čtvrtek 25. srpna 2016

RECENZE: Ty | Caroline Kepnes

Share it Please



autor: Caroline Kepnes
nakladatelství: Domino
rok vydání: 2014
počet stran: 448




Před samotným přečtením knihy jsem četla pár recenzí, komentářů a názorů a vesměs byly dost rozporuplné. Já byla spokojená. Dostala jsem přesně to, co jsem očekávala, s pár výhradami.

Joe Goldberg se zdá být obyčejným prodavačem v knihkupectví do doby, než jej navštíví Guinevere Becková, která si nechá říkat Beck. Joe se do ní bohužel až patologicky zamiluje. Je jí totiž úplně posedlý a udělá cokoliv, opravdu COKOLIV, jen aby se s ní mohl „náhodně“ setkat. A Joe se skutečně neštítí ničeho. Nejen, že se Beck ztratí mobil, ale začnou záhadně mizet i lidé v jejím okolí. 

Ale kdo je vlastně Beck? A proč navštěvuje psychologa? Skrývá snad nějaké tajemství? 

Joe je všechna postupně odhaluje. Přichází však i na to, co neměl nikdy zjistit. Přesto Beckina postava zůstane záhadná až do samého konce, neboť je nám podsouvána pouze Joeovýma očima, který nemá všech pět pohromadě.

„Je sranda si z tebe dělat srandu a ty nepoznáš, jestli si dělám srandu, nebo jestli jsem šílený, a když se začneš smát, tak zase já nepoznám, jestli jsi milá, nebo si o mně myslíš svoje.“

Kniha je psána du-formou, což je celkem nezvyklé. Musím přiznat, že jsem se s touto formou v knize ještě nesetkala. Vůbec to však není rušivé. Spíše naopak. Takhle máte pocit, že Joe promlouvá přímo k vám. O to více získává kniha na přitažlivosti. Joe si vás doslova podmaní. Ač tomu nebudete chtít věřit, je postava Joea až nečekaně sympatická. Nakonec dospějete k tomu, že Joe vlastně není až tak "zlý", jen je dobrý manipulátor. A jak sám sebe vidí Joe? Vtipné je, že si přijde mezi ostatními jako jediný normální.


Kniha se snaží šokovat. O perverznosti totiž nouze nebude, jak malinko napovídá i oficiální anotace. Je možné, že některým čtenářům se to nebude líbit a knihu se znechucením odloží. Nicméně byla by to škoda. Opravdu budete překvapeni, jak se vztah Joea a Beck bude vyvíjet dál. Je sice pravda, že po první třetině budete mít pocit, že děj ztrácí na tempu a zřejmě budete přemýšlet, co se bezmála dalších 200 stran bude dít, avšak stojí si za to počkat na finále, které spěje k nevyhnutelnému. 

Zaujalo mě, že kniha je prošpikována odkazy na různé autory a jejich díla, a to nejen literární ale i filmová. Na konci knihy budete mít nejspíš potřebu shlédnout film Woodyho Allena Hana a její sestry či běžet do obchodu pro Kingovu knihu Doktor spánek. Případně si ještě ve slovníku cizích slov vyhledáte slovo "solipsistická"

Co mě na knize naopak zklamalo, bylo postupné odkrývání Beckiných tajemství. Ta až tak ohromující nebyla. Očekávala jsem nějaký zásadní zvrat, který celý příběh takzvaně převrátí naruby. Poslední dobou se mi často stává, že mám představu o určitém konci, ale ten samozřejmě nepřijde, no a pak jsem zklamaná. Ale to je pouze můj problém.   

Pokud chcete nahlédnout do duše a myšlení jednoho vyšinutého knihkupce, určitě si tuto knihu nenechte ujít. 

80 %



Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuji moc za komentáře.