RECENZE: Ví o tobě | Sarah Pinborough

autor: Sarah Pinborough
překlad: Hana Sichingerová
originální název: Behind Her Eyes
nakladatelství: Metafora
počet stran: 304

Louise opustil manžel a od té doby se stará sama o svého malého syna. Pracuje na zkrácený úvazek a na chlapy má smůlu. Jednoho večera se seznámí s Davidem, velmi přitažlivým mužem, který Louise okouzlí na první pohled. Má to však jeden háček. David je ženatý. Jeho manželka Adele je úplný opak Louise - je štíhlá, krásná a bohatá. Louise se s Adele brzy seznámí a postupně mezi nimi vznikne přátelství. Louise je oběma okouzlena, tento manželský trojúhelník však nemůže dobře dopadnout. David s Adele skrývají temné tajemství, které si pečlivě střeží. Trhliny, které Louise spatří, když oba více pozná, jí nedají spát a najednou neví, zda věřit Davidovi nebo Adele. Bude vůbec možné z této situace vyváznout se zdravou kůží?

Kniha Ví o tobě vyšla minulý rok pod záštitou nakladatelství Metafora. Kniha mě tehdy zaujala pozitivními recenzemi a na jejich popud jsem si ji pořídila. Letos jsem po ní sáhla symbolicky 31. srpna, neboť toho dne se konal Den nepřečtených knih.

Sarah Pinborough je uznávaná britská autorka a úspěšná scénáristka, která se narodila roku 1972. Napsala více než 20 románů pro děti a mládež. Kniha Ví o tobě je jejím prvním thrillerem pro dospělé čtenáře. Za své kratší texty obdržela několik cen či byla na ně nominována. Jako scénáristka spolupracuje s BBC a zároveň se podílí na několika dalších projektech jiných televizních stanic. Je svobodná a žije v Londýně.

Hlavní postavy, okolo kterých se točí celý příběh, jsou tři - Louise, Adele a David, avšak jen dvě z nich jsou vypravěčkami - Louise a Adele. Tyto kapitoly, které se pravidelně střídají a které jsou vyprávěny v ich formě, jsou prokládány kapitolami z minulosti Adele, pro něž zvolila autorka er formu. Pokaždé jsem však měla problém se z ich formy do er formy správně naladit a er forma mi tak činila nemalé potíže.

Autorka velmi pomalu odkrývá různé střípky a malé zápletky, které čtenáře nutí číst dál. Zpočátku se zdá vše idylické, ale postupem času vyplouvají na povrch dávná menší či větší tajemství, která autorka dávkuje přiměřeně. Čtenáře tím drží v napětí, kniha se brzy stává prakticky neodložitelnou. Postavy jsou plastické, živé a charakterově velmi odlišné. Louise opustil manžel a tak jí nezbývá, než se o svého šestiletého syna Adama starat sama. Pracuje na zkrácený úvazek v jednom léčebném zařízení jako recepční, ale brzy zažije menší šok. Noc předtím se seznámí s mladým a přitažlivým Davidem, který ji okouzlí, ale včas vycouvá. Druhý den se ukáže jako Louisiin nový šéf. Zpočátku vám příběh může připadat jako romantická komedie, ale brzy zjistíte, že pozadí příběhu je velmi temné. Louise se velmi brzy seznámí s Adele, manželkou Davida, která je nejen krásná a štíhlá, ale také bohatá. Působí ustrašeně a Louise nějakým způsobem okouzlí. Čtenář velmi brzy pochopí, že tento manželský trojúhelník nemůže v žádném případě dobře skončit.

Kniha se mi velmi líbila, autorka mě svým vyprávěním doslova uhranula a přikovala ke stránkám. Napětím jsem si okousala všechny nehty a byla zvědavá na ten šokující konec, kterým byl příběh opředen. Bohužel k mé nelibosti se zpočátku velmi nadějný příběh stočil do jakési fantasmagorie, kterou jsem sice považovala jako zvláštní a zároveň originální pojetí příběhu, ale závěrečná pointa a velké odhalení mě sice šokovalo, ale zároveň velmi znechutilo. Nevěřila jsem vlastním očím, bohužel v negativním slova smyslu. Zpětně příběh dostal vážné logické trhliny, k nimž se nemohu vyjádřit, aniž bych spoilerovala. Za konec jsem byla nucena strhnout jednu hvězdičku z hodnocení. Druhou jsem strhla kvůli pár větám na poslední stránce, kdy jedna z postav polemizuje o případné nehodě dítěte. Znechuceně jsem knihu zavřela a musela to jít rozdýchat. Doslova.

Ví o tobě je brilantně sestavený psychothriller se zajímavými postavami a ještě zajímavějšími zápletkami. Tajemství hlavních postav je temné, šokující, ale o to autorce zjevně šlo. Vyvolat emoce se jí (u mě) podařilo a žánr psychothriller dostal svému jménu.

Knihu rozhodně doporučuji, ač mé hodnocení může působit opačným dojmem. Neberte jej vůbec vážně a zkuste si knihu přečíst sami a udělat si na závěrečné šokující odhalení svůj názor.  Originalita se autorce upřít nedá. Bohužel ve výsledku působí vše hodně neuvěřitelně, takže jestli jste realisté, kniha vás spíše zklame.

✰✰✰

Četli jste tento zajímavě pojatý psychothriller? Jak na vás zapůsobil závěr?