středa 23. října 2019

RECENZE: V mysli vraha | Mike Omer

autor: Mike Omer
překlad: Milan Lžička
originální název: A Killer's Mind (2018)
počet stran: 344

V Chicagu řádí vrah, jenž zabíjí ženy, které poté nabalzamuje a vystaví v pozicích, jako kdyby byly živé. Ne nadarmo se mu začne přezdívat Škrtící funebrák. K případu je přizvána forenzní psycholožka Zoe Bentleyová, která se snaží pochopit vrahovu motivaci a zabránit tak dalšímu vraždění. Pomáhá jí Tatum Gray, agent FBI, s nímž si zpočátku moc nesedne. Přesto jsou nuceni spolupracovat a vraha  včas vypátrat. Zoe během vyšetřování dostává anonymní zásilky s podezřelým obsahem, který jí připomene minulost, jež, zdá se, nespí...

Nakladatelství Cosmopolis vydalo první díl slibně znějící série se Zoe Bentleyovou, forenzní psycholožkou, v hlavní roli s názvem V mysli vraha britského autora Mikea Omera. Jak tento thriller hodnotím, se dočtete v recenzi níže.

Tento temný thriller se zvráceným pachatelem, jenž své oběti balzamuje a aranžuje do všedních póz, si vás podmaní od prvních stránek. Příběh sledujeme z pohledu hned několika osob včetně pachatele a jeho myšlenkových pochodů. Hlavní hrdinkou je horlivá a temperamentní forenzní psycholožka Zoe Bentleyová, která může na čtenáře zpočátku působit zvláštně, hlavně co se týče jejích rituálů ohledně jídla. Když se však na ni zaměříme z profesionálního hlediska, je uznávanou psycholožkou, která se snaží včas odhalit motivy pachatele, a to s pomocí jejich profilace. V případu jí pomáhá agent FBI Tatum Grey, který byl na tuto pozici po nepovedeném případu „odklizen“, a i když si zpočátku se Zoe Bentleyovou nesedne, po postupném zvykání v závěru vytvoří skvěle se doplňující dvojici, která pachatele odhalí těsně před dalším hrůzným činem, který se chystal spáchat.

Hlavní postavy jsou skvěle napsané, ať už se jedná o jejich charakteristiku, která byla propracována lehce nad průměrem (i když podle mého skrývá ještě nějaké rezervy, které si autor nechá snad do dalších dílů) či co se týče popisných vlastností. Za zmínku stojí rozhodně i vedlejší postavy, konkrétně Tatumův dědeček Marvin, jehož postava se vymyká zaběhnutým standardům, které si pod pojmem „dědeček“ vybavíte. Předností jsou vtipné dialogy, kterým se upřímně zasmějete a nad nimiž se výtečně pobavíte.

Minulost Zoe Bentleyové je zahalena rouškou tajemna. Čtenářům je zpočátku naznačena událost, která ji dříve ovlivnila a určila směr profese, na jejíž cestu se vydala. Kapitoly ze současnosti jsou prokládány minulostí, jejíž ústřední postavou je opět Zoe, tehdy však čtrnáctiletá, která se snažila vypátrat Maynardského vraha, jenž řádil v jejím rodném městečku a děsil tehdejší místní obyvatele a nebyl nikdy odsouzen. Přiznám se, že v jednu chvíli mě příběh vyprávěný v minulosti zajímal mnohem víc, než ten současný, čtrnáctiletá Zoe mi byla jaksi bližší a obdivovala jsem její urputnost a odvahu a snahu pátrání na vlastní pěst nevzdat. Škoda, že jej autor nepropracoval podrobněji a nešel více do hloubky, s chutí bych jej přečetla!

Současný případ dá zabrat nejen oběma hlavním hrdinům, ale i čtenáři, neboť vodítka k odhalení pachatele jsou zpočátku minimální. První polovina je tak spíše seznamovací, nejen s postavami, ale i se samotným příběhem, druhá pak přináší více akce, zvratů a odhalení. Konec byl na můj vkus možná příliš rychlý, očekávala bych podrobnější rozepsání, klidně o víc jak dvacet stran.

V mysli vraha nejspíš titul thriller roku nezíská, ale přesto si příběh získal mé sympatie, a to nejen pro jeho originalitu, co se týče zvrácenosti pachatele, ale zároveň mě nadchly obě hlavní postavy, s nimiž se moc ráda setkám i v dalším pokračování.

Pokud vám tedy nevadí pachatelé se zvrácenými choutkami, brutální vraždy a scény, sáhněte po této knize, která vás dostane výhradně svou čtivostí a propracovaným dějem.

✰✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Báře Srncové z nakladatelství Cosmopolis, kde si také knihu V mysli vraha můžete koupit.