RECENZE: Nebeská hostina | Donald Ray Pollock

autor: Donald Ray Pollock
překlad: Lenka Faltejsková
originální název: The Heavenly Table
nakladatelství: MOBA (Moravská bastei)
počet stran: 408

Píše se rok 1917, slunce žhne a pro chudého farmáře Pearla Jewetta a jeho tři syny nastává další den plný těžké dřiny jen s minimem jídla. Chytrý Cane a prchlivý Chimney sní o životě někde jinde, za to prostoduchý Cob je spokojený s tím, co má. Jednoho dne jejich otec nečekaně zemře a jeho synové se rozhodnou, že už nechtějí dřít na cizím a inspirováni brakovým románem Život a skutky Krvavého Billa Bucketa se vydávají loupit a vraždit. Jejich cesta je zavede do většího amerického města Meade v Ohiu, které leží na Středozápadě a pomalu se přizpůsobuje modernímu 20. století. S kapsami plných peněz z vyloupených bank od města očekávají, že jim splní všechno, o čem na venkově jenom snili, ale nakonec ráj, který si představovali, se velmi rychle může změnit v peklo...

"Cane se ohlédl na nejmladšího bratra. Chimney v rozedraném oblečení, se svěšenýma tenoučkýma rukama a vystupujícími žebry, jež se rýsovala pod košilí, vypadal strhaněji než dříve. Dokonce i Cob, který obvykle vydržel dva až tři dny bez jídla, aniž by ztratil na váze, začínal vypadat hubeně. Přišel čas opustit tohle místo, než skončí vedle prasečí ohrady všichni. "Po funuse mívaj lidi hostinu, ne?" nadhodil."

Donald Ray Pollock byl dosud pro mě neznámým autorem, od něhož jsem ještě nečetla žádnou knihu. Po bližším prozkoumání jsem zjistila, že u nás mu byla vydaná jen jedna s názvem Ďábel, která se stala velkou literární událostí a získala několik prestižních cen.

Než se pustím do samotné recenze, ráda bych pochválila obálku, která se dle mého názoru velmi povedla. Je vyvedena v barvách americké vlajky s vkusně zasazeným písmem v pozadí se třemi muži, kteří představují naše hlavní hrdiny.

Úvodem bych chtěla říct, že tato kniha není pro žádné slečinky ani dámičky. Kniha vám svou dobou i místem, kde se odehrává, připomene nejeden western, který jste mohli shlédnout v televizi. Tady je to však černé na bílém, ale pořádně barevné, naturalistické a syrové. Autor často nejde pro sprosté slovo daleko, takže pokud vám takové "chlapské" vyjadřování vadí, radši se knize obloukem vyhněte. Já sice nejsem žádná puritánka a takový slovník mi v knihách nijak zvlášť nevadí, občas jsem se však nad některými situacemi až začervenala. Nebeská hostina je určená spíše pro mužskou část populace, ale může se líbit i opačnému pohlaví, protože proti gustu... Krev, dřina a pot jsou tu na každodenním pořádku, autor si nedělá servítky i s mnohdy nechutnými situacemi, při jejichž představách se vám udělá nevolno. To vše podtrhuje hovorový jazyk, který je ostrý jako břitva.

Začátek se rozjíždí velice slibně, jednotlivé pasáže jsou věnovány nejen Jewettovic klanu, ale zpočátku se pravidelně střídají s Ellsworthovic rodinou, načež přichází další a další postavy, aby se všechny nakonec střetly. Postav je opravdu mnoho, párkrát mi dělalo problém zorientovat se v nich a asi tak v polovině knihy na mě z toho množství dýchla únava. Kniha jako by ztratila dech a děj se neustále točil na místě. Ovšem poté kniha nabrala ty správné obrátky a byla to jedna velká jízda, která mě nenechala vydechnout. Knihu jsem byla nucena odložit až poté, co jsem otočila na poslední stránku a dozvěděla se, jak to dopadlo.

Tato kniha je bezesporu nejoriginálnějším dílem, jaké jsem kdy měla možnost přečíst. Nemohu však dát plný počet hodnocení, a to hlavně z důvodu velkého množství postav. Rovněž by mi nevadilo, kdyby se zredukoval počet stran, protože si myslím, že tím by kniha získala na svižnosti a udržela by si po celou dobu stejné tempo.

Netroufám si tvrdit, zda se kniha bude líbit širšímu čtenářskému publiku, neboť děj je tak odlišný od ostatních thrillerů, které se momentálně objevují na pultech knihkupectví, že ji ani nedovedu připodobnit k jiné. Z knihy čiší originalita každým coulem, nenajdete dvě podobné postavy, každá je svým způsobem výjimečná, přesto se v knize najde spousta postav zvrácených. Na obálce knihy je velice výstižně řečeno: "Švédský stůl plný groteskních postav, uvězněných v příběhu jako v tlakovém hrnci.", s čímž mohu jen plně souhlasit.

Pokud vám nevadí drsnější příběhy, které však překypují originalitou, neměla by tato kniha uniknout vaší pozornosti.

88 %

Za poskytnutí recenzního výtisku děkuji nakladatelství MOBA. Pokud vás kniha zaujala, zakoupit si ji můžete přímo zde.