RECENZE: Chlapec v parku | A. J. Grayson

autor: A. J. Grayson
překlad: Roman Jakubčík
originální název: The Boy in the Park
nakladatelství: MOBA
počet stran: 360

Dylan Aaronsen chodí pravidelně každou obědovou přestávku načerpat energii do nedalekého parku. Má své oblíbené místo a lavičku, na které sedává a pozoruje okolní dění. Místo mu pomáhá ve skládání básní, které mu pomáhají zapomenout na všední starosti. Každý den ve stejnou hodinu park navštěvuje také malý chlapec, který si hraje u nedalekého jezírka s klacíkem. Postupně si všímá, že s chlapcem není až tak úplně vše v pořádku, nevnímá a Dylan si všimne modřin, kterými jsou posety jeho paže. Když se jednoho dne chlapec v parku neukáže, začne jednat. To, co bylo zpočátku jen běžný zájem, se rázem změní v posedlost a Dylan se vydává na nebezpečnou cestu, která celý jeho dosavadní život obrátí vzhůru nohama...

Nakladatelství MOBA vydalo psychothriller Chlapec v parku, který vás na první pohled zaujme svou tajuplnou až strašidelnou obálkou. Zlákala mne jak obálka, tak i anotace, a do knížky jsem se s chutí pustila. Jak se mi nakonec tento psychothriller označovaný jako "TOP" líbil, se dozvíte níže v recenzi.

Hlavním hrdinou tohoto temného a zároveň smutného příběhu je Dylan Aaronsen, prodavač v obchodě se zdravou výživou, který každou obědovou přestávku chodí do místního parku čerpat energii, psát básně a pozorovat okolí. Den co den ve stejnou hodinu pozoruje v parku malého chlapce, který si chodí hrát k nedalekému jezírku. Jednoho dne na chlapcových pažích zpozoruje krev, což ho silně znepokojí. Když se však následující den chlapec neukáže, vyburcuje to Dylana k následujícím činům - nejdříve navštíví místní policejní oddělení a když zde nepochodí, rozhodne se po chlapci pátrat na vlastní pěst. Chlapec mu totiž u jezírka zanechal vzkaz...

Od Chlapce v parku jsem mnoho neočekávala. Hodnocení čtenářů na Databázi knih nebylo nijak vysoké, což mě, přiznám se, trochu zaskočilo, ale naštěstí se podle toho neřídím. A myslím, že jsem udělala dobře.

Nečekala jsem, že mě kniha tak pohltí, a to už od první stránky. O hlavním hrdinovi jsem si myslela, že je trochu podivín. S nikým se totiž nestýkal, kromě šéfa a zákazníků, kterým prodával pochybné potravinové doplňky. Každý pracovní den se však nemohl dočkat, až usedne na svou lavičku a spatří malého chlapce. Spolu s ní jsem se snažila přijít na to, kdo je onen malý chlapec a proč se jednoho dne u jezírka už neukáže. Ublížil mu někdo? V hlavě se vám bude rojit jedna otázka za druhou a budete napnutí, kterým směrem se bude příběh odehrávat.

Děj může na některého čtenáře působit dost rozvláčně. Autor totiž dává velký prostor Dylanovým myšlenkám a zároveň i popisům okolí, což mně osobně vůbec nevadilo a ani to mé čtení nijak nenarušovalo. Další věcí, jíž si brzy všimnete, je ta, že autor dost šetří s dialogy, které dostanou větší prostor až v druhé polovině knihy.

Kniha obsahuje pár pasáží, které mohou na čtenáře působit nevěrohodně. Já sama jsem si jich byla vědoma a čekala, jak se s nimi autor vypořádá. Vše do sebe zapadlo až po závěrečném rozuzlení, které bylo pro mě velmi překvapivé až šokující. Představovala jsem si leccos, ale zápletku jsem neodhalila a byla napnutá až do posledních stran. Autor svým závěrem předčil veškerá má očekávání.

Jedná se o velmi smutný příběh a myslím, že mnoho nevyzradím, když uvedu, že hlavním tématem knihy je násilí konané na dětech. Nemusíte se však bát žádných detailních popisů, autor spíše pracuje se čtenářovou představivostí. Je důležité poukázat, že násilí v rodině vždy ovlivní psychický vývoj dítěte a jeho následné utváření osobnosti a nikdy bychom před ním neměli zavírat oči. V závěru knihy a po přečtení celé básně mi bylo hodně úzko a přiznám se, že jsem uronila i nejednu slzu.

Pokud máte rádi temné psychothrillery se smutným pozadím a tíživou atmosférou a nevadí vám trochu rozvláčnější styl psaní, nešlápnete s touto knihou vedle.

✰✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji nakladatelství MOBA. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete zde, a to v elektronické podobě.