úterý 10. prosince 2019

RECENZE: 21 lekcí pro 21. století | Yuval Noah Harari

Share it Please
autor: Yuval Noah Harari
překlad: Zdena Gubalová
originální název: 21 Lessons for the 21st Century (2018)
nakladatelství: Leda
rok vydání: 2019
počet stran: 392
anotace


Moje zhodnocení:


Autor se ve své první knize Sapiens zabýval minulostí lidstva, v druhé knize nazvané Homo Deus autor nahlížel do jeho budoucnosti. V knize nazvané 21 lekcí pro 21. století se Yuval Noah Harari zaměřuje na současné dění - na to co nás čeká a nemine v nejbližší době. Upozorní na hlavní problémy tohoto světa a bude nápomocný k tomu, jak si s nimi poradit.


K touze přečíst si knihu autora globálních bestsellerů Yuvala Noaha Harariho mě přivedla především zvědavost. Jak se mi jeho třetí u nás vydaná kniha s názvem 21 lekcí pro 21. století líbila a co na ni říkám, si můžete přečíst v recenzi níže.


Předně chci uvést, jak sám autor v úvodu této knihy zmiňuje, že tato kniha vznikla především z novinových článků a často obsahuje odpovědi na otázky čtenářů a novinářů, které autor již časopisecky publikoval. Přiznám se, že to mě trochu zarazilo, ale jelikož s autorem nemám žádné zkušenosti, nemusela jsem se obávat čtení totožných textů.

Shlédnutím obsahu čtenář dostane přehled, kterým tématům se autor bude věnovat. Kniha je rozdělena na pět velkých částí: Problém vědecko-technické revoluce, Problém politiky, Zoufalství a naděje, Pravda a Houževnatost. Je pravda, že tyto názvy částí vám asi mnoho neprozradí, ale jednotlivé kapitoly už ano.

Autor knihu pojal dost obecně - řeší mnoho témat na celkem malém prostoru. Je tedy jasné, že se každému tématu nevěnuje příliš do hloubky, ale mnohdy jen povrchně. Na druhou stranu má autor můj obdiv, neboť se mu povedlo vměstnat do knihy veškeré problémy dnešního světa - od hrozby umělé inteligence, nukleární války či ekologické hrozby, přes imigraci, rasismus, nacionalismus, po terorismus, hrozící válku, sekularismus, dozvíte se, jakou moc mohou mít falešné zprávy, ale zamyslíte se například i nad smyslem života. Na konci knihy narazíte mimo Poděkování na Poznámky a vysvětlivky ke každým kapitolám a Rejstřík s hesly.

Jelikož nemám zkušenosti s předchozími autorovými knihami ani s podobnou literaturou zabývající se problémy dnešního světa, mohu konstatovat, že mě tato kniha nenásilně zasvětila do dané problematiky. Věřím však, že náročnější čtenáři by mohli mít výhrady, neboť sám autor přiznává, že kniha je sestavená z jeho dříve publikovaných článků.


K zamyšlení mě přinutila 19. kapitola týkající se vzdělání se stejnojmenným názvem. "My si neumíme představit, čím se budou lidé živit za třicet let, jak budou fungovat armády a byrokracie, nevíme nic ani o budoucích vztazích mezi pohlavími. Mnozí budou žít déle a lidské tělo zřejmě prodělá revoluci. Co s námi asi provede mozek spolupracující s algoritmy? Jisté je jen jedno, většina znalostí dnešním dětem v roce 2050 k ničemu nebude."

Některé části a kapitoly mě zaujaly méně, některé více. Autorovy myšlenky jsem hltala hlavně v posledních dvou částech knihy, tedy v Části IV. nazvané Pravda a v Části V., tedy poslední, nazvané Houževnatost. Líbí se mi, že se autor nebojí (ba ani nestydí) říct svůj názor na mnohdy ožehavá témata, která vedou vždy k vyčerpávající a často nekonečné diskuzi.

Knihu doporučuji všem čtenářům, kteří by si rádi rozšířily obzory o celkovém dění světa, jeho chodu, pozadí jeho fungování a o největších hrozbách pro lidstvo i planetu.


✰✰✰✰


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Dagmar Červenkové z nakladatelství Leda. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.

4 komentáře:

  1. Autora znám jen z recenzí a prozatím jsem od něho žádnou knihu nečetla. Mám ráda tento typ knih, ale autor mi přišel moc komerční, už kvůli tomu, že je to často jak jsi psala z novinových článků.

    Dávám přednost knihám od Dalajlámy, Ruize a dalších :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, mě ta komerce taky odrazovala, ale pak jsem si řekla, že to zkusím. Ale, že by mě autor nalákal na jeho předchozí knihy, to se říct až tak nedá...

      Já se v podobné literatuře vůbec neorientuji :-O

      Vymazat
  2. Od autora jsem nic nečetla, ale věřím, že právě tahle kniha může být zajímavým pohledem na fungování dnešního světa. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za komentáře.