středa 28. listopadu 2018

RECENZE: Strážce nádrže | Zdeněk Svěrák

autor: Zdeněk Svěrák
počet stran: 96

Humorná novela psaná formou dopisů, které Jiří Smrček, strážce nádrže, adresuje generálnímu řediteli povodí. V dopisech se zmiňuje nejen o stavu přehrady, ale také o stavu jeho duše a prozrazuje na sebe i věci, které jen tak někomu nesvěříme. Jeho úkolem je najít mezi obyvateli obce Horní Znělá svého nástupce. Zdá se, že žádný kandidát není dostatečně vhodný.

Nakladatelství Grada nedávno vydalo krátkou novelu Strážce nádrže, kterou napsal Zdeněk Svěrák, jehož není třeba českým čtenářům představovat. Ač velmi dobře znám jeho filmovou a divadelní tvorbu, s tou spisovatelskou se setkávám poprvé.

Vypravěčem příběhu je Jiří Smrček, sedmdesátiletý bývalý venkovský učitel, který je pověřen důležitým úkolem - má najít místo sebe nového strážce nádrže. Kniha je psaná formou dopisů, které Jiří Smrček adresuje generálnímu řediteli povodí a vůbec mu nevadí, že ani na jeden z jeho 23 dopisů ředitel neodpoví. Často se ve svých dopisech zmiňuje o stavu přehrady, ale kolikrát na sebe prozradí detaily (nejen) ze svého osobního života, které by obyčejný člověk jen tak někomu nesvěřil.

Zpočátku jsem nevěřila, že by mě novela o bezmála sto stranách mohla zaujmout či snad překvapit. S autorem jsem neměla žádné zkušenosti a po pravdě nevěděla, co přesně očekávat. Nakonec jsem byla nadšená. Zdeněk Svěrák je totiž skvělým vypravěčem, který dokázal na malém prostoru vytvořit laskavý, milý a úsměvný příběh s kapkou hořkosti, jenž ve mně vyvolal spoustu emocí.

Vyprávění v sobě ukrývá několik vtipných scén, u nichž jsem se smála nahlas. Popisy kolonoskopie, scény s hlučným výtahem či obsluhu nahoře bez jen tak ze své paměti nevymažu. Autor si dokonce udělal legraci i sám ze sebe, a to s grácií sobě vlastní. S lechtivými scénami si poradil obstojně a kniha nepůsobí vůbec lacině. Závěr byl docela smutný s hořkou pachutí, ale naštěstí nedopadl způsobem, kterého jsem se nejvíc obávala.

Pokud máte chuť na odpočinkovou jednohubku plnou laskavého humoru a krásné a bohaté češtiny, poohlédněte se po Strážci nádrže, který ve vás zaručeně vyvolá úsměv na tváři.

✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Báře Srncové a nakladatelství Grada, kde si také Strážce nádrže můžete zakoupit.