středa 11. prosince 2019

RECENZE: Ledový strach | Mads Peder Nordbo

autor: Mads Peder Nordbo
překlad: Michaela Weberová
originální název: Kold Angst (2018)
počet stran: 440

Matthew se opět setkává s Tupaarnaq, která se do Nuuku vrátila, aby mu pomohla s hledáním jeho sestry Arnaq, jež zmizela po víkendovém pobytu s dánskými přáteli v odlehlé oblasti Færingehavnu. Když Matthew s Tupaarnaq zmíněnou oblast navštíví, najdou v jednom zchátralém domě mnoho krve, což vysvětluje hodně. Žije Arnaq?
Matthew brzy zjišťuje, že byl zatažen do podivné hry, v jejíž roli hraje nejen jeho nevlastní sestra Arnaq, ale i otec, kterého neviděl 24 let. Ten byl totiž jako mladý voják součástí tajného a smrtícího experimentu, který vedl k tragédii, a Tom, Matthewův otec, byl obviněn z dvojnásobné vraždy. Byl donucen uprchnout a žít dlouhá léta v utajení. Zmizení Arnaq opráší tento starý případ, dávná tajemství se začínají vymykat kontrole a vyplouvat na povrch.

Po přečtení prvního dílu Bez kůže dánského autora Madse Pedera Nordbo, který se mi moc líbil (recenze zde), jsem si nemohla ujít ani pokračování s názvem Ledový strach, odehrávající se opět v Grónsku, zemi pokryté ledem a sněhem, kde se dějí otřesné zločiny.

Stejně jako v prvním díle, i tentokrát čtenáře provází příběhem novinář Matthew, který se po tragické autonehodě, při níž zemřela jeho manželka a nenarozená dcera, do Grónska odstěhoval. Když zmizí jeho nevlastní sestra Arnaq, spolu s navenek drsnou a nepřístupnou kamarádkou Tupaarnaq, jejíž život poznamenalo hned několik tragických událostí, za něž si odpykala trest odnětí svobody, se pouští společně s příslušníky grónské policie do pátrání po zmizelé sestře. Arnačin případ otevírá případ Mathewova otce Toma, který se kdysi účastnil vojenského tajného experimentu, který skončil smrtí. Poté se Tom musel ukrývat a žít v utajení. Nyní, po 24 letech, se otec Matthewovi ozve, což neunikne ani americké vládě, která na Matthewa začne tlačit, aby se s Tomem setkal a pomohl vysvětlit události z roku 1990.

Autor se často odkazuje na předchozí díl, díky čemuž je čtenář neustále v obraze, a pokud předchozí díl nečetl, neuniknou mu žádné souvislosti. Přesto doporučuji plynule navázat z knihy Bez kůže na Ledový strach. Čtení si tak mnohem více užijete a budete se lehce orientovat nejen v příběhu, ale také ve jménech, která mi, přiznám se, v prvním díle dělala trochu problémy.

Děj se odehrává ve dvou časových rovinách, a to v roce 1990, kdy probíhal utajený experiment na vojenské základně v Thule, a v současnosti, která je zasazena do roku 2014. Obě dějové linky jsou poutavě napsané, aby se na konci propojily, přičemž na povrch vyplují dávná tajemství, která neměla být nikdy odhalena.

Autor je mistr ve vyprávění, ale především v popisu reálií ledem pokrytého Grónska, místních zvyklostí, kultury, ale i politiky, která v příběhu hraje nemalou roli. Atmosféra mrazivého Grónska je skvěle vykreslena, až máte pocit, že jste se v příběhu ocitli spolu s postavami. Jak drsná je grónská krajina, stejně drsné jsou i příběhy, které se zde odehrávají. Slabším povahám toto dílo doporučuji se vší obezřetností! Odlehlá místa, samota a dlouhotrvající tma totiž ovlivní i toho nejotrlejšího jedince. Zkažené mysli vstupují do popředí a čtenář nestačí žasnout. Věřím, že si autor vše nevymyslel a  zneužívání je velkým tamním problémem. Aspoň já jsem měla ten dojem. Nechť si jej však každý čtenář utvoří sám.

I když ani Ledový strach (stejně jako Bez kůže) nehodnotím plným počtem, přesto mohu obě knihy s klidným srdcem doporučit fanouškům mrazivých detektivek, ze kterých vám bude tuhnout krev v žilách.

✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji e-shopu Knihy Dobrovský, jenž knihu Ledový strach vydal pod značkou Vendeta. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.