neděle 12. srpna 2018

RECENZE: Kamenný dům | A. K. Benedict

Share it Please
autor: A. K. Benedict
překlad: Eva Maršíková
originální název: The Stone House
nakladatelství: Slovart
edice: #BOOKLAB
rok vydání: 2018
počet stran: 264
anotace


Moje zhodnocení:


Poblíž školy Coal Hill stojí starý kamenný dům, který je opředený tajemstvím a děsivými historkami. Když kolem něj jednou Tanya projde, vzhlédne vzhůru a v okně uvidí vyděšenou křičící dívku. Dům ji stále něčím přitahuje a tak se Tanya rozhodne přijít tamním záhadám na kloub. V domě se dějí divné věci a noční můry začínají být skutečné.  


Kamenný dům je závěrečným dílem trilogie, jež byla inspirována seriálem Class ze světa seriálu Doctor Who. Námět napsal Patrick Ness, který se stal u čtenářů velmi oblíbeným zejména jako autor young adult románů. Kamennému domu předchází knihy Neuvěříte, co se stalo potom (recenze zde) a Jízda (recenze zde).




Po dvou mužských autorech se třetího závěrečného dílu ujala žena, autorka A. K. Benedict, o níž jsem zjistila pouze to, že je britské národnosti. Trochu jsem se obávala, zda si autorka udrží laťku stejně vysoko jako právě Guy Adams a James Goss, kteří napsali předchozí díly, ale nakonec jsem byla velice příjemně a mile překvapena. A. K. Benedict strčila oba autory hravě do kapsy a s příběhem si poradila mnohem lépe a zručněji.

Kniha mě opravdu bavila. Ač mi žánrově, ale hlavně věkem hlavních hrdinů, nebyla moc blízká, děj mě od prvních stránek zaujal a udržel si mou pozornost po celou dobu. Hlavním tahákem totiž není postava, ale právě kamenný dům, po němž dostala kniha i svůj název. Dům je opředen tajemstvími a děsivými historkami, jež kolují mezi místními. V tom domě totiž straší. Když se jednoho dne vydá Tanya na procházku kolem kamenného domu, do něhož za žádných okolností nesmíte vstoupit, vzhlédne do okna v prvním patře a za ním zahlédne křičící obličej jedné dívky. Od té doby si ji dům jakýmsi způsobem omotá a Tanya není schopna myslet na nic jiného, než na dům a dívku, která jej obývá. Rozhodne se přijít všem záhadám, kterými je dům opředen, na kloub. O pomoc při pátrání požádá i své spolužáky - Rama, Aprile, Matteusze, Charlieho a jejich učitelku slečnu Quillovou. Ti nejsou vůbec nadšeni, ale nakonec se k průzkumu domu nechají přemluvit. To, co v domě zažijí, by však nepřáli ani svému nejhoršímu nepříteli. Noční můry se jim zhmotní přímo před očima...

Zaujal mě originální námět s nočními můrami. Přišel mi propracovaný a uvěřitelný, udržel mou pozornost a já byla napnutá, co se odehraje na dalších stránkách. V knize nechybí ani hororové prvky, které místy vytváří tu správnou strašidelnou atmosféru.




Některé rozhovory mezi spolužáky mi přišly trochu dětinské, ale to se vzhledem k věku hlavních hrdinů dá pochopit. Na něco už jsem asi příliš stará a celkem jsem si to při čtení uvědomovala. Většinu času se však postavy chovaly dospěleji a jejich věk bych jim v žádném případě nehádala. Další výtku mám ani ne tak k rozuzlení, ale spíše k samotnému závěru, který mi přišel skoro až sentimentální a moc pohádkový. To je však jen můj čistě subjektivní názor.

Závěrečný díl série je bezkonkurenčně nejlepší, čtenáři dostanou přesně to, co slibuje anotace a možná ještě i něco navíc. Jedná se o skvělou knižní jednohubku, kterou, pokud vás zaujmou již první stránky, přečtete na jedno zhltnutí. 

Pokud jste tedy fanoušky nejen seriálu Class, ale i stejnojmenné knižní série a předchozí dva díly se vám líbily, poslední díl by vám určitě neměl chybět v knihovně. Kamenný dům si užijí především mladší čtenáři, pro něž je tato kniha primárně určená, ale mohla by zaujmout i starší čtenáře. Já jsem toho příkladem.


✰✰✰✰


Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Janě Klimešové z nakladatelství Slovart. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.

2 komentáře:

  1. Pěkná recenze :) stejně jako předchozí díly má i tenhle hezkou obálku. :)

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za komentáře.