaží porazit. Jejich nepřítelem byl muž, který už nebyl člověkem, nýbrž odrazem obrovské síly, která se vymykala jejich chápání a která podle Allanona dokonce dokázala ovládnout lidskou mysl."

Později se k nim přidává Menion, princ z rodu Leah, který jim pomáhá přejít nebezpečné končiny Černodubí a v pořádku dojít do Anaru a posléze do Paranoru, kde musí Shea získat Shannarův meč. 

"Přímo uprostřed kruhové místnosti stál černý, naleštěný kus trinkamene, v němž byl zabodnut meč ze stříbra a zlata, slavný Shannarův meč."

Celým dějem nás provází Allanon, starý dějepisec, který hlavním hrdinům a zároveň i čtenářům objasňuje minulost, která vedla k převrácení celého světa vlivem Velké války, jež donutila lidstvo bojovat s gnómy, trolly a elfy. Pán černokněžníků, jenž byl všemi považován za mrtvého, se chystá ovládnout svět a zabránit mu může jedině Shannarův meč.




Na začátek bych chtěla uvést, že nejsem nijak velký fanoušek fantasy, nečetla jsem Pána Prstenů ani Harryho Pottera, ale lákalo mě si přečíst něco dosud nepoznaného, takže když se mi naskytla tato příležitost, využila jsem ji. Kniha byla pro mě něco úplně nového, ocitla jsem se v jiném, krásném a barevném světě, ale co se týče příběhu, ten mě bohužel zklamal. 




Kniha Shannarův meč mi přišla svým dějem příliš naivní až dětská, hlavním hrdinům totiž všechno moc hladce vycházelo, a to bez sebemenší námahy. Děj je velmi jednoduchý až přímočarý, málo propracovaný, a to bez sebemenších zvratů. Spousta odstavců se věnuje zdlouhavým popisům či vzpomínkám hlavních hrdinů, které děj nikam neposouvají. Vadily mi i nelogičnosti a celková předvídatelnost děje. Závěr je naopak moc rychlý, ani se nenadějete a je konec.

Co však musím vyzdvihnout je to, že autorovi se povedlo vykreslit opravdu úžasně barevný fantasy svět, který podněcuje vaši vlastní fantazii a vaše srdce bude plesat nad úchvatnými popisy krajiny a okolí. V knize se rovněž setkáte se spousty národů jako jsou elfové, gnómové, trollové, trpaslíci a nesmí chybět ani démoni. 




Na zadní straně obalu knihy se dozvíme, že se autor během psaní nechal inspirovat mj. tvorbou J.R.R. Tolkiena. Zároveň jsem se setkala i s názory čtenářů, kteří tvrdí, že kniha Tolkiena vykrádá. To však nemohu posoudit, neboť jsem od něj nic nečetla a jestli se autor u něj inspiroval a jak moc, musí posoudit jiní čtenáři.

Co se týče obálky, ta mě oslovila na první pohled. Nejedná se o obyčejný paperback, obálka je z tvrdšího materiálu a má drsnější povrch. Velmi chválím i grafickou stránku.

Na závěr bych chtěla knihu doporučit spíše mladším čtenářům. V prvé řadě je však určena pro fanoušky Terryho Brookse a současně pro milovníky jednoduchých fantasy příběhů, v nichž dobro vítězí nad zlem. Na své by si mohli přijít též fanoušci seriálu Letopisy rodu Shannara, který momentálně vysílá Prima Cool.



65 %



Děkuji nakladatelství Omega za poskytnutí recenzního výtisku. O knize se více dozvíte zde a zakoupit ji můžete zde.



2 komentáře:

  1. Zajímavá kniha. Nedávno mi o ní vyprávěla kamarádka,ale já čtu trochu jiné knihy,ale i tak je to určitě pěkná kniha :)
    Katy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já čtu taky spíše jiný žánr, nicméně jsem chtěla zkusit něco pro mě nového a myslím, že zůstanu u svých thrillerů a detektivek :D

      Vymazat

Děkuji moc za komentáře.