pátek 30. září 2016

RECENZE: Němý křik | Angela Marsons

Share it Please

autor: Angela Marsons
překlad: Ludmila Hanzlíková
originální název: Silent Scream
nakladatelství: Knižní klub
rok vydání: 2016
počet stran: 336


Němý křik, krimi román s ponurou tíživou atmosférou a brutálními vraždami, jež vám nedají spát.

Anotace:


Rok 2004
Pět postav se sklání nad mělkým hrobem, do něhož by se dospělý těžko vešel. Přesto se u jeho kopání vystřídají jeden po druhém. Zmařili nevinný lidský život, ale uzavřeli smlouvu, kterou zpečetili krví.

Současnost
V středoanglickém Black Country je objeveno brutálně zavražděné tělo, které patří ředitelce místní školy. Krátce po tomto objevu jsou nalezeny lidské ostatky u bývalého dětského domova. Těmito zločiny to však nekončí. Případu se ujímá detektiv inspektor Kim Stoneová, která si uvědomuje, že pátrá po zvrhlém pachateli, jehož vraždění trvá už pár desetiletí. Než vrah udeří znovu, musí se Kim poprat i se svými osobními démony z minulosti. 



Moje zhodnocení:



Zpočátku mi celkem dlouho trvalo, než jsem se do knihy pořádně začetla. Nevím, zdali je to překladem, ale myšlenky mi občas utíkaly jinam. Po začtení se neodtrhnete. 

O hlavní hrdince, svérázné Kim Stoneové se dozvídáme, že má podobnou minulost jako pohřbené oběti a tudíž si tento případ bere velice osobně. Přesto mi Kim nepřišla moc sympatická a celkově mi její postava nesedla. Chápu sice, že s její minulostí nebude sršet optimismem, ale působila na mě velmi odměřeným až chladným dojmem. Naopak k obětem byla více než empatická. Přesto jsem našla jednu vlastnost, která se mi na Kim líbila (vyjma zmíněné empatie),a to její cílevědomost.

Samotný případ, který Kim vyšetřuje, se na první pohled může zdát jako příliš chaotický, ale autorka vše postupně dovedně rozplétá. Pachatele však autorka předhazuje příliš okatě, čímž je jasné, že jím bude někdo jiný. Bystřejší čtenář jej jistě odhalí i přes celkovou zamotanost případu. Jedno překvapivé odhalení vás však na konci nemine.


Dějové linky se střídají nepravidelně, převážná část je vyprávěna z pohledu Kim, prostor dostanou rovněž oběti a vrah. Nejčtivější a z mého pohledu nejzajímavější je linka týkající se dvojčat Nicoly a Beth, jejíž závěrečné rozuzlení vám vyrazí dech.

Závěrem musím říct, že se jedná o lehce nadprůměrnou detektivku, která od těch průměrných vybočuje atraktivním prostředím vyhořelého dětského domova, ponurou tíživou atmosférou, zajímavou zápletkou a dechberoucím odhalením. Rovněž chválím povedenou obálku, která se velice vydařila a jejíž motiv věrně zachycuje depresivní a skličující povahu celého případu.

I přes nálepku "Světový bestseller", která mnohé čtenáře odradí už jen její samotnou existencí, doporučuji Němý křik všem čtenářům bez rozdílu. Pokud ke knize přistoupíte bez přehnaných očekávání, dostanete výjimečný čtenářský zážitek.



85 %

8 komentářů:

  1. I mně se Němý křik líbil a rozhodně se chystám na další díly. Souhlasím také s názorem na Kim - měla jsem s ní fakticky problém, přišla mi jako postava dost nezvládnutá. Moc hezká recenze, Marcel. Kdybys byla zvědavá, připojuji i tu svojí: http://thebooktalkblog.blogspot.cz/2016/07/recenze-nemy-krik-angela-marsons.html
    Měj se krásně! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji za komentář, ty tvé mě vždycky moc potěší :-) Už jsem na tvou recenzi koukala i četla a okomentovala :-) Hezký víkend přeji :-)

      Vymazat
  2. Povedená recenze, kniha mě láká, tak doufám, že se k ní co nejdříve dostanu. Myslím, že jsem snad nikdy nečetla detektivku ve které by byla vyšetřovatelkou žena :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Úplně stejný názor. Když jsem to začala číst a Kim byla v garáži, dle popisu má krátké vlasy atd, říkala jsem si co to zase mám. A pak? Ježiš já to přečetla na jeden zátah a pak všechny kolem otravovala, že si to musí prostě přečíst :D A komu se to nelíbilo, to byl pak pohled jako, a oprvadu si to četla celé? :D
    Katy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já to samé :D Holka, co opravuje motorky? Cože? :D Ale nakonec dobrý a už se i těším na druhý díl :-)

      Vymazat
  4. Pěkně napsáno, tuto knihu se taky chystám číst, tak jsem na ní moc zvědavá. :)

    http://gingerani.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat

Děkuji moc za komentáře.