pátek 19. srpna 2016

RECENZE: Řez do tuhého | Judy Melinek, T. J. Mitchell

Share it Please


Dva roky, 262 mrtvol aneb vzpomínky soudní lékařky



autoři: Judy Melinek, M.D., T.J. Mitchell
originální název: Working Stiff: Two Years, 262 Bodies, and the Making of a Medical Examiner
počet stran: 244
nakladatelství: Blue vision
rok vydání: 2014



Judy Melinek měla po promoci na medicíně velké přání, a to stát se chirurgem. Zahájila proto chirurgickou stáž ve výukové nemocnici v Bostonu. Studenty v tomto oboru však čekala neskutečná dřina. 36hodinová směna nebyla žádná výjimka. 


"Při některých příležitostech jsem třímala skalpel 60 hodin v kuse, mezitím jsem si jen občas zdřímla. Bylo pár týdnů, kdy jsem pracovala 130 hodin."


Není divu, že po na konci jedné takové 36hodinové směny Judy omdlela. Krátce na to operovala akutní apendicitidu ve vysokých horečkách. Když zjistila, že její horečka je vyšší než pacientova, uvědomila si, že hazarduje s lidskými životy. A takovým chirurgem být nechtěla. Po poradě s manželem podala výpověď a odstěhovala se do New Yorku, aby absolvovala stáž newyorského Úřadu vrchního soudního lékaře. 

V této autobiografii nám také autorka srozumitelně vysvětluje, čím se ve skutečnosti patologie zabývá a co obnáší její specializace forenzní patologie.

Kniha je tématicky rozdělena do 12 kapitol, přičemž každá se věnuje obětím různých nehod, vražd, sebevražd, a to v různém stupni rozkladu. Celá jedna kapitola je věnována 11. září 2001, která na mne opravdu silně zapůsobila. Nikdy by mě nenapadlo, jak je taková identifikace těl složitá. Celková identifikace obětí trvala 8 měsíců. Většinou se totiž jednalo jen o pouhé části a fragmenty těl. Bylo proto nutno zavést nový klasifikační systém, který spočíval v tom, že čísla případů budou začínat "DM" nula jedna, tj. "Disaster Manhattan 2001"



"Šokovalo mě, když jsem za DM01 viděla dalších šest číslic. "To opravdu očekáváme přes sto tisíc těl?" zeptala jsem se Moniky Smiddyové, která pracovala na stanici se mnou. 
"Ne," řekla mi. "Ale sto tisíc částí těl je reálných"."

Judy Melinek vyšetřovala také těla obětí anthraxových obálek. Při pitvě jedné z těchto obětí se část patologů bála nákazy, proto se jí vůbec neúčastnila. Neméně zajímavá kapitola byla o identifikaci obětí havárie letu 587, který se zřítil v Queens a vyžádal si 265 lidských životů.

Jedná se o velmi čtivě psanou autobiografii o různých příčinách úmrtí v New Yorku. Mohu říct, že Judy Melinek je opravdu skvělá vypravěčka. Celou knihu přečtete prakticky jako detektivku. Kniha ovšem navrací zpět do reality všechny diváky CSI kriminálek, neboť skutečnost je úplně jiná. Práce forenzního patologa patří k jednomu z nejnáročnějších povolání vůbec. Společné však mají televize a realita jedno - těla nikdy nelžou. A pravdu odhalí tomu, kdo jim umí opravdu naslouchat.

Tuto knihu nedoporučuji lidem, kterým se dělá zle jen při pomyšlení na rozkládající se mrtvolu. Za to ji však doporučuji všem čtenářům, kteří se zajímají o toto téma, ať už se jedná např. o studenta medicíny či zájemce o tento obor, anebo pro "obyčejné" lidi, které fascinuje lidské tělo stejně jako mě :-).

Na závěr chci ještě dodat, že jsem narazila na názor, že kniha není z anatomického hlediska úplně přesná, ale že se může jednat o špatný překlad. Medicínu nestuduji, takže jako laik tento názor nemohu potvrdit ani vyvrátit. Já byla s knihou maximálně spokojená. Jako hodně povedenou hodnotím i obálku.

100 %



1 komentář:

  1. Mám stejný názor na knihu. Jen pro upřesnění - patolog a soudní lékař jsou dvě naprosto odlišná povolání. Velmi často je chyba v překladu, Judy Melinek je soudní lékař - jak je uvedeno v popisku knihy :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za komentáře.