RECENZE: Je tohle láska? | Holly Bourne

autor: Holly Bourne
překlad: Romana Bičíková
originální název: How hard can love be?
značka: BOOKLAB
počet stran: 456

Evie, Amber a Lottie jsou nejlepší kamarádky, které spojuje nejen silné přátelství, ale hlavně feministický klub, který společně založily. Předchozí díl Už jsem normální?!? vyprávěl o Evie, tento příběh se zaměřil na Amber.
Amber žije v Anglii, ale tohle léto vyráží do Ameriky za svou matkou, kterou už dva roky neviděla. Ambeřina matka nebyla nikdy ukázkový rodič, ale poté, co se odstěhovala do Ameriky, prý prodělala celkovou změnu osobnosti. Amber je plná nadějí, ale i zklamání, neboť matce nikdy neodpustila, že jí ze dne na den opustila. Těší se, že se shledají, sblíží a společné léto jejich vztah změní. Bohužel ne vše půjde podle plánu. Amber má přes léto vypomáhat na dětském táboře, kde se seznámí s Kylem, klukem, Králem plesu, po němý touží všechny dívky. Opravdu by mohl mít o Amber zájem? Evie a Lottie si to myslí. A pokud ano, je tohle láska?

Je tohle láska? je druhým dílem z třídílné série Být holka je dřina, kterou napsala autorka knih pro děti a mládež Holly Bourne. Předchozí díl Už jsem normální?!? jsem četla a recenzovala na začátku roku a recenzi na něj si můžete přečíst zde.

Amber je sedmnáctiletá dívka, jejímiž nejlepšími přítelkyněmi jsou Evie a Lottie. Žije v Anglii se svým otcem, macechou a nevlastním bratrem Craigem, kterého z duše nenávidí. Tohle léto se však má po dvou letech setkat se svou matkou, která se odstěhovala do Ameriky a Amber jí a otčímovi bude vypomáhat s dětským táborem. Amber se těší, že celé léto stráví se svou matkou, že se sblíží a jejich vztah se urovná. Nic ale nepůjde podle plánu. Amber se cítí odstrčená, svého otčíma nemusí a cítí se sama. Naštěstí potká Kylea, typického amerického kluka, sportovce a krále plesu. Je možné, aby měl oči jen pro Amber? Ale proč ji matka před ním varuje?

Autorka napsala dojemný a citlivý příběh, v němž se snaží mladá dívka urovnat vztah s matkou, která ji před dvěma lety opustila. Amber zpočátku působí jako rozmazlený fracek, který se snaží vynutit si pozornost matky za každou cenu, čímž mi dost lezla na nervy. Postupně jsem se do ní vctítila a začala ji chápat. Myslím, že se autorce podařilo opět velice dobře vykreslit charakter postavy -  náctileté dívky s problémy, s nimiž se  musí potýkat. Amber touží po lásce, a to především po té mateřské. Jelikož má pocit, že se jí nedostává, utápí slzy v alkoholu. Naštěstí má kolem sebe spoustu přátel, kteří ji nenechají ve štychu a pomůžou jí i za cenu, že se sami dostanou do vážných problémů.

Na autorce se mi líbí, že umí skvěle skloubit vážné téma (i v tomto díle se řeší psychická nemoc) s neobyčejným příběhem jedné středoškolačky, která netouží po ničem jiném než po lásce. Příběh je sice určen pro mládež, ale je napsán originálně a nic zde nepůsobí jako klišé. Přesto se mi předchozí díl Už jsem normální?!? líbil o něco více, protože byl protkán humorem a vtipnými situacemi. V tomto díle moc prostoru pro humor nebylo, což na druhou stranu chápu, ale zpočátku jsem měla jiná očekávání. První polovina mi tak přišla o něco slabší, druhá naopak mě vtáhla a nepustila až do poslední stránky.

Co se týče postav, nejvýraznější z nich je Amber, která rychleji mluví než myslí a díky tomu také zažívá spoustu problémů, kterým by se jinak vyhnula. Autorka dala prostor i jejím kamarádkám z Anglie - Evie a Lottie, s nimiž Amber komunikuje přes skype a e-mail, přičemž nezapomínají ani na svůj feministický klub, jehož jsou členkami. Každá postava je jiná, má svůj osobitý charakter i vystupování, ale nejvíce jsem si oblíbila Whinnie, jejímž životním symbolem a filozofií je Medvídek Pú. Hlavní chlapecká postava Kyle mě zpočátku moc nezaujala, ale pak mě ohromila svými skutky.

Závěrem chci uvést, že se jedná o velmi čtivý příběh pro mládež, který má nejen duši, ale i správnou atmosféru, se kterou jste se mohli setkat už v předchozím díle. Cením si originality, které se příběhu dostalo, jakož i nepředvídatelného závěru, s nímž se běžně u tohoto žánru nesetkáte.

Pokud tedy hledáte neokoukanou a originální romantiku pro mládež, zaměřte se na sérii Být holka je dřina. Pokud jste ještě nečetli předchozí díl Už jsem normální?!?, doporučuji začít tímto.

✰✰✰✰

Za poskytnutí recenzního výtisku mnohokrát děkuji Janě Kaizrové z nakladatelství Slovart. Pokud vás kniha zaujala, můžete si ji zakoupit přímo zde.